تشخیص افسردگی و اوتیسم با کمک آیفون و اپل واچ

مدت‌هاست اپل واچ و آیفون خدمات متنوعی برای پایش سلامت به کاربران ارائه می‌کنند، اما اپل در تلاش است تا در نسل‌های بعدی محصولاتش از پایش سلامت روان هم پشتیبانی کند. به این ترتیب، می‌توان به ویژگی‌هایی مانند تشخیص افسردگی با آیفون و اپل واچ امیدوار بود.

وال استریت ژورنال در گزارشی جدید به گام جاه‌طلبانه‌ی اپل به‌سوی تشخیص بیماری‌های روانی توسط آیفون و اپل واچ اشاره کرده است. طبق این گزارش، این کمپانی برای توسعه‌ی این تکنولوژی‌ جدید در حوزه‌ی سلامت روان، تحقیقاتی را در همکاری با مراکز علمی مختلف آغاز کرده است. هدف از توسعه‌ی این فناوری جدید، شناخت بیماری‌هایی مانند افسردگی، اوتیسم و اختلال‌های شناختی در کاربران آیفون و اپل واچ است.

برخلاف ویژگی‌های پایش سلامت اخیر که به اپل واچ وابسته هستند، این فناوری جدید از اطلاعات حساس آیفون کمک می‌گیرد. همچنین، افزایش تنوع محصولات پوشیدنی اپل و تجهیز آن‌ها به سنسورهای مختلف هم با هدف ارتقا ویژگی‌های سلامتی اکوسیستم این شرکت در حال انجام است.

تلاش‌های مستمر اپل در تحقیق درباره‌ی اضطراب و تشخیص افسردگی که درون کمپانی با عنوان Seabreeze (نسیم دریا) از آن یاد می‌شود، در نتیجه‌ی همکاری این شرکت با دانشگاه کالیفرنیا محقق شده است.

پژوهش‌های UCLA با ردیابی اطلاعات ارزشمند ۱۵۰ کاربر اپل واچ و آیفون آغاز شده و قرار است به‌زودی و با ردیابی اطلاعات ۳۰۰۰ نفر وارد فاز اصلی شود.

یکی از مهم‌ترین داده‌هایی که در این مطالعات مورد بررسی قرار می‌گیرد، ردیابی استفاده از صفحه‌ کلید است. به بیان دقیق‌تر، سرعت تایپ کاربر و میزان اشتباهات تایپی او بررسی می‌شوند. همچنین، محتوای متنی نوشته شده توسط کاربر نیز ممکن است در این تحقیقات بررسی شود.

بخش دیگری از این داده‌ها به اطلاعات دوربین و سنسورهای صوتی آیفون مربوط است که حالات چهره و نحوه‌ی صحبت کردن کاربر را می‌سنجد. علاوه بر این موارد، اطلاعات مربوط به الگوهای خواب، تحرک و سلامت عمومی که توسط اپل واچ جمع‌آوری می‌شوند هم در این پژوهش بررسی می‌شوند.

کوپرتینویی‌ها امیدوارند پس از تکمیل تحقیقات خود، بتوانند الگوریتمی ایجاد کنند که توانایی تشخیص خودکار علایم افسردگی و استرس را داشته باشد. برای اطمینان از دقیق بودن این اطلاعات، لازم است همه‌چیز با منابع معتبر دیگر هم مقایسه شود.

اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، ویژگی نهایی حاصل از آن می‌تواند به کاربر هشدار دهد و او را به دریافت مشاوره‌ی درمانی تشویق کند. اما اگر اپل نتواند الگوریتم قابل اطمینانی را ایجاد کند، ممکن است این ویژگی کنار گذاشته شود.

قابل انکار نیست که چنین ویژگی‌هایی به دسترسی به انبوهی از داده‌ها نیاز دارند. همین موضوع ممکن است باعث ایجاد نگرانی‌هایی در حوزه‌ی حفظ حریم خصوصی کاربران شود. در نتیجه، اپل در توسعه‌ی الگوریتم مورد بحث باید به این موضوع هم دقت کند که اطلاعات حساس کاربران به هیچ سروری فرستاده نشود.

ممکن است این تحقیقات به نتیجه‌ی قابل استفاده‌ ختم نشوند
اپل هم‌زمان در همکاری با یک کمپانی داروسازی به‌نام بایوژن در حال اجرای پروژه تحقیقاتی دیگری است که با اسم رمز Pi شناخته می‌شود و ناتوانی‌های شناختی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این پروژه‌ی دو ساله هم قرار است داده‌های جمع‌آوری شده توسط اپل واچ و آیفون را در مقیاسی بزرگ‌تر مورد بررسی قرار دهد.

اسناد درونی از مشارکت ۲۰ هزار نفر در پروژه‌ی مشترک اپل و بایوژن حکایت دارند که نیمی از این افراد با ریسک بالای ابتلا به ناتوانی‌های شناختی وارد این تحقیقات شده‌اند. باور بر این است که افراد مبتلا به اختلال شناختی به‌گونه‌ای متفاوت از دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

بار دیگر، برای اطمینان از دقت اطلاعات، همه‌چیز باید با داده‌های جمع‌آوری شده از منابع معتبرتر مقایسه شوند. در این پرونده‌ی خاص، استاندارد تست‌های سلامت مغز و اسکن‌هایی که ساختار پلاک‌ مغز را مورد بررسی قرار می‌دهند به‌عنوان منابع معتبر در نظر گرفته می‌شوند.

پروژه‌ی دیگری هم وجود دارد که روی اوتیسم کودکان متمرکز شده است و در همکاری با دانشگاه دوک در حال انجام است. این پژوهش تا حد زیادی به دوربین آیفون وابسته است تا بتواند میزان جنب‌وجوش کودکان و همچنین نحوه‌ی تمرکز آن‌ها را زیر نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *