سوء استفاده از اطلاعات کاربران کار دست اپل داد

احتمالاً می‌دانید شرکت‌های اپل و گوگل اطلاعات کاربران خود را برای ارسال تبلیغات مخصوص هر فرد استفاده می‌کنند و از این راه هر ساله میلیون‌ها دلار سود به جیب می‌زنند. بر اساس خبرها جدید، اخیراً یکی از رگولاتوری‌های کشور ایتالیا، این کار را سوء استفاده از اطلاعات کاربران دانسته و دو شرکت اپل و گوگل را ۱۰ میلیون یورو (۱۱ میلیون دلار) جریمه کرده است.

به تازگی یکی از رگولاتوری‌های کشور ایتالیا استفاده‌ی تبلیغاتی از اطلاعات کاربران توسط شرکت‌های اپل و گوگل را علیه حقوق مصرف‌کننده دانسته و این دو شرکت را جریمه کرده است. به گفته‌ی این سازمان شرکت اپل به وسیله‌ی پلتفرم‌های تبلیغاتی خود (App Store، iTunes Store و Apple Books) به صورت مستقیم از اطلاعات کاربران خود برای افزایش فروش محصولات خود و شرکای خویش استفاده می‌کند.

افزون بر این، سازمان مزبور مدعی شد هیچ کدام از شرکت‌های Apple و Google کاربران خود را از این موضوع مطلع نکرده‌اند. بیانیه‌ی رگولاتوری ایتالیا همچنین عنوان کرد شرکت اپل گزینه‌ای برای لغو توسط کاربران هم قرار نداده است و در اصل کاربران این کمپانی راهی برای محافظت از اطلاعات خود در مقابل شرکت‌های تبلیغاتی ندارند.

در حکم جریمه‌ی شرکت اپل افزوده شده که این کمپانی به کاربران خود می‌گوید از اطلاعات آن‌ها فقط برای بهبود تجربه‌ی کاربری استفاده می‌شود و هیچ حرفی در مورد استفاده‌ی تبلیغاتی نمی‌زند. شما هم اگر با پیام اپ استور در مورد استفاده از برخی اطلاعات کاربر (Apple May Use Some Of The User’s Data) مواجه شده باشید، احتمالاً از این موضوع باخبر هستید.

هرچند سازمان رگولاتوری ایتالیا به درستی از عدم اطلاع‌رسانی اپل به کاربران خود سخن گفته، اما هنوز هیچ مدرکی در مورد استفاده از این اطلاعات برای کاربردهای تبلیغاتی ارائه نکرده است.


در سیاست‌های امنیتی اپل به وضوح ذکر شده است که این شرکت فقط از اطلاعات کاربران برای بهبود خدمات خود، همکاری با مراجع قانونی و جلوگیری از کلاه‌برداری استفاده می‌کند و در صورت نیاز به بهره‌برداری از داده‌های کاربران برای مقاصد دیگر به مجوز خود فرد نیاز دارد.

نظر شما در مورد جریمه‌ی ۱۱ میلیون دلاری شرکت‌های اپل و گوگل برای استفاده بدون اجازه از اطلاعات کاربران چیست، آیا در ادامه سیاست این شرکت‌ها تغییر می‌کند یا به همین راه ادامه می‌دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *