فیس‌بوک روی توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی با قابلیت‌های پیشرفته کار می‌‌کند

فیسبوک زمان و سرمایه هنگفتی را به توسعه واقعیت افزوده اختصاص داده و گجت‌هایی مانند عینک واقعیت افزوده ری‌بن این شرکت اکنون می‌توانند تصاویر را ضبط و به اشتراک بگذارند. اما ظاهرا این شرکت اهداف بلندتری را برای آینده دنبال می‌کند و قصد دارد اقدامات بیشتری برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی خود در پیش بگیرد.

پروژه تحقیقاتی جدید که توسط تیم هوش مصنوعی فیسبوک انجام شده، وسعت جاه‌طلبی‌های این شرکت را نشان می‌دهد. فیسبوک سیستم‌های هوش مصنوعی را تصور می‌کند که به طور مداوم زندگی روزمره افراد را با استفاده از ویدیوهای اول شخص و روش‌های خاصی مانند ضبط کارهای آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند تا در انجام کارهای روزمره به آن‌ها کمک کند. محققان فیسبوک قصد دارند مجموعه‌ای از مهارت‌ها از جمله «حافظه رویدادی» و «تفکیک صوتی و تصویری» را در اختیار سیستم‌های هوش مصنوعی خود قرار دهند.

در حال حاضر، قابلیت‌های ذکر شده در بالا توسط هیچ‌کدام از سیستم‌های هوش مصنوعی قابل استفاده نیست و فیسبوک از آن به عنوان پروژه تحقیقاتی خود (به جای توسعه تجاری) یاد می‌کند. با این وجود، کاملا مشخص است که این شرکت توسعه این عملکرد را آینده محاسبات واقعیت افزوده می‌داند.

«کریستن گرومن» دانشمند تحقیق در زمینه هوش مصنوعی فیسبوک در این رابطه گفت: «به طور قطع، با فکر کردن درباره واقعیت افزوده و آنچه که ما دوست داریم با آن انجام دهیم، احتمالاتی وجود دارد که می‌توانیم از این نوع تحقیقات استفاده کنیم.»

نام پروژه تحقیقاتی فیسبوک Ego4D است که به تجزیه و تحلیل ویدیو اول شخص یا «خورمحور» اشاره می‌کند. این برنامه شامل دو جز اصلی می‌شود: «یک مجموعه داده باز از ویدیوهای خودمحور» و «معیارهایی» که فیسبوک معتقد است سیستم‌های هوش مصنوعی آینده باید از آن‌ها برخوردار باشند.

مجموعه داده فیسبوک بزرگترین مورد در نوع خود محسوب می‌شود که با همکاری ۱۳ دانشگاه از سراسر جهان برای جمع‌آوری داده‌ها انجام می‌شود و حدود ۳۲۰۵ ساعت فیلم توسط ۸۵۵ شرکت کننده ضبط شد. نزدیکترین پروژه قابل مقایسه شامل ۱۰۰ ساعت فیلم اول شخص است که کاملا در محیط آشپزخانه‌ها گرفته شده است.

دومین جز برنامه Ego4D شامل مجموعه‌ای از معیارها یا وظایف مانند «تعامل اجتماعی» و «پیش بینی» می‌شود که فیسبوک از محققان سراسر جهان می‌خواهد تا آن‌ها را با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی آزمایش کنند.

البته فیسبوک به خوبی می‌داند که چنین جاه‌طلبی‌هایی دارای پیامد‌های عظیم حریم خصوصی نیز است. کارشناسان حریم خصوصی هم اکنون نگرانی‌های خود درباره عینک واقعیت افزوده فیسبوک را اعلام کرده‌اند و مشخصا این نگرانی‌ها زمانی که محصولات هوش مصنوعی فیسبوک به قابلیت‌های دیگری مجهز شوند نیز افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *