خالق اینترنت، نت غیرمتمرکز را یک گام به واقعیت نزدیک‌تر کرد

پاورتل/ «تیم برنرز لی» که خالق دنیای وب محسوب می‌شود، با کمپانی «Inrupt» یک ماموریت جدید یعنی بازطراحی وب را آغاز کرده و اخیرا از ارائه پلتفرم «Solid» خبر داده است.

شرکت Intrupt که تیم برنز لی هم‌بنیانگذار آن محسوب می‌شود، به تازگی اعلام کرده یک گام به تحقق هدف خود مبنی بر ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکزتر نزدیکتر شده است. طبق گفته این کمپانی، اولین نسخه سازمانی پلتفرم دیتا آن به نام Solid ارائه شده و هم اکنون دارای مشتریانی مانند «سرویس سلامت همگانی» بریتانیا (NHS) است.

تیم برنز لی در یک پست در سایت این کمپانی چنین موضوعی را یک دستاورد بزرگ عنوان کرده و ابراز امیدواری کرده که ورود Solid به جهان، باعث ایجاد فرصت‌های جدید نه تنها برای بازگشت اعتماد به داده‌ها، بلکه ارتقای زندگی ما شود.

در سال ۲۰۱۸ برنز لی از قصد خود برای کمک به ساخت یک اینترنت عادلانه‌تر و غیرمتمرکزتر با استفاده از یک پروژه متن باز به نام Solid پرده برداشت. Solid می‌خواهد اطلاعات کاربران را قابل حمل‌تر کند و به افراد کنترل بیشتری روی نحوه حرکت داده‌های آن‌ها در اینترنت بدهد.

زمانی که خالق دنیای وب در سال ۲۰۱۸ خبر را راه‌اندازی این پروژه داد، شرکتی به نام Inrupt را به عنوان خالق آن نیز معرفی کرد. از آن زمان تا به امروز، تیم این شرکت به ۲۹ توسعه‌دهنده گسترش پیدا کرده و مدیرعامل آن، «جان بروس» اعلام کرده که با مشتریان و همچنین جامعه متن باز برای ارائه گسترده‌تر آن همکاری می‌کند.

برنز لی در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده بود که دنیای وب کنونی باعث می‌شود که داده‌های کاربران درون سیلو‌های شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند و کاربران قدرت کمی روی آن‌ها داشته باشند. برنز لی در پست جدید خود گفته این سیلوها باعث افزایش شک و تردید عمومی درباره سوءاستفاده از اطلاعات شخصی می‌شود که منطقی است.

هدف از Solid قفل‌گذاری روی اطلاعات کاربران برای عدم دسترسی شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها نیست، بلکه می‌خواهد کاربران ساده‌تر از گذشته بتوانند روی انتقال اطلاعات خود کنترل داشته باشند و برای این کار از هاب‌های شخصی به نام «پاد» استفاده می‌کند. به گفته بروس، استفاده NHS از پلتفرم Solid امکان جمع‌آوری اطلاعات سلامتی کاربران در یک فضای مشخص را فراهم می‌کند.

این سازمان اطلاعات مربوط به شما را درون پاد یا فضای ذخیره‌سازی شما وارد می‌کند و زمانی که بخواهید به پزشک مراجعه کنید، آن را با خود می‌برید و به وی نشان می‌دهید. پزشک با مشاهده آن به تاریخچه سلامتی شما پی می‌برد و بهتر می‌تواند شما را درمان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *