تعداد افرادی که در جهان به اینترنت دسترسی ندارند شوکه کننده است

مهم‌ترین بخش از زندگی امروزی اینترنت است و کار خیلی‌ها بدون دسترسی به اینترنت لنگ خواهد ماند، اما اگر از تعداد کسانی که هم‌اکنون به اینترنت دسترسی ندارند مطلع شوید، مطمئناً شوکه خواهید شد.
 
مرکز بین‌المللی تدوین دانش چین، اولین گزارش توسعه جهانی را منتشر کرد. در گزارش مذکور به این موضوع پرداخته شده که تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۳۸% از جمعیت مردم جهان، تقریباً ۲.۹ میلیارد نفر، هنوز به اینترنت دسترسی ندارند؛ اگرچه شایان ذکر است که ۹۶% از این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

در این گزارش ادعا شده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت در مناطق شهری سراسر دنیا ۷۵.۶% بوده و این در حالی‌ست که تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت در مناطق روستایی سراسر جهان ۳۸.۸% است. با وجود اینکه تمام جنبه‌های زندگی در دوران امروزی به سوی اینترنت و دیجیتالی‌شدن قدم برداشته‌اند، اما همچنان برخی عوامل وجود دارند که به واقعیت رساندن این هدف را با مشکل مواجه می‌کنند؛ از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه بالای دسترسی به اینترنت نسبت به درآمد مردم در برخی از مناطق و کشورهای جهان
عدم توانایی در خرید گوشی‌های هوشمند
فقدان مهارت کار با دستگاه‌های دیجیتالی در گروهی از مردم

موارد ذکرشده تنها برخی از مهم‌ترین موانع دیجیتالی‌شدن سراسری دنیا است. علاوه بر این، در گزارش منتشرشده ادعا شده که بنا بر عواملی همچون شتاب در گسترش ساخت زیرساخت‌های اطلاعاتی نسل جدید، ارتقاء سریع و مکرر تکنولوژی‌های دیجیتالی و ظهور پلتفرم‌های دیجیتالی در زمینه‌های مختلف، ترافیک جهانی اینترنت در دهه ۲۰۲۰ میلادی در مقایسه با یک دهه قبل ۱۵.۹ برابر افزایش خواهد یافت.

اقتصاد دیجیتالی جهانی همچنان در حال ظهور است
از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی، اقتصاد دیجیتالی جهانی همچنان در حال ظهور و اندازه آن افزایش پیدا می‌کرد. در طول دوران همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، نقش حمایتی تکنولوژی‌های دیجیتال، هم در زمینه تولید و هم در زمینه خدمت‌رسانی بسیار پررنگ‌تر شده بود. در دهه ۲۰۲۰ میلادی، نرخ رشد اقتصاد دیجیتال در کشورهای در حال توسعه به ۳.۰۸% خواهد رسید، همچنین نرخ رشد در کشورهای توسعه یافته ۲.۹۹% خواهد بود که هر دو به رشد مثبتی می‌یابند.

معاملات دیجیتال نیز به تدریج در حال تبدیل‌شدن به عنصری مؤثر در رشد تجارت جهانی است. اندازه ارزش بنگاه‌های تجاری دیجیتال جهانی از ۱.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۵ به ۳.۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است که این نرخ رشد به مراتب بیشتر از نرخ رشد تجارت کالا و خدمت‌رسانی در مدت مشابه بوده است.

در این گزارش همچنین ادعا شده که خطوط تولید خودکار و ربات‌های هوشمند جایگزین تعداد زیادی از کارگران شاغل در کارهای باز انجامی و مکانیکی خواهند شد. این امر می‌تواند منجر به از بین رفتن بسیاری از مشاغل کارگری شود. طبق تخمین‌هایی که زده شده، ماشین آلات بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ بیش از هشتاد و پنج میلیون شغل در سراسر جهان را از بین خواهند برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *