مفهوم میلی آمپر ساعت (mAh) در دنیای باتری‌ها چیست؟

احتمالاً مفهوم میلی آمپر ساعت (mAh) در دنیای باتری موبایل به گوشتان خورده است. در اینجا به بررسی هرآنچه باید از باتری‌ها بدانید می‌پردازیم.

وقتی قصد خرید یک گوشی یا پاوربانک را داشته باشید، مطمئناً نام میلی آمپر ساعت یا به اختصار mAh به چشمتان خورده است. اما نمی‌دانید این مفهوم دقیقاً چیست؟ ما در ادامه به شما خواهیم گفت.

میلی آمپر ساعت چیست؟
میلی آمپر ساعت، توان را در طول زمان اندازه‌گیری می‌کند و به صورت مخفف mAh خوانده می‌شود. برای آنکه بهتر مفهوم آن و چگونگی کارکردنش را بفهمیم، ما باید ابتدا بدانیم که میلی‌آمپرها چه هستند؟

یک میلی‌آمپر واحد اندازه‌گیری جریان الکتریکی است که یک هزارم آمپر می‌شود. هم آمپر و هم میلی‌آمپر برای اندازه‌گیری شدت یک جریان الکتریکی به کار می‌روند. حالا به این‌ها ساعت را هم اضافه کنید، می‌توانید بفهمید که این جریان می‌تواند چه قدرتی داشته باشد.

به طور مثال یک باتری را فرض کنید. اگر این باتری بتواند جریان خروجی ۱ میلی‌آمپر را به مدت ۱ ساعت حفظ کند، می‌توان آن باتری را ۱ میلی‌آمپر ساعتی نامید. یک میلی‌آمپر ساعت مقدار ناچیزی در مبحث نیرو است؛ بنابراین خیلی کارایی ندارد.

لازم به ذکر است که mAh تنها یک معیار برای ظرفیت است. در واقع آن مشخص نمی‌کند که یک شارژر با چه سرعتی می‌تواند دستگاه الکترونیکی شما را شارژ کند. سرعت شارژ در شارژرها به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً اینکه آیا آن‌ها از فناوری شارژ سریع (Fast Charing) پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

میلی آمپر ساعت و ظرفیت شارژر
متوسط ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند مدرن بین ۲ هزار تا ۴ هزار میلی‌آمپر ساعت است. آن‌ها به مراتب باتری‌های بزرگی‌تری نسبت به گوشی‌های تاشو و محصولات قدیمی دارند. اما از آنجا که گوشی‌ها مدرن‌تر هم شده‌اند، نیاز آن‌ها به باتری افزایش پیدا کرده و در نتیجه عمر باتری در آن‌ها کاهش پیدا کرده است. این یعنی نیاز به پاور بانک بیشتر از هر زمان دیگری است.

شما به پاور بانکی احتیاج دارید که حداقل بتواند یک بار کامل گوشی‌تان را شارژ کند. به طور مثال یک پاور بانک ۲ هزار میلی‌آمپر ساعتی نمی‌تواند کارایی زیادی برای آیفون ۱۳ پرو مکس با ۴ هزار و ۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی داشته باشد.

پاور بانک شما باید حداقل با ظرفیت باتری گوشی یا تبلت شما برابر باشد، اما اگر ظرفیت بیشتری داشته باشد بهتر هم خواهد بود. در واقع اگر پاور بانک شما بعد از کامل کردن شارژ گوشی باز هم شارژ داشته باشد، می‌توانید از آن در مواقع اضطراری استفاده کنید.

نیازها بین کاربران متفاوت است. اگر می‌خواهید در هنگام سفر و کمپ کردن باتری گوشی خود را شارژ کنید، باید پاور بانکی با ظرفیت بالا را انتخاب کنید تا بتواند حداقل چند بار گوشی شما را شارژ کند. اگر سفر شما طولانی است، می‌توانید روی پاوربانک‌های ۲۰ هزار میلی‌آمپر ساعتی به بالا فکر کنید.

اما اگر می‌خواهید فقط چند ساعت در روز از شارژر دیواری خود دور بمانید، یک پاور بانک با ظرفیت ۱۰ هزار میلی‌آمپر ساعتی هم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند.

ظرفیت بیش از اندازه چیست؟
با بزرگ‌تر شدن باتری گوشی‌ها، ظرفیت پاور بانک‌ها نیز رو به رشد است. با توجه به این قضیه، آیا امکان دارد یک پاور بانک ظرفیت بیش از اندازه‌ای برای شارژ مجدد دستگاه ما داشته باشد؟

در حالی که ظرفیت بزرگ یک پاور بانک معایبی دارد، اما تعداد آن‌ها زیادی نیست و هیچ کدام خطرناک هم نیستند. داشتن یک پاور بانک که میلی آمپر ساعت بیشتری نسبت به آنچه که دستگاهتان به آن نیاز دارد را ارائه می‌کند، لزوماً چیز خطرناکی برای دیوایس شما نیست.

بزرگ‌ترین عیب آن، ابعاد بزرگش است. ظرفیت بیشتر به معنای باتری‌های بزرگ‌تر است و این فضای بیشتری برای خنک کردن می‌خواهد. در نتیجه ابعاد پاور بانک بزرگ‌تر می‌شود. اگر هنگام دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی از پاور بانک استفاده می‌کنید این می‌تواند عیب بزرگی برای شما محسوب شود.

یکی دیگر از معایب یک باتری با ظرفیت بزرگ‌تر این است که زمان زیادی برای شارژ آن‌ها نیاز است. اگر هر از گاهی از آن استفاده می‌کنید، این قضیه خیلی مهم نیست. ولی اگر روزانه از پاور بانک استفاده می‌کنید، مهم است که به سرعت شارژ شود تا مجدداً از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *