فیسبوک از آثار منفی iOS 14 روی صنعت تبلیغات هدفمند می‌گوید

پاورتل/ فیسبوک در بیانیه‌ای رسمی به توسعه‌دهندگان هشدار داده سیاست‌های جدید اپل در قبال iOS 14 می‌تواند به قیمت کمتر دیده‌شدن تبلیغات و درنهایت کاهش درآمدها تمام شود.
 
فیسبوک به توسعه‌دهندگان هشدار می‌دهد تغییراتی که جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل iOS قرار است به‌خود ببیند می‌تواند به‌شدت توانایی توسعه‌دهندگان برای رهگیری فعالیت کاربران در سراسر فضای اینترنت را محدود کند. این تغییرات در iOS 14 باعث می‌شود فیسبوک نتواند به اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی گوشی‌های آیفون، خدمات لازم را برای تبلیغات هدفمند ارائه دهد و بدین ترتیب قطعا مشکلاتی جدی برای این صنعت ایجاد خواهد شد.

نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل موبایلی اپل به‌احتمال زیاد، پاییز امسال برای دستگاه‌های مقصد منتشر می‌شود (اپل اعلام کرده iOS 14 را برای تمامی دستگاه‌هایی که از iOS 13 پشتیبانی می‌کردند منتشر می‌کند). iOS 14 درکنار بهبودهای محسوس ظاهری، برخی تغییرات نیز در پس‌زمینه به‌خود دیده است که ممکن است در ابتدا چندان محسوس نباشند. iOS 14 از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌خواهد درصورتی‌که اپلیکیشن‌شان داده‌های تبلیغاتی موسوم‌به IDFA (به‌معنی شناسه‌ برای تبلیغ‌کنندگان) را جمع‌آوری می‌کند، این موضوع را به کاربران اطلاع دهند. 

IDFA نوعی کد خاص است که کاراکترهایش به‌صورت تصادفی کنار هم قرار می‌گیرند و اپل هر یک از این کدها را به یکی از دستگاه‌هایی که تولید کرده است نسبت می‌دهد؛ گوگل نیز کدهای مشابهی را به گوشی‌های هوشمند اندرویدی اختصاص می‌دهد. اپلیکیشن‌ها می‌توانند از این کدهای تصادفی برای شناسایی دستگاه و به‌طور دقیق‌تر، شناسایی نحوه‌ی رفتار کاربر در آن دستگاه استفاده کنند.

فیسبوک، اپلیکیشن‌های حوزه‌ی خرید‌و‌فروش و اپلیکیشن‌های آب‌و‌‌هوا و تمامی سرویس‌های دیگر ممکن است به آن داده‌ها دسترسی پیدا کنند. فیسبوک و دیگر کسب‌و‌کارهای حوزه‌ی تبلیغات آنلاین می‌توانند از داده‌هایی که بدین طریق جمع‌آوری می‌شوند برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده کند؛ درواقع فیسبوک، تبلیغات هدفمند را به اپلیکیشن‌های دیگر هم ارائه می‌دهد. این دقیقا همان کاری است که فیسبوک با پروژه‌ی Audience Network انجام می‌دهد.

تغییراتی که اپل در iOS 14 اعمال کرده است به کاربران امکان می‌دهد عملا IDFA را به مشخصه‌ای بی‌ارزش تبدیل کنند. اپل کاربران را قادر می‌سازد با پاورتل ساده‌ی یک گزینه، از رهگیری‌شان توسط اپلیکیشن‌ها جلوگیری کند (تصویر بالا را نگاه کنید). فیسبوک به‌تازگی به توسعه‌دهندگان هشدار داده است که اپل از توانایی‌های لازم برای بی‌ارزش کردن IDFA برخودار است. اپلیکیشن‌های فیسبوک روی iOS 14 که شامل خود فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک مسنجر و چند اپلیکیشن دیگر می‌شود، نخواهند توانست کد IDFA کاربران را جمع‌‌آوری کنند. 

فیسبوک در اطلاعیه‌ی جدیدی که روی وبلاگ رسمی خود قرار داده است می‌گوید:‌ «با وجود اینکه تمامی تلاش‌هایمان را به کار بستیم، تغییرات iOS 14 ممکن است به‌حدی پروژه‌ی Audience Network را در این سیستم‌عامل بی‌اثر کنند که ارائه دادن این پروژه در iOS 14 در آینده، کاری منطقی نباشد. توانایی ما برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند در iOS 14 محدود خواهد شد و به‌عنوان نتیجه‌ی این اتفاق، شماری از کاربران iOS 14 ممکن است توانایی دیدن تبلیغات Audience Network را نداشته باشند؛ البته شماری دیگر از کاربران توانایی دیدن تبلیغات ما را خواهند داشت، اما این تبلیغات کمتر مرتبط به نحوه‌ی رفتار کاربر خواهند بود».

ارائه‌ی تبلیغات کمتر به‌معنی کاهش درآمدهای واحد تبلیغات فیسبوک است. فیسبوک با اعلام این موضوع، اضافه کرد: «توانایی تبلیغ‌کنندگان برای درست‌هدف‌قراردادن کاربران و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی کاهش پیدا می‌کند. به‌همین دلیل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و همچنین ناشران باید انتظار CMP کمتری روی Audience Network داشته باشند (یعنی میزان دیده‌شدن تبلیغات‌شان کاهش پیدا می‌کند). این موضوع صرفا به Audience Network خلاصه نمی‌شود و احتمالا دیگر شبکه‌های تبلیغاتی دیگر را در iOS دربرمی‌گیرد».

فیسبوک در ادامه‌ی بیانیه‌ی مطبوعاتی خود گفت تغییرات جدید سیاست‌های iOS می‌تواند به‌شکلی گسترده روی اکوسیستم توسعه‌دهندگان اثر بگذارد؛ ادعایی که تا حد زیادی درست به‌نظر می‌رسد. فیسبوک همچنین ناراحتی خود را از تصمیم جدید اپل اعلام می‌کند و می‌گوید انتظار داشته اپل پیش از تعیین سیاست‌های جدید برای iOS 14، با این شرکت مشورت کند. فیسبوک می‌گوید اعتقاد دارد که مشورت در بین شرکت‌ها پیش از اعمال تغییر روی سیاست پلتفرم‌ها، کاری بسیار مهم به‌حساب می‌آید.

همان‌طور که اشاره کردیم، iOS 14 به کاربران امکان می‌دهد خودشان پاورتل کنند که توسط اپلیکیشن‌های مختلف رهگیری شوند یا خیر؛ فیسبوک اطمینان دارد هیچ‌یک از کاربران iOS 14 راضی به رهگیری داده‌هایش توسط شرکت‌های تبلیغاتی نخواهد شد و این اتفاق به‌شدت شبکه‌ی Audience Network را متضرر خواهد کرد. پیش‌تر یکی از توسعه‌دهندگان iOS نیز به آثار منفی تصمیم جدید اپل روی صنعت تبلیغات هدفمند اشاره کرده بود. این توسعه‌دهنده می‌گوید تصمیم جدید اپل نشان می‌دهد درحال نزدیک‌شدن به پایان دوران تبلیغات شخصی‌سازی‌شده هستیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *