مراقب فلش پلیر تقلبی اندروید باشید

یک کمپین اخاذی آنلاین به توزیع بدافزار و نصب آن به عنوان اپ محبوب فلش پلیر مشغول است. سرویس محبوب فلش پلیر سال‌هاست که از رده خارج شده است و حتی نسخه‌های رسمی و قدیمی آن نیز نباید در هیچ دستگاهی نصب شود. همیشه توصیه می‌شود که اپ‌های خود را از فروشگاه‌های رسمی و معتبر اپلیکیشن مانند گوگل‌پلی و اپ استور دانلود کنید و اپ‌های که از منابع دیگر دریافت می‌کنید را در virus total اسکن کنید.

فلش پلیر تقلبی اندروید چگونه کار می‌کند؟
مجرمین سایبری که در ایجاد و توزیع FluBot نقش دارند، آن را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که زمانی که بدافزار بر روی گوشی کاربر نصب شد، بدون اجازه کاربر، FluBot لیست مخاطبین را به سرور هکر ارسال می‌کند و سرور C2 هکر لیست را پردازش می‌کند و دستورات را تولید می‌کند و دوباره برای بدافزار می‌فرستد و FluBot از طریق SMS به مخاطبین کاربر پیام می‌دهد و لینک سایت اخاذی و نصب بدافزار را برای آن‌ها ارسال می‌کند. این حرکت می‌تواند موثر و خطرناک باشد به این دلیل که شما از یک شماره تصادفی و ناشناس لینک مخرب را دریافت نمی‌کنید و احتمالا از شماره دوست و آشنا آن را دریافت می‌کنید که خطر کلیک کردن بر روی لینک را افزایش می‌دهد.

 
چه کار کنیم تا ایمن بمانیم؟
در پایان مهم نیست که لینک از نزدیک‌ترین آشنایان شما می‌آید یا از شماره‌ای ناشناس. کاربر همیشه باید لینک‌های اینترنتی دریافتی را که قبلا ندیده است و یا حتی آن‌هایی را که قبلا دیده است را خصوصا در محیط اندروید با احتیاط برخورد کند و در صورت اشتیاق به بازکردن آن، لینک را در یک سرویس آنلاین مانند virus total اسکن کند. دانلود اپلیکیشن‌های محبوب مانند فلش پلیر اگر از وب سایت‌ها و سرویس‌های ناشناس صورت گیرد، خطر آلوده کردن دستگاه کاربر را افزایش می‌دهند.

پس همیشه باید در صورت امکان از استور‌ها و سایت‌های رسمی توسعه‌دهندگان، اپ خود را دریافت کنید. در خصوص نرم‌افزارهای کرک توصیه می‌شود که هیچ نرم‌افزار کرکی را بر روی گوشی خود نصب نکنید و در محیط ویندوز نرم‌افزار را از سایت توسعه دهنده‌ی اصلی دانلود کنید و کرک را با اسکن آنلاین و مراقبت یک آنتی ویروس همزمان در دیوایس خود اجرا کنید، اگر آنتی ویروس هشدار داد و سرویس‌های اسکن آنلاین نیز کرک را شناسایی کردند تنها چیزی که باقی می‌ماند امتیاز‌دهی کاربران سرویس virus total است.

اگر امتیاز ها مثبت بود می‌توانید به اجرای کرک ادامه دهید در غیر این صورت و با امتیازات منفی و بدون هیچ امتیازی مسئولیت اجرای کرک با خود شما است. استفاده از کرک همیشه با ریسک‌هایی همراه است. فلش پلیر از سال ۲۰۱۷ در حال مرگ بوده است و در ۲۰۲۰ رسما شرکت‌های بزرگ تکنولوژی استفاده و پشتیبانی از این سرویس را کنار گذاشتند.

اگر نام FluBot برای شما آشنا است دلیلش این است که این بدافزار در گذشته وجود داشته است و از روش‌های مختلفی مانند آپدیت‌های امنیتی و اعلامیه‌های تقلبی قربانیان خود را آلوده کرده است و حالا توسعه‌دهندگان این بدافزار قابلیت‌های تخریب‌پذیری را با استفاده و جا زدن آن به عنوان فلش پلیر آپدیت کرده‌اند. دو هدف اصلی فلش پلیر تقلبی اندروید سرقت پول به وسیله کارت‌های بانکی ذخیره شده در گوشی و هدف دوم آن آلوده‌کردن کاربران و ربودن لیست مخاطبین آن‌ها تا جای ممکن است. این امر ردیابی FluBot را تقریبا غیرممکن می‌کند و تخمین تعداد قربانیان در اروپا بسیار دشوار است.

 
از آنجایی که ویروس از طریق یک دستگاه به دستگاهی دیگر در حال جابجایی است نمی‌توان از گوگل یا سازنده گوشی انتظار داشت که شما را این تهدید ایمن نگه دارد، بنابراین همیشه باید خودتان مراقب باشید. خبر خوب در مورد این بدافزار این است که خیلی راحت قابل تشخیص و جلوگیری است و خبر بد این است اگر در گوشی شما نصب و اجرا شود خلاص شدن از آن مشکل است و حداقل بعضی از اطلاعات شخصی شما مانند لیست مخاطبین را به سرور خود ارسال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *