دو عینک جدید ارتش آمریکا مشابه بازی‌های تخیلی هستند

پاورتل/ دو عینک جدید ارتش آمریکا که به سربازان امکان دیدن آن سوی دیوار را نیز می‌دهند، شبیه آنچه هستند که در فیلم‌ها و بازی‌های جنگی شاهد بودیم.

تسلط بر میدان نبرد و آگاهی محیطی از جمله عوامل تعیین کننده سرنوشت یک سرباز در کارزار است. هرچه اطلاعات و جزئیاتی که در اختیار نیروها قرار می‌گیرد دقیق‌تر و کامل‌تر باشد،‌ با چشمانی بازتر تصمیم گیری کرده و احتمال پیروزی و بقایشان افزایش می‌یابد.

در این راستا سامانه‌های کوچک و بزرگ بسیاری توسعه یافته‌اند که دو عینک جدید ارتش آمریکا موسوم به IVAS و ENVG-B جدیدترین آن‌ها هستند و در ادامه نگاهی کامل‌تر به آن‌ها خواهیم داشت.

ابتدا به بررسی IVAS می‌پردازیم که توسط کمپانی معظم مایکروسافت بر اساس عینک واقعیت افزوده هولو لنز ۲ – HoloLens 2 طراحی و تولید شده است. نام کامل این هدست “Integrated Visual Augmentation System” به معنی «سیستم یکپارچه تقویت کننده بصری» است که به اختصار IVAS نامیده می‌شود. ارتش آمریکا آموزش سربازان خود با این عینک جدید را از سال میلادی پیش آغاز کرده و انتظار می‌رود دست کم بیش از صد هزار عدد از آن‌ها را دریافت کند.

نیروهایی که در میدان نبرد و خط مقدم حضور دارند کاربر اصلی این عینک جدید ارتش آمریکا محسوب می‌شوند. عینک مذکور به لطف آرایه‌ای از سنسورها و دوربین‌های همه جهتی خود می‌تواند نمایی بسیار گسترده از محیط پیرامون را با جزئیات برای سرباز نمایش دهد. همچنین به قابلیت دید در شب و نمایش اطلاعات دیگر همچون نقشه مجهز است. این عینک همچنین قابلیت اتصال به دوربین‌های نصب شده روی نفربرها را نیز دارد و بدین ترتیب سربازان از داخل کابین می‌توانند آن سوی دیوارهای زرهی را ببینند.

عینک IVAS در اصل یک کلاه دوربین دار با طرحی مشابه سیستم نمایشگر سر بالا یا همان HUD است؛ HUD در هواگردهای سرنشین دار رزمی استفاده می‌شود. این عینک اطلاعات مورد نیاز سربازان را به سرعت برای آن‌ها نمایش می‌دهد تا بتوانند حین نبرد بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنند. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست برای مشاهده اطلاعات به سراغ کاغذها و نقشه‌هایی که همراه خود دارند بروند، بلکه می‌توانند نسخه دیجیتالی آن‌ را سریعا روی نمایشگر کلاه خود مشاهده کنند.

با کمک این کلاه سربازان می‌توانند به ترجمه آنی برای مکالمه با دیگر افراد دسترسی داشته باشند. همچنین اطلاعات دیگر سربازان و نیروهای خودی را روی نمایشگر مشاهده کرده و هنگام تبادل آتش و شرایط بصری ضعیف، دوست از دشمن را به راحتی تشخصی دهند. این کلاه عینک دار همچنین دما و اطلاعات حیاتی سرباز را نیز در اختیار امدادگران قرار می‌دهد.

از دیگر قابلیت‌های این عینک جدید ارتش آمریکا می‌توان اتصال به دوربین و چشمی دید در شب اسلحه را مثال زد. سربازان با اتصال کلاه خود به چشمی هدفگیر اسلحه می‌توانند در حالی که خود پشت سنگر یا دیوار پناه گرفته‌اند، اسلحه‌ها را به سمت دشمن نشانه رفته و شلیک کنند. اتصال کلاه به پهپادهای کوچک و بررسی میدان نبرد به صورت زنده برای یافتن خطرات و محل اختفای دشمنان یا یافتن مسیر عبور و به صورت کلی نظارت بر میدان نبرد نیز از دیگر قابلیت‌های سیستم یکپارچه تقویت کننده بصری است.

نیروهای مکانیزه نیز دیگر کاربر IVAS هستند. آن‌ها با پوشیدن این عینک و کلاه به راحتی می‌توانند بیرون خودروی زرهی خود را با استفاده از دوربین‌ها و سامانه‌های تصویر ساز فروسرخ خودرو، در هر ساعت از شبانه روز و هر وضعیت جوی، حتی از درون مه، دود و غبار نیز ببینند و بدانند کجا قرار دارند. همچنین می‌توانند مسیر حرکت را روی نمایشگر کلاه مشاهده کرده و از تهدیدات موجود در مسیر همچون مین یا بمب کنار جاده‌ای (IED) سریعا با خبر شده و از آن دوری کنند. در حال حاضر خدمه خودروهای زرهی برای دیدن محیط بیرون به نمایشگرها متکی هستند که آگاهی محیطی بسیار کمتری در مقایسه با این عینک جدید برایشان فراهم می آورد.

همانطور که گفته شد این کلاه و عینک اطلاعات حیاتی بسیاری نیز برای نیروهای رزمی در میدان فراهم می کنند. سربازانی که درون نفربر حضور دارند بایستی به محض باز شدن درب در کوتاه‌ترین زمان از خودرو خارج شوند. حال اگر به IVAS مجهز باشند پیش از خروج می توانند محل حضور دشمن و جهت آتش را دیده و هنگام خروج آگاهانه بدانند به کدام سمت حرکت کنند.

نیروی زمینی ارتش آمریکا که این عینک را در سخت ترین شرایط همچون محیط زیر صفر درجه آزمایش کرده، در فاز اول طی قرارداری به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار با مایکروسافت قصد دارد بیش از چهل هزار IVAS خریداری کند که برای تجهیز سربازان حاضر در خط مقدم کافی است؛ البته سفارش نهایی تا به اینجای کار ۱۲۰ هزار عدد به ارزش ۲۱.۸۸ میلیارد دلار است. نخستین یگان این قوا تا پاییز امسال به این عینک‌ها مجهز می‌شود. همچنین بعید نیست سپاه تفنگداران دریایی آمریکا نیز این کلاه و عینک جدید را برای سربازان خود خریداری کند.


ENVG-B
و اما دیگر عینک جدید ارتش آمریکا که ENVG-B نام دارد، محیط نبرد را همچون بازی‌های کامپیوتری و با جزئیات فراوان برای سرباز نمایش می‌دهد. این عینک که توسط کمپانی آمریکایی L3Harris Technologies ساخته شده نیز همچون IVAS قابلیت اتصال به دوربین و چشمی هدفگیر اسلحه به منظور شلیک از پشت سنگر را دارد.

این عینک جدید در مقایسه با نمونه‌های نسل قبل دید در شب بهتری ارائه می‌دهد و به لطف داشتن دو لنز، دامنه دید بسیار وسیع‌تری دارد که منجر به افزایش آگاهی محیطی و افزایش عمق تصاویر می‌شود.


نمونه تصویر قابل مشاهده با ENVG-B
استفاده از فسفر سفید در عینک جدید ارتش آمریکا سبب می‌شود دیگر خبری از درخشش سبز که در عینک‌های دید در شب پیشین وجود داشت نباشد. همچنین کنتراست تصویر را افزایش می‌دهد. در واقع کنتراست تصویر حاصل به قدری بالاست که گویا از تکنیک سایه زدن سلولی، که در بازی‌های ویدیویی دیده می‌شود، استفاده شده است.

عینک ENVG-B یک دید بهبود یافته در همه شرایط محیطی اعم از مه، دود، غبار و همچنین شرایط نوری صفر و تاریکی مطلق همچون فضای درون غار فراهم می‌آورد.

این چشمی جدید نیز همچون IVAS به قابلیت واقعیت افزوده مجهز است و سرباز می‌تواند بی نیاز از در اوردن عینک، اطلاعات مورد نیاز نظیر قطب نما را روی نمایشگر مشاهده کرده و به راحتی ضمن مشاهده محیط و جهت حرکتش، مسیریابی کند.

همانطور که اشاره شد این عینک نیز همچون سیستم یکپارچه تقویت کننده بصری قابلیت اتصال بی‌سیم به دوربین دید در شب اسلحه را دارد تا سرباز مادامی که پشت دیوار پناه گرفته، اسلحه خود را به سمت دشمن نشانه رفته و شلیک کند.

چشمی ENVG-B از سال ۲۰۱۹ وارد خدمت شده و ارتش ضمن تمرین سربازانش با آن‌، قصد دارد در میادین نبرد و پشتیبانی از نیروهایش نیز آن را به کار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *