معرفی اپ – میلیاردها دستگاه گوشی همراه روانه زباله‌دان می‌شود

با خرید گوشی‌های جدید، چه اقدامی درمورد گوشی قدیمی خود انجام می‌دهید؟ می‌توان در این شرایط گوشی را به دیگران فروخت یا آن را بازیافت کرد.
   
براساس اعلام انجمن زباله‌های برقی و تجهیزات الکترونیکی (WEEE)، اکثر گوشی‌های همراه که برای همیشه خاموش می‌شوند، به‌سادگی در کشوها، کمدها و گاراژها ناپدید می‌شوند یا افراد آن‌ها را به سطل‌های زبانه می‌اندازند.

حالا درنظر بگیرید که فقط درسال ۲۰۲۲ حدود ۵٫۳ میلیارد گوشی همراه، دور ریخته می‌شود و این‌که با دستگاه‌های بلااستفاده چه‌کاری انجام می‌دهید واقعاً اهمیت دارد. WEEE یک سازمان بی‌المللی غیرانتفاعی متمرکز بر جمع‌آوری و تصفیه‌ی زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی، در آستانه‌ی روز جهانی زباله‌های الکترونیکی، در این‌مورد سخنرانی کرده است.

برای برجسته‌کردن اهمیت بازیافت، شعار امسال در روز زباله‌های الکترونیکی این است:

همه را، هرچقدر هم که کوچک باشند، بازیافت کنید.
پاسکال لروی، مدیرکل WEEE می‌گوید که کمپین امسال روی اقلامی که ابعاد کوچک دارند متمرکز است؛ زیرا جمع‌شدن این نوع دستگاه‌ها یا انداختن آن‌ها به سطل زباله، بدون این‌که توجه زیادی به آن‌ها شود بسیار رایج است. مردم تمایل دارند متوجه نشوند که همه‌ی این موارد به‌ظاهر بی‌اهمیت، ارزش زیادی دارند و با هم در سطح جهانی، حجم بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهند.

WEEE برای کمک به مردم به‌منظور درک بهتر رقم شگفت‌انگیز ۵٫۳ میلیارد دستگاه الکترونیکی دورریختنی گفت، اگر ضخامت متوسط این گوشی‌ها ۹ میلی‌متر باشد و روی یکدیگر قرار گیرند، پشته‌ای به‌طول ۳۱ هزار مایل (حدود ۵۰ هزار کیلومتر) تشکیل خواهد شد. این رقم ۱۲۰ برابر بیشتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و یک‌هشتم راه رسیدن به ماه است.

به‌نوشته‌ی DigitalTrends، مزیت بازیافت گوشی‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی این است که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد به‌منابع طبیعی تجدیدناپذیری مثل طلا، مس، نقره و پالادیوم و همچنین سایر قطعاتی که می‌توانند دوباره در محصولات جدید مورد استفاده قرار گیرند، دسترسی پیدا کنند.

WEEE در تلاش است که بداند چرا بسیاری از مردم به‌جای بازیافت یا تعمیر دستگاه‌های قدیمی خود، آن‌ها را در خانه نگه‌داری می‌کنند. او در سال جاری تحقیقی را با حضور ۸۷۷۵ خانوار در ۶ کشور اروپایی انجام داد. رایج‌ترین دلایل آن‌ها برای نگه‌داری ابزارهای قدیمی عبارت‌ بودند از:

ممکن است در آینده دوباره از آن استفاده کنم (۴۶ درصد)
قصد فروش آن را دارم (۱۵ درصد)
ارزش عاطفی دارد (۱۳ درصد)
ممکن است در آینده ارزش داشته باشد (۹ درصد)
من نمی‌دانم چگونه آن را دفع کنم (۷ درصد)
نگه‌داشتن لوازم الکترونیکی در کشو، یک مسئله است اما دورانداختن وسایل قدیمی در سطل زباله، مشکل بزرگ‌تری محسوب می‌شود؛ زیرا مقدار زیادی زباله‌ی غیرضروری ایجاد می‌کند که رسیدگی به آن به انرژی و منابع نیاز دارد.

بنابراین اگر یک گوشی قدیمی دارید و می‌خواهید آن را دور بیندازید، یا لوازم الکترونیکی دیگری دراختیار دارید که در حال گردوغبار خوردن در کمدتان است، به بازیافت آن فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *