رابط کاربری EMUI 11 هواوی رسما معرفی شد

آی تی رسان/ کمپانی هواوی در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان سال ۲۰۲۰ خود از رابط کاربری EMUI 11 رونمایی کرد. رابط کاربری جدید اگرچه بر پایه سیستم‌عامل اندروید ۱۱ طراحی نشده است؛ اما الگوی نامگذاری آن به خوبی نشان‌دهنده ارتقاء چشمگیر رابط کاربری نسبت به نسل گذشته است. EMUI 11 با برخی تغییرات ظاهری، انیمیشن‌های تازه، امکانات و بهینه‌سازی‌های داخلی جدید در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

مشخصه‌های نمایش چند پنجره‌ای و تقسیم فضای نمایشگر از جمله مشهودترین تغییرات در نسخه جدید EMUI به‌شمار می‌روند. اکنون هر ۲ مشخصه به جای تجمیع داخل منوها در مرکز نمایشگر قرار می‌گیرند. بدین‌ترتیب دسترسی کاربران به این امکانات تسهیل شده است. همچنین اکنون به منظور نمایش سایدبار هوشمند چند پنجره‌ای می‌توان از یک ژست اختصاصی استفاده کرد. کاربران می‌توانند این مشخصه را در کلیه اپلیکیشن‌ها و منوها فراخوانی نمایند. بدین‌ترتیب یک پنجره جانبی کوچک همراه با اپلیکیشن‌های موردعلاقه کاربر و ژست کشیدن و رها کردن جهت آغاز فرآیند مولتی تسکینگ نمایش داده خواهد شد. البته قالب پنجره‌ها قابل تغییر بوده و کاربران قادر به تنظیم اندازه آن‌ها هستند.

مشخصه نمایشگر همیشه روشن نیز دارای چندین گزینه سفارشی‌سازی جدید است. همچنین کاربران به چندین استایل جدید و حتی تصاویر متحرک برای مشخصه AOD دسترسی دارند. پاورتل تصویر از داخل گالری گوشی یکی دیگر از گزینه‌های موجود به شمار می‌رود. در این‌حالت رنگ‌بندی تصویر به‌صورت خودکار به پالت رنگی مناسب تبدیل خواهد شد.

انیمیشن‌های نمایش داده شده حین پیمایش میان منوها نیز به منظور هماهنگی بیش‌تر با نمایشگرهای دارای نرخ نوسازی بالا بهینه‌سازی شده‌اند. هواوی می‌گوید که بهینه‌سازی‌های انجام شده حاصل ساعت‌ها تحقیق پیرامون نحوه درک کاربران از انیمیشن‌های انتقالی و موقعیت‌هایی از نمایشگر است که کاربران معمولا به آن‌ها نگاه می‌کنند. کمپانی با استفاده از این داده‌ها به بهینه‌سازی انیمیشن‌ها پرداخته و موجب شده تا آن‌ها سریع‌تر و روان‌تر از همیشه به‌نظر برسند.

مشخصه Multi-Screen Collaboration 3.0 اکنون به بخشی از رابط کاربری MIUI 11 تبدیل شده و با همگام شدن گوشی هواوی و دستگاه میت‌بوک کاربر امکان کنترل حداکثر ۳ اپلیکیشن اندرویدی از طریق کامپیوتر شخصی را فراهم می‌کند. این مشخصه عملکردی کاملا مشابه با اپلیکیشن Your Phone مایکروسافت و سامسونگ را ارائه خواهد داد.

همچنین در بخش اپلیکیشن‌های سیستمی و نحوه کنترل مجوزها توسط سیستم نیز اصلاحات ظریف دیگری اعمال شده است. به‌عنوان مثال می‌توان به شیوه نمایش اعلان مجوز در نوار وضعیت اشاره کرد. چنان‌چه برنامه‌ای در پیش‌زمینه مشغول استفاده از میکروفون، GPS یا دوربین دستگاه باشد؛ در این‌صورت موضوع از طریق نمایش یک آیکون در نوار وضعیت به اطلاع کاربر خواهد رسید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید فهرست کامل تغییرات در رابط کاربری EMUI 11 را مطالعه نمایید. جزئیات این فهرست به شرح زیر است:

EMUI 11 تجربه کاربری را اصلاح نموده و امکان دسترسی به عناصر بصری پویا و رنگارنگ برای مشخصه نمایشگر همیشه روشن (AOD) را فراهم کرده است. اکنون مشخصه نمایشگر همواره روشن به کاربران امکان می‌دهد تا محتوای صفحه را سفارشی‌سازی نموده و حتی در زمان خاموش بودن نمایشگر دستگاه نیز قالب شخصی موردنظر خود را با استفاده از متن و تصویر نمایش دهند.

مشخصه Multi-Window در راستای تحقق اهداف چندبرنامگی به کاربران امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های موردنظر خود را داخل یک پنجره شناور اجرا نمایند. همچنین کاربران می‌توانند پنجره شناور را به موقعیت موردنظر خود منتقل کرده و یا به منظور دسترسی آسان‌تر به پنجره در آینده آن‌را به یک حباب شناور تبدیل کنند.
انیمیشن‌های بصری کاملا جدید در رابط کاربری EMUI 11 به خلق تجربه کاربری روان‌تر و یکپارچه‌تر حین لمس آیتم‌ها یا پیمایش در صفحات کمک کرده و به دستگاه ظاهری جذاب‌تر و دلنشین‌تر خواهد بخشید.

بهینه‌سازی افکت‌های ظریف در سیستم‌عامل هنگام خاموش یا روشن کردن سوئیچ‌ها به منظور جلب هرچه بیش‌تر رضایتمندی بصری کاربران
اکنون وجود یک مشخصه خاص امکان تعامل میان دستگاه‌های مختلف کاربر و بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها را فراهم می‌کند. کاربران به منظور ارتقاء بهره‌وری از طریق اجرای همزمان چندین برنامه و دسترسی آسان به آن‌ها می‌توانند محتوای نمایشگر هندست خود را روی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ منعکس نمایند. استفاده از این مشخصه مستلزم دسترسی به یک لپ‌تاپ هواوی همراه با نسخه ۱۱.۰ اپلیکیشن PC Manager یا نسخه‌های جدیدتر آن است.

با انتقال محتوای نمایشگر گوشی به یک صفحه‌نمایش خارجی، پیام‌ها و تماس‌های دریافتی صرفا روی نمایشگر اسمارت‌فون نمایش داده می‌شوند. این موضوع نه‌تنها به حفظ حریم خصوصی کاربران کمک می‌کند؛ بلکه در حفظ تداوم و یکپارچگی فرآیند انتقال محتوا به نمایشگر نیز موثر است.
اکنون اپلیکیشن Notepad از قابلیت ویرایش همزمان یادداشت‌ها توسط چندین دستگاه هواوی پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند تصویری را از داخل گوشی خود پاورتل کرده و آ‌ن‌را داخل یک متن ویرایش شده روی تبلت هواوی قرار دهند.
اکنون کاربران قادر به تشخیص و استخراج سریع متن از داخل اسناد یا تصاویر، ویرایش متون و سپس اشتراک‌گذاری یا ارسال آن‌ها هستند. تولید یک نسخه دیجیتالی از اسناد کاغذی هرگز کار آسانی نبوده است.

EMUI 11 از این پس به‌صورت پیش‌فرض بر روی کلیه گوشی‌های جدید هواوی نصب خواهد شد؛ در حالی‌که ورژن نهایی این نرم‌افزار برای اسمارت‌فون‌های سری P40 و میت ۳۰ در آینده بسیار نزدیک منتشر خواهد شد. با این‌حال به دلیل ادامه ممنوعیت‌های تجاری علیه هواوی انتشار نسخه مبتنی بر اندروید ۱۱ با تاخیر انجام خواهد شد.

از آن‌جا که دسترسی زودهنگام هواوی به سورس‌کد اندروید ۱۱ امکان‌پذیر نبوده است؛ لذا کمپانی برای عرضه رابط کاربری EMUI 11 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۱ تنها چند روز فرصت داشته است؛ زیرا اکنون از زمان انتشار رسمی جدیدترین سیستم‌عامل موبایلی گوگل تنها چند روز گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *