فایرفاکس ۸۶ ظرف کوکی هر سایت را از بقیه جدا می‌کند

پاورتل/ شرکت موزیلا امروز نسخه ۸۶ فایرفاکس را برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس منتشر کرد. در این نسخه قابلیت جدیدی معرفی شده که موزیلا آن را با اسم Total Cookie Protectionمعرفی کرده است. این قابلیت برای هر وب‌سایت یک ظرف کوکی جداگانه می‌سازد و مانع از ردیابی کاربران توسط کوکی‌ها در سراسر وب می‌شود.

کوکی‌ها در واقع متون کوچکی هستند که هدف همگی آن‌ها مشترک است: تشخیص مرورگر خاص شما بر روی کامپیوتر خاص شما، و ذخیره‌سازی این اطلاعات برای مراجعه‌های بعدی. بسته به نوع کوکی، داده‌های ذخیره‌شده می‌تواند برای ردیابی رفتارهای شما روی وب‌سایت مقصد یا ردیابی رفتارهای شما در چندین وب‌سایت متفاوت استفاده شود. نوع اول کوکی اول شخص و نوع دوم کوکی سوم شخص است.

توضیح چگونگی عملکرد کوکی‌های سوم شخص در ردیابی فعالیت‌های شما کمی پیچیده است. ولی تقریبا همه سایت‌ها از این کوکی‌ها استفاده می‌کنند و گاها شمار آن‌ها در هر سایت به هزاران عدد می‌رسد. اگر از دو سایت بازدید کنید که کد سوم شخص مشترکی داشته باشند، هیچ چیزی مانع از ردیابی فعالیت‌های شما توسط شرکتی که مالک آن کد سوم شخص بوده نمی‌شود.
 
قابلیت Total Cookie Protection به عنوان بخشی از سیستم «پیشرفته محافظت در برابر ردیابی» عمل می‌کند و زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید که مرورگر در حالت ETP Strict Mode باشد. موزیلا می‌گوید فایرفاکس اکنون برای مقابله با ردیابی فعالیت‌های کاربران از طریق کوکی‌ها سیستم محافظتی قوی و جامعی را ارائه می‌کند.

این قابلیت دنباله مستقیمی برای آپدیت قبلی فایرفاکس در اواخر ماه ژانویه است که باعث شد کش و داده‌های ارتباطی شبکه برای هر وب‌سایت از سایر وب‌سایت جدا شود. موزیلا در آن زمان توضیح داد که شرکت‌ها می‌توانند با ذخیره‌سازی این داده‌ها نوع جدیدی از کوکی (موسوم به ابرکوکی) بسازند که مقابله با آن بسیار سخت‌تر خواهد بود.

تمامی این تمهیدات روی کاغذ بسیار جذاب است، اما ادعاهای فایرفاکس همیشه به آن خوبی که باید اجرا نمی‌شود. این شرکت می‌گوید قابلیت یادشده چند استثنا محدود را برای کوکی‌های میان-سایتی که هدفشان ردیابی کاربران نیست، در نظر می‌گیرد. به‌علاوه، فایرفاکس فعلا دسترسی سوم شخص به فضای ذخیره‌سازی را برای منابعی که تحت عنوان منابع ردیابی شناسایی نشده‌اند محدود نمی‌کند.

با این حال، مشخص نیست که موزیلا از ردیابی چه تعریفی دارد. از آن‌جایی که در حال حاضر هزاران شرکت در حوزه تبلیغات مشغول فعالیت هستند و فهرست سرویس‌های ردیابی فایرفاکس نسبتا کوتاه است، احتمالا چندین کوکی از رادار این مرورگر می‌گریزد. افزون بر این، فایرفاکس به برخی از ابزارهای سوم شخص دسترسی‌های آزادانه‌ای میان سایت‌های مختلف می‌دهد. یکی از این ابزارها همان دکمه‌های ورود با حساب کاربری فیسبوک یا گوگل است.

با این وجود هیچ نرم‌افزاری بدون نقص نیست و فایرفاکس هم حداقل در مسیر درستی قرار گرفته است. نسخه جدید این مرورگر همچنین امکان نمایش چندگانه تصاویر و کنترل‌های جدید کیبورد برای حرکت سریع در فایل‌های رسانه‌ای را فراهم می‌سازد. برای دریافت فایرفاکس ۸۶ می‌توانید بهوب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *