سونی: نور لیزر می‌تواند به حسگر دوربین‌های دیجیتال آسیب وارد کند

پاورتل/ سونی در وب سایت رسمی خود بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن از آسیب به حسگر دوربین‌های دیجیتال در پی تابش لیزر خبر می‌دهد. اگرچه بسیاری از عکاسان در گذشته چنین پدیده‌ای را به صورت مکرر گزارش کرده بودند، اما سونی از به رسمیت شناختن این آسیب‌پذیری خودداری می‌کرد.

جالب است بدانید که اولین گزارش‌ها پیرامون آسیب به حسگر دوربین‌های دیجیتال پس از دریافت اشعه لیزر در سال ۲۰۱۰ پدیدار شدند. ویدیوی زیر که در همان سال منتشر شده است، نشان می‌دهد که برخورد لیزر با یک دوربین DSLR فول فریم کانن ۵D مارک II می‌تواند چه پیامد‌هایی به دنبال داشته باشد. در سال ۲۰۱۳ هم دوباره شاهد چنین اتفاقی بودیم اما این بار لیزرهای موجود در یک کنسرت به دوربین گران قیمت RED Epic آسیب وارد کردند که در آن زمان حدود ۲۰ هزار دلار ارزش داشت.

در جریان تظاهرات مردمی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹، معترضان از لیزرهای دستی و لیزرهای تتو برای سردرگمی و وارد کردن آسیب به دوربین‌های نظارتی بهره می‌بردند؛ اگرچه موجب آسیب به دوربین‌های شخصی افراد از جمله عکاسان و خبرنگاران نیز شدند. همچنین در رویدادی جداگانه، یکی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس CES شهر لاس وگاس ادعا داشت که لیزرهای LIDAR مورد استفاده در خودرو موجب آسیب به حسگر سونی آلفا ۷R مارک II وی شدند. البته سیستم‌های LIDAR از طراحی‌ها و فناوری لیزر مختلفی استفاده می‌کنند و بسیاری از آن‌ها هیچ آسیبی به دوربین‌های دیجیتال وارد نخواهند کرد.

یکی دیگر از مواردی که معمولاً موجب آسیب به حسگر دوربین‌های دیجیتال می‌شود، لیزر ساطع شده از دستگاه‌های پاک‌کننده تتو است. در ویدیوی زیر می‌توانید به وضوح ببینید که پس از هربار انتشار لیزر، لکه‌های سبز رنگی روی حسگر دوربین ایجاد می‌شوند که خبر از آسیب دائمی به آن می‌دهند. این اتفاق ناخوشایند برای دوربین سونی آلفا ۷S رخ داده و صاحب آن مجبور به پرداخت هزینه گزافی جهت تعمیر حسگر شده است. 

در نهایت پس از یک دهه گزارش‌های گوناگون از سراسر جهان، سونی قبول کرده است که لیزرها می‌توانند به حسگر دوربین‌های دیجیتال آسیب وارد کنند؛ اما مشخص نیست که چرا سونی در تمام سال‌های اخیر نسبت به پذیرش این موضوع از خود مقاومت نشان می‌داده است.

ژاپنی‌ها در توصیه به صاحبان چنین محصولاتی می‌گویند:

لنز دوربین خود را به صورت مستقیم در معرض اشعه‌هایی مانند لیزر قرار ندهید زیرا ممکن است موجب وارد شدن آسیب به حسگر تصویر و اختلال در عملکرد دوربین شود. توجه داشته باشید که هنگام حضور منبع انتشار لیزر در محیط باز یا بسته، احتمال آسیب مستقیم و غیر مستقیم (از طریق بازتاب نور لیزر توسط سایر اشیاء) به حسگرهای CMOS دوربین بسیار بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *