رابطه اپل و چین زیر ذره‌بین سناتورهای آمریکا

توقف پخش یک برنامه‌ی کمدی-سیاسی توسط اپل، با واکنش قانون‌گذاران آمریکا مواجه شده است.
 
قانون‌گذاران ایالات متحده از اپل درخواست کرده‌اند که توضیحاتی درباره‌ی توقف ناگهانی برنامه‌ی تلویزیونی سیاسی جان استوارت، کمدین معروف، ارائه دهد. این برنامه در سرویس استریم اپل تی‌وی پلاس پخش می‌شد و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دلیل توقف پخش، اظهارنظر درباره‌ی چین بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، ماه گذشته گفته شد که توقف پخش برنامه‌ی تلویزیونی استوارت نتیجه‌ی اختلاف نظر بین مدیران تولید بوده است. در آن زمان ادعا شد استوارت به اعضای تیمش گفته است که موضوعات کمدی مربوط‌به چین و هوش مصنوعی باعث نگرانی مدیران ارشد اپل شده است.

رهبران حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته‌ی منتخب مجلس نمایندگان آمریکا با محوریت رقابت با چین، در نامه‌ای سرگشاده به تیم کوک، مدیرعامل اپل، نوشتند: «شرکت‌ها حق دارند که تعیین کنند چه محتواهایی برای سرویس استریم‌شان مناسب است. با این‌حال تاکتیک‌های اجباری قدرت خارجی نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم روی این تصمیم‌ها اثر بگذارند.» منظور از قدرت خارجی، دولت چین است.
نمایندگان ارشد مجلس آمریکا از اپل خواسته‌اند که توضیحات مربوطه را تا تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۴ آذر ۱۴۰۲) برای آن‌ها ارسال کند. کمیته‌ی منتخب مجلس همچنین با نمایندگان جان استوارت گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در بخشی از نامه می‌خوانیم: «برای اطمینان‌دادن به جامعه‌ی افراد خلاق در سایه‌ی این گزارش‌ها، در کمال احترام از اپل می‌خواهیم به‌صورت عمومی متعهد شود محتواهایی که ممکن است از سوی حزب کمونیست یا جمهوری خلق چین مورد انتقاد قرار بگیرند، در اپل تی‌وی‌ پلاس و سایر سرویس‌های اپل ارائه شوند.»

رابطه‌ی اپل با چین همواره مورد توجه بوده است. اپل در حال حاضر بخش اعظم محصولاتش ازجمله آیفون و مک بوک و آیپد و اپل واچ را در خاک چین می‌سازد، اما تلاش‌هایش را آغاز کرده است تا خط تولید را به کشورهای دیگری مثل هند منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *