مدیاتک دایمنسیتی 1200 و 1100 معرفی شدند

پاورتل/ مدیاتک دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ با معماری ۶ نانومتری رسما معرفی شدند.

مدیاتک دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ با معماری ۶ نانومتری رسما معرفی شدند دو تراشه ای که پایه ای مشابه هم هستند اما تفاوت هایی در پشتیبانی از ویژگی هایی متنوع وجود دارد. تراشه Dimensity 1200 با طراحی سه کلاستره ۱+۳+۴ هسته ای و Dimrensity 1100 با طراحی ۲ کلاستره ۴+۴ ارایه می شوند.

تا به امروز، کل سری Dimensity با فرایند ۷ نانومتری ساخته شده بود، اما این به تازگی تغییر کرده و دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ اولین چیپست های ۶ نانومتری مدیاتک هستند. و اولین تراشه هایی هستند که از هسته Cortex-A78 استفاده می کنند. این دو بر اساس یک سخت افزار پایه یکسان ساخته شده اند، اما ویژگی های دیگر، دستگاه های متفاوت را هدف قرار می دهند.

تراشه Dimensity 1200 پیشنهاد برتر است. پردازنده مرکزی آن سه کلاستره ۱ + ۳ + ۴ است. کلاستر تک هسته ای با هسته Cortex-A78 در کلاک ۳.۰ گیگاهرتز در نظر گرفته شده است، به علاوه سه هسته دیگر Cortex-A78 در ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته های Cortex-A55 کم مصرف در ۲.۰ گیگاهرتز کار می کنند.

برای مقایسه، Dimensity 1000 Plus از یک هسته قوی  Cortex-A77 استفاده می کند که در کلاک ۲.۶GHz ارایه می شود، این تراشه می تواند بهتر باشد. همچنین این اعداد دقیقا مطابق با برآوردهای رسمی ARM قرار می گیرند. سرعت ۳.۰ گیگاهرتز Cortex-A78 تا ۲۰٪ سریعتر از ۲.۷۷ گیگاهرتز Cortex-A77 است. این البته برای عملکرد تک رشته ای است، زیرا فقط یک هسته در هر چیپست به آن فرکانس ها می رسد. عملکرد چند هسته ای نیز افزایش کمی خواهد یافت.

در مورد تراشه Dimensity 1100 هسته اصلی به این ترتیب وجود ندارد، هر چهار هسته Cortex-A78 آن با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز کار می کنند. با این حال، حتی بدون سرعت کلاک بالاتر، مدیاتک ۱۱۰۰ دارای یک مزیت معماری ۶ نانومتری است، بنابراین باید در عملکرد تک و چند هسته ای نسبت به Dimensity 1000 Plus برتری داشته باشد. و سپس ویژگی های سخت افزار جانبی وجود دارد.

هر دو چیپست از GPU یکسانی استفاده می کنند. در حقیقت، آنها از GPU سری دایمنسیتی ۱۰۰۰ یعنی Mali-G77 با ۹ هسته برای هر دو تراشه استفاده مجدد می کنند. از طرف مثبت داستان، ویدیوی AV1 اکنون دارای شتاب سخت افزاری است.

تراشه Dimensity 1200 می تواند دستگاه را با نمایشگرهای ۱۶۸ هرتز پشتیبانی کند و ISP پنج هسته ای آن می تواند حسگرهای دوربین را تا ۲۰۰ مگاپیکسل کنترل کند. بعلاوه، با سخت افزار AI به روز شده، پردازش Night Shot تا ۲۰٪ سریعتر است. تراشه مدیاتک ۱۱۰۰ نیز از صفحه نمایش ۱۴۴ هرتزی و سنسورهای دوربین تا ۱۰۸ مگاپیکسل پشتیبانی می کند.

چندین شرکت در تلاشند تا از تراشه های جدید Dimensity 1200 و ۱۱۰۰ استفاده کنند. از جمله این شرکت ها Realme ، Xiaomi ، Vivo و Oppo. آنها تلفن های جدید را در اواخر ماه مارس، ابتدای آوریل منتشر خواهند کرد.

نظر شما درباره تراشه های جدید چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *