حمله پهپاد انتحاری اوکراین به پالایشگاه نفت روسیه

اخیرا تاسیسات پالایشگاه نفت روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مورد اصابت یک پهپاد قرار گرفته بود. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی درباره آن منتشر شده، حمله این پهپاد‌ به پالایشگاه نفتی و ایجاد آتش‌سوزی در آن را نشان می‌دهد.

بیزنس اینسایدر در گزارش خود توضیح داده که این ویدیو از پالایشگاه نفت «نوووشاختینسک» در استان روستوف گرفته شده که با مرز اوکراین کمی بیشتر از ۸ کیلومتر فاصله دارد. البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این ویدیو توسط چه کسی ضبط شده و منابع هم آن را به صورت مستقیم تایید نکرده‌اند.
 
استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین و روسیه
جنگ بین اوکراین و روسیه اکنون وارد پنجمین ماه خود شده است و بر اساس این ویدیو می‌توان گفت که اوکراین اکنون کمی رویکرد تهاجمی گرفته است. هرچند اوکراین در جنگ به پهپادها وابسته است، اما تاکنون از آن‌ها برای اهداف دفاعی مانند نابود کردن تانک‌ها یا ضربه زدن به نیروهای دشمن استفاده کرده است.

هرچند از این ویدیو به سختی می‌توان تشخیص داد که دقیقا چه نوع پهپادی برای این حمله استفاده شده، اما در آن شباهت‌هایی (مانند یک دم دوقلو) به پهپاد‌ بیرقدار (Bayraktar) ترکیه دیده می‌شود. فوربس نیز در این رابطه توضیح می‌دهد که مشخصات این پهپاد‌ در مقایسه با Bayraktar نسبتا کوچک‌تر است و احتمالا پهپاد PD-1 اوکراینی باشد.

پالایشگاه روسی، اوکراین را مسئول این حمله می‌داند و گفت که عملیات خود را برای ارزیابی میزان خسارت متوقف کرده است.

طبق گزارش‌های موجود، پالایشگاه نفت نووشاختینسک اعلام کرد که دو پهپاد‌ به این تاسیسات حمله کرده است. اولین پهپاد در ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح (به وقت محلی) حمله کرد و باعث آتش‌سوزی آن شده و دومین مورد نیز در ساعت ۹:۲۳ دقیقه صبح (به وقت محلی) مخازن نفت خام را هدف قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *