قاضی تمامی ادعاها در مقابل اپل را زیر سوال برد!

پاورتل/ در جریان جلسه‌ی دادگاه پیرامون شکایت اپیک گیمز (Epic Games) بر علیه اپل (Apple)، قاضی فدرال بیانیات و ادعاهای اپیک مبنی بر روش پرداخت کمیسیون و تسلط فروشگاه اپل بر محصولات را شدیداََ مورد انتقاد قرار داد و زیر سوال برد. اپیک به دنبال این بود که اپل بازی آن‌‌ها یعنی Fortnite را برگرداند اما به نظر می‌رسد همه چیز طبق خواسته‌ی آنان پیش نرفت.

از طریق برنامه‌ی مجازی زوم (Zoom) قاضی دادگاه منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا این پرونده، یِوُنه گُنزالز (Yvonne Gonzalez)،گفت که پرونده باید قبل از هیئت منصفه وارد دادرسی و محاکمه شود، اتفاقی که احتمالاََ تا جولای ۲۰۲۱ رخ دهد. قاضی به این نکته اشاره کرد که این پرونده برای قانون ضد-اعتماد (Anti-Trust) بسیار مهم است و این بسیار اهمیت دارد که مردم در رابطه با ‘مشکلات امنیتی’ بسیار نگران باشند. از طرفی به نظر می‌رسد اپیک علاقه‌ای نداشته باشد که به هیئت منصفه ورود کند، آن‌ها به دنبال یک جلسه‌ی دادرسی هستند در حالی که شرکت اپل نسبت به شکل گیری یک هیئت منصفه و ورود به آن علاقه‌ی بیشتری نشان داده است.

CNN گزارش می‌دهد که قاضی شرکت اپیک گیمز را به عدم صداقت متهم کرده است چرا که قرارداد خود با اپل را زیر پا گذاشته در حالی که به روشنی می‌دانست نتیجه‌ی آن چه خواهد شد. وی صریحاََ به وکلای شرکت اپیک گیمز گفت که به هیچ عنوان بحث‌ ها و گفت‌ و گوهای آن‌ها وی را متقاعد نکرده است. قاضی پرونده، گُنزالز، در این باره گفت:

شما کاری انجام داده‌ید، شما از روی غلفت و بی‌توجهی دروغ گفتید و آماده‌ی ارائه‌ی مدارک لازم نیز نیستید. این یک مشکل امنیتی است. این یک مسئله‌ی مربوط به امنیت است! افراد زیادی در جامعه وجود دارند که شما را به عنوان یک قهرمان می‌بینند بابت کاری که انجام داده‌اید اما همچنان باید بگویم که صادق نیستید.
از طرفی وکلای اپیک گیمز در بیانیه‌ای اعلام کردند که می‌دانستند قرارداد خود با شرکت اپل را زیر پا گذاشته‌اند و از آن تخطی کرده‌اند و دلیل آن مخالفت با قوانین و توافقنامه‌های ضد رقابتی اپل بوده است. وکیل مدافع اپیک، کاترین فارست (Katherine Forrest) در جواب به قاضی گفت:

زمانی که با بزرگ‌ترین کمپانی در دنیا مخالفتی دارید و شما در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرید زمانی که می‌دانید آن‌ها تلافی خواهند کرد، شما از خود دفاع می‌کنید و نمی‌گذارید که شما را له کنند. سپس زمانش فرا می‌رسد که با دقت به جواب خود و دفاعیه فکر کنید.
در ادامه قاضی پرونده با ادعای اپیک گیمز مبنی بر این که اپل انتشار Fortnite را مورد ضربه و آسیب قرار داده است نیز مخالفت کرد.  وی توضیح داد که حتی اگر Fortnite برروی سیستم عامل iOS در دسترس نباشد باز هم گزینه‌های کافی برای انتشار آن وجود دارد. همچنین اپیک گیمز در شکایت خود مطرح کرده بود که سیستم پرداخت درون سیستمی اپل غیرقانونی بوده و منصفانه نیست. قاضی با این موضوع نیز موافقت نکرد و مخالف این موضوع بود که این دو محصول جدای از هم هستند بلکه آن‌ها را از نظر قانونی یکی دانست.

اگرچه بسیاری از مردم و مخاطبین شاید طرفدار اپیک گیمز باشند و پرداخت درون سیستمی اپل و حق کمیسیون دریافتی اپل را زیر سوال ببرند اما قاضی این پرونده باور دارد که یک اکوسیستم تحت کنترل یک عملگر واحد (اشاره به کنترل اپل برروی فروشگاهی که تمامی شرکت‌ها برنامه‌های خود را به انتشار می‌رسانند) فقط مختص به اپل نمی‌شود بلکه قبلاََ کمپانی‌های متعددی آن را ابداع کرده بودند و همچنان ادامه می‌دهند. وی در این باره توضیح داد:

باغ‌های محصور برای دهه‌های زیادی وجود داشته‌اند. نینتندو یک باغ محصور داشته است. سونی یک باغ محصور داشته است. مایکروسافت یک باغ محصور دارد. اپل نیز در میان این کمپانی‌ها قرار می‌گیرد و هیچ تفاوتی ندارد. این بسیار سخت است که اقتصاد این صنعت را نادیده بگیریم و شما این درخواست را از من دارید.
مهم است به این نکته توجه کنیم که اپیک هیچ شکایتی را نسبت به کمیسیون درخواستی از سوی نینتندو، سونی یا مایکروسافت ندارد. قاضی به هیچ عنوان قانع نشد که ۳۰ درصد حق دریافتی اپل زیاد از حد است.

حتی قاضی پرونده این پیشنهاد را داد که اپیک بازی خود یعنی Fortnite را به فروشگاه اپل بازگرداند اما سیستم پرداخت خود را حذف کند و تا وقتی که نتیجه‌ی نهایی دادگاه مشخص شود، در این مدت زمان ۳۰ درصد کمیسیون وارد حساب بانکی بی‌طرف شود. اپل نیز با این پیشنهاد موافقت کرد اما اپیک به طور کامل پیشنهاد را رد کرده است.

باید بگوییم از زمانی که فروشگاه اپل راه‌اندازی شد با کمیسیون ۳۰ درصدی رو به رو بوده‌ایم. مهم نیست چه تعداد اپلیکیشن وجود داشته باشد در هر صورت ۳۰ درصد از فروش آن‌ها مستقیماََ وارد حساب بانکی اپل می‌شود البته باید گفت که تمامی فروشگاه‌ها حق ۳۰ درصد دریافت می‌کنند و تنها اپیک استور است که ۱۲٫۵ درصد سود را برای خود بر‌میدارد و بقیه‌ی آن به سازنده منتقل می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد اپیک گیمز در دادگاه وضعیت خوبی ندارد و اوضاع به نفع اپل است و حتی دادگاه اپیک گیمز را به عدم صداقت متهم کرد. وکلای اپل بارها اعلام کرده‌اند که اپیک با پذیرش قوانین و عمل به آن‌ها می‌تواند بازی خود را به سرویس اپل بازگرداند اما اپیک گیمز با چنین رویکردی موافق نیست و قصد دارد کمیسیون دریافتی را کمتر کند.

برای کسانی که نمی‌دانند ماجرا از این قرار است که شرکت اپیک‌گیمز  به چند روش مختلف قوانین اپل را نقض کرده بود. شرکت اپل متذکر شد که نه تنها اضافه کردن “پرداخت مستقیم اپیک” (عامل شروع ماجرا) با قوانین در تناقض قرار دارد بلکه عدم وجود توضیحات کامل در خصوص به‌روزرسانی‌های Fortnite نیز بخشی از مشکلات به حساب می‌آید.

کمپانی مایکروسافت نیز به بیانیه‌ای را در راستای دفاع از اپیک گیمز (Epic Games) در برابر مشکلاتی که اخیراً با شرکت اپل داشته، منتشر کرده بود. آن‌ها خواستار این موضوع بودند که اپل اجازه‌ی استفاده‌ی مجدد از کیت نرم‌افزاری توسعه‌ی مخصوص خود را به اپیک گیمز دهند چرا که مطمئناََ این موضوع هم به نفع بازی‌بازان خواهد بود و هم از طرفی به نفع سازندگان است.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت چه کسی برنده‌ی این رقابت خواهد بود.

منظور از “باغ‌های محصور” چیست:

در این جا منظور از باغ های محصور اکوسیستمی است که توسط یک فرمانده‌ی واحد اداره می‌شود، مثلا فروشگاهی که توسط مدیران شرکت مذکور هدایت و قانون‌گذاری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *