فیسبوک هفت میلیون پست حاوی اطلاعات غلط کووید 19 را حذف کرد

پاورتل/ فیسبوک در بیانیه‌ی مطبوعاتی جدیدش می‌گوید در بهار ۱۳۹۹ هفت‌میلیون پست حاوی اطلاعات غلط از بیماری ویروس کرونا را حذف کرده است و روند حذف پست‌ها همچنان ادامه دارد.
   
به‌نظر می‌رسد میزان اطلاعات غلط موجود در پلتفرم فیسبوک درباره‌ی دنیاگیری ویروس کرونا بسیار بیشتر از آن است که فکرش را می‌کردیم. براساس اطلاعیه‌ی جدید فیسبوک، این شرکت در بین ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ (فروردین تا خرداد ۱۳۹۹)، هفت‌میلیون پست حاوی اطلاعات غلط و مضر از کووید ۱۹ را از روی پلتفرم خود حذف کرده است. همچنین، برچسبی ویژه به ۹۸ میلیون پست دیگر اضافه کرده تا کاربران بتوانند پس از خواندن هر پست، به جزئیات عملی و دقیق درباره‌ی کووید ۱۹ دسترسی پیدا کنند. درواقع، اطلاعات این ۹۸ پست را سیستم‌های صحت‌سنجی فیسبوک اشتباه تشخیص داد‌ه‌اند. 

فیسبوک به‌تازگی گزارش آماری جدید خود را به‌همراه گزارش «اجرای استانداردهای جامعه» منتشر کرده است. این گزارش به‌طور ویژه روی حذف پست‌ها از فیسبوک و دلیل انجام این کار متمرکز است. فیسبوک معمولا در گزارش‌های این‌چنینی به اطلاعات غلط موجود در پست‌های حذف‌شده اشاره نمی‌کند؛ بااین‌حال در ماه‌های اخیر، قوانین سرسختانه‌تری وضع کرده تا با آسیب‌های ناشی از اشاعه‌ی اطلاعات غلط دنیاگیری کووید ۱۹ مقابله کند.

فیسبوک همواره قوانین خود را برای مقابله با پخش اطلاعات نادرست سخت‌گیرانه‌تر می‌کند
فیسبوک در بیانیه‌ی جدیدش به‌وضوح می‌گوید پست‌های حاوی ادعاهای غلط درباره‌ی راه‌های درمان یا دارو برای کووید ۱۹ را حذف و با نهادهای حوزه‌ی بهداشت ارتباط نزدیک برقرار می‌کند تا بفهمد چه اطلاعات غلطی را حذف کند که می‌توانند آسیب‌های جدی به‌همراه بیاورند. فیسبوک تلاش کرده است میزان اطلاعات بهداشتی معتبر را در پلتفرم خود نیز افزایش دهد. فیسبوک به‌‌صراحت نادرست‌بودن برخی شایعه‌ها را با استناد به منابع رسمی حوزه‌ی بهداشت اعلام کرده و از کاربرانش نیز خواسته است همواره از ماسک استفاده کنند. 

با وجود تمامی تلاش‌های فیسبوک، هنوزهم میزان اطلاعات غلط کووید ۱۹ در این پلتفرم و البته اینستاگرام به‌شدت زیاد است. البته این حقیقت صرفا به فیسبوک محدود نمی‌شود و شبکه‌های اجتماعی دیگر، به‌ویژه توییتر، هم با مشکل مشابه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. فیسبوک بارها سیاست‌های خود را سخت‌گیرانه‌تر کرده تا با انتشار اطلاعات غلط مقابله کند.

فیسبوک و توییتر و اینستاگرام به‌شدت درحال‌مقابله با پخش اطلاعات نادرست هستند
 مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹) ویدئویی جدید در فیسبوک منتشر شد که در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم پخش‌شدن آن را شاهد بودیم. این ویدئو که میلیون‌ها بار دیده شد، ادعا می‌کرد استفاده از ماسک باعث مریض‌شدن مردم می‌شود و ویروس کرونا در آزمایشگاه ساخته شده است. ویدئو مذکور بارها در فیسبوک پخش شد تا میلیون‌ها نفر آن را ببینند.

چنین اتفاقی ماه گذشته با ویدئویی دیگر نیز رخ داد. این ویدئو جدید به‌اشتباه ادعا می‌کرد هیدروکسی کلروکین (داروی ضدمالاریا) می‌تواند کووید ۱۹ را درمان کند. پیش از اینکه فیسبوک ویدئو حاوی این ادعا را حذف کند، در مدت یک روز بیش از بیست‌میلیون بار دیده شد. در هر دو مورد، نسخه‌های دیگر ویدئو همچنان در فیسبوک و اینستاگرام باقی ماندند و برخی از آن‌ها توانستند صدهاهزار بازدید دیگر کسب کنند. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته‌ی گذشته پستی در فیسبوک منتشر کرد و گفت کودکان دربرابر ابتلا به کووید ۱۹ «تقریبا ایمن» هستند؛ ولی ساعاتی بعد، فیسبوک این پست را از روی پلتفرم حذف کرد. این ویدئو نیز چند ساعت روی فیسبوک حضور داشت و میلیون‌ها بار دیده شد.

فیسبوک، تنها شبکه‌ی اجتماعی نیست که در مسیر مبارزه با پخش اطلاعات غلط کووید ۱۹ قدم برمی‌دارد؛ چراکه توییتر تاکنون توییت‌های بسیار زیادی را حذف کرده و اقدامات دیگری نظیر دادن برچسب به توییت‌های حاوی اطلاعات درباره‌ی کووید ۱۹ انجام داده است. شبکه‌های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای پخش اطلاعات غلط هستند؛ زیرا مردم در سراسر دنیا از آ‌ن‌ها استفاده می‌کنند و کوچک‌ترین اطلاعات غلط می‌تواند به‌سرعت در همه‌جا پخش شود. فیسبوک و توییتر و اینستاگرام همواره با این مشکل مواجه بوده‌اند؛ اما میزان نگرانی درباره‌ی پخش اطلاعات غلط پس از دنیاگیری ویروس کرونا افزایش پیدا کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *