مایکروسافت در پی حل و فصل شکایت علیه ایکس باکس خارج از دادگاه

پاورتل/ مایکروسافت از دادگاه تقاضا دارد تا پرونده‌ی شکایت مربوط‌ به مشکل انحراف آنالوگ کنترلر‌های ایکس باکس از مراحل قضایی معمول خارج و توسط یک مرجع داوری مستقل و مورد رضایت هر دو طرف حل ‌و ‌فصل شود.
   
طبق جدیدترین اخبار مرتبط با دنیای بازی، شرکت مایکروسافت در حال رایزنی با دادگاه ایالتی واشنگتن است تا شکایت‌ مرتبط با مشکل انحراف آنالوگ‌ کنترلرهای ایکس باکس به‌جای طی کردن روند معمول در یک دادگاه، توسط یک مرجع داوری بی‌طرف و مستقل حل ‌و‌ فصل شود.
 
اولین شاکی‌هایی که به‌دلیل نقص در آنالوگ برخی کنترلرهای ایکس باکس علیه مایکروسافت دست به تشکیل پرونده‌ی قضایی زدند، شکایت خود را در ماه آوریل ۲۰۲۰ (فروردین-اردیبهشت) تسلیم دادگاه کرده بودند. آن‌ها در آن زمان اینگونه ادعا می‌کردند که مایکروسافت موفق نشده این مشکل را که در انواع مختلفی از کنترلرهای ایکس باکس، از جمله‌ی مدل‎‌‌های الیت دیده می‌شود، برطرف کند.

مشکل مذکور باعث می‌شود که آنالو‌گ‌های کنترلر (که در بیشتر بازی‌ها وظیفه‌ی هدایت کاراکتر اصلی بازی را برعهده دارند) درون باز‌ی‌ها فرمان‌هایی ناخواسته ارسال کنند که توسط بازیکن انجام نشده است.

حال وب‌سایت VideoGamesChronicles طی گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده، می‌گوید مایکروسافت از دادگاه تقاضا دارد تا پرونده‌ی شکایت مذکور از مراحل قضایی معمول خارج و توسط یک مرجع داوری مستقل و مرضی ‌الطرفین دنبال شود. این شیوه درواقع به ‌نحوی است که دو طرف به‌ جای اینکه اختلاف خود را به یک دادگاه رسمی ببرند، حل‌ و‌ فصل آن را به‌دست یک قاضی بی‌طرف و مورد رضایت هر دو طرف دعوی برده و تصمیمی که از طرف قاضی مورد اشاره گرفته می‌شود، نتیجه‌ی نهایی پرونده را تعیین می‌کند و برای طرفین لازم‌الاجرا است.

مایکروسافت ادعا می‌کند که شاکی‌های پرونده تنها با استفاده از کنترلرهای این شرکت و سرویس ایکس باکس لایو، عملا رضایت خود را با قرارداد ارائه خدمات مایکروسافت اعلام کرده‌اند و طبق این قرارداد، آن‌ها مجبور هستند تا برای تعیین تکلیف شکایت‌های خود به مرجع داوری مستقل از دادگاه مراجعه کنند. ردموندی‌ها دراین‌باره می‌گویند: «شاکی‌ها مکررا [با استفاده از محصولات مایکروسافت و قبول کردن قرارداد ارائه‌ی خدمات] به‌نوعی با ما توافق کرده‌اند تا پرونده‌های شکایت خود را به دادگاه نبرند.»

آن‌ها در ادامه توضیح می‌دهند: «شاکی‌ها، قرارداد ارائه‌ی خدمات مایکروسافت و توافق‌نامه‌ی ارائه‌ی وارانتی را [با پاورتل گزینه‌ی Accept] پذیرفته‌اند. با قبول این قراردادها، آن‌ها درواقع قول داده‌اند تا اختلافات خود را با مایکروسافت نه به‌صورت گروهی، بلکه به‌صورت جداگانه و با استفاده از یک فرایند مشتری‌مدارانه در محضر «انجمن داوری آمریکا» حل ‌و‌ فصل کنند. قانون داوری فدرال نیز الزام به اجرای کامل مفاد توافق‌نامه‌های مذکور را تضمین می‌کند.»

موارد جدیدی به پرونده‌ی شکایت مورد اشاره در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (پاورتل) اضافه شد که در آن به نقصی مشابه در کنترلرهای الیت سری ۱ و ۲ اشاره می‌کرد. همچنین در همان زمان، شاکی‌های بیشتری به پرونده پیوستند که خواهان برگزاری دادگاهی رسمی با حضور اعضای هیئت منصفه و رسیدگی به ادعاهای آن‌ها علیه شرکت مایکروسافت بودند.

مایکروسافت با درخواستی که به دادگاه ایالتی تسلیم کرده، احتمالا امیدوار است که راه نینتندو را در زمینه‌ا‌ی مشابه بپیماید؛ چراکه نینتندو نیز اخیرا با شکایت مشابه‌ای علیه مشکل انحراف آنالوگ‌های جوی‌کان کنسول سوییچ درگیر بوده است.

در ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند-فروردین) نیز تیم وکلای نینتندو از قاضی درخواست کرده بودند پرونده را مختومه اعلام کند که البته این درخواست از طرف قاضی رد شد. به‌‌جای آن، این پرونده، طبق مفاد توافق‌نامه کاربری نینتندو، به یک مرجع داوری مستقل ارجاع داده شد.

نظر شما کاربران گرامی دراین‌باره چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *