سیگیت تحریم‌های هواوی را نقض کرد

کمیته‌ سنای آمریکا می‌گوید شرکت سیگیت (Seagate) احتمالا با فروش هارد دیسک به سازنده چینی هواوی، تحریم‌های دولتی را نقض کرده است.
   
کارکنان اقلیت جمهوری خواه کمیته بازرگانی، علم و حمل و نقل سنا گزارشی منتشر کرده و در آن مدعی شدند، سیگیت محدودیت‌های آگوست ۲۰۲۰ برای عدم ارسال قطعات نیمه‌هادی به هواوی را نادیده گرفته است؛ دسته‌ای که احتمالا شامل هارد دیسک‌ها نیز می‌شود.

این گزارش به سیگیت دستور می‌دهد که ارسال قطعات به هواوی را متوقف کند و از وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا می‌خواهد اجرای تحریم‌هایی که دولت ترامپ اعمال کرده، در «اولویت» قرار دهد. این محدودیت‌ها پس از ادعای اینکه هواوی تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است، اعمال شد.

هواوی از هارد دیسک‌های سیگیت، وسترن دیجیتال و توشیبا برای تجارت روبه رشد ذخیره‌سازی خارجی خود استفاده کرده است. این گزارش می‌گوید‌ وسترن دیجیتال و توشیبا پس از روی کار آمدن تحریم‌هایی که شرکت‌های ایالات متحده آمریکا را از فروش برخی محصولات بدون مجوز به هواوی منع می‌کرد، صادرات خود را متوقف کردند اما سیگیت در سال ۲۰۲۰ گفت که به نظر نمی‌رسد برای هارد دیسک‌های خود به چنین مجوزی نیاز داشته باشد.

جمهوری خواهان کنگره در اوایل سال جاری به‌طور علنی شرکت‌های تولیدکننده هارد دیسک را درباره هواوی آگاه کردند. در این گزارش آمده است که مقامات سیگیت در اکتبر ۲۰۲۱ تأیید کردند که این شرکت برای فروش محصولات خود به هواوی مجوزی درخواست نکرده است؛‌ همچنین درحالی‌که آن‌‌ها اعلام کردند فروش هارد دیسک به هواوی را متوقف کرده‌اند، دقیقاً نگفتند چه زمانی این اتفاق افتاده است. این گزارش با استناد به اسناد و گزارش‌های موجود، نتیجه می‌گیرد که سیگیت حتی پس از اجرایی شدن قوانین آگوست نیز به تجارت با هواوی ادامه داده است.

این گزارش ادعا می‌کند سیگیت با نادیده گرفتن تحریم‌های هواوی، درآمدی بادآورده به دست آورده است. در این گزارش آمده است: «از زمان اجرایی شدن این قانون، سهام سیگیت نزدیک به ۸۶ درصد افزایش یافته است. افزایش اولیه در حدود اکتبر ۲۰۲۰، بلافاصله پس از تاریخ اجرایی شدن تحریم، آغاز شد؛ زیرا ظاهراً سیگیت به ارسال محموله‌های خود به شرکت هواوی، به عنوان تنها تأمین‌کننده آمریکایی هارد دیسک ادامه داده است.»

یکی از سخنگویان سیگیت به وال استریت ژورنال گفت که اقدامات این شرکت «با تمام قوانین مربوط به تجارت و عملیات، از جمله مقررات کنترل صادرات، مطابقت دارد». این شرکت از اظهار نظر در مورد رابطه خود با هواوی خودداری کرده است.

دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا (BIS) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «متعهد به بررسی کامل» هرگونه ادعای نقض، از جمله موارد مربوط به هواوی و چین است. سخنگوی این آژانس درباره اقدامات بعدی آن گفت: «اقدامات اجرایی عموماً می‌توانند در پایان تحقیقات علنی شوند. BIS متعهد است که در پایان چنین تحقیقاتی به دفاتر کنگره اطلاع‌رسانی کند و این آژانس مشتاقانه منتظر ادامه گفتگو با کنگره در مورد امنیت ملی و منافع اقتصادی است.»

به نظر شما اگر ارتباط تجاری سیگیت با هواوی ثابت شود، مقامات آمریکا چه سیاستی را برای شرکتی که قوانین را نقض کرده در پیش می‌گیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *