روز سیاه برای انویدیا

هفته قبل انویدیا مورد حمله سایبری قرار گرفت که منجر به سرقت ۱ ترابایت فایل‌های کاملاً محرمانه این کمپانی شد. تصاویر ارسالی به رسانه‌ها نشان می‌دهد هکرها به سورس کدهای مرتبط با فناوری انحصاری  (DLSS) NVIDIA Deep Learning Super Sampling دسترسی دارند که نمی‌تواند خبر خوبی برای انویدیا باشد.

علی رغم اینکه فناوری‌های AMD FSR و Intel XeSS منبع باز هستند یا در آینده منبع باز می‌شوند، انویدیا دو دستی فناوری انحصاری DLSS را چسبیده است و قصد منبع باز کردن آن را ندارد. البته این کمپانی قدری نرمش از خود نشان داده و به توسعه دهندگان بیشتری اجازه مشارکت در این برنامه را می‌دهد.

فناوری DLSS انویدیا در مقایسه با AMD FSR عملکرد بهتری دارد که عمدتاً ناشی از به‌کارگیری توان پردازشی هسته‌های اختصاصی Tensor در شتاب بخشی به هوش مصنوعی است. این کمپانی نه تنها اجازه استفاده از فناوری DLSS به رقبا نمی‌دهد، بلکه حتی راهی هم برای استفاده از آن بر روی محصولات دیگر خود انویدیا ارائه نشده است.

خبر خوب اینکه هکرها با ارسال تصاویری به رسانه TechPowerUP مدعی شده‌اند کُد منبع فناوری DLSS را در اختیار دارند و اقدام به افشای آن کرده‌اند. این اتفاق می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای انویدیا به دنبال داشته باشد و میلیون‌ها دلار خسارت به بار بیاورد.

هرچند هنوز صحت کُدهای افشا شده به طور مستقل تأیید نشده است، اما افشای کُدهای منبع DLSS می‌تواند ضربه سنگینی به انویدیا وارد کند. مطمئناً کمپانی‌هایی چون اینتل یا AMD مستقیماً از این کُدها استفاده نخواهند کرد اما دسترسی به آن می‌تواند بسیاری از رازها و جادوهای مهندسان انویدیا را فاش کند که احتمالاً به نفع گیمرها خواهد بود.

هنوز چیزی درباره مبدأ حمله به انویدیا یا ملیت هکرها نمی‌دانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *