منتظر سقوط قیمت حافظه رم و SSD باشید

پاورتل/ اگر قصد ارتقای حافظه رم سیستم یا لپ تاپ خود را دارید یا به دنبال تهیه یک SSD جدید هستید، خبر خوبی برایتان داریم؛ طی ماه‌های پیش رو قیمت‌ها در بازرهای جهانی کاهش خواهد یافت.

بر پایه یک گزارش جدید، پیش بینی می‌شود در ماه‌های باقی مانده ساله میلادی جاری شاهد کاهش قیمت انواع حافظه رم و SSD باشیم که تا پایان فصل اول سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت. کاهش قیمت‌ها در پی عرضه بیش از نیاز و کاهش تقاضا پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی نشریه دیجیتایمز، علی رغم پیش بینی فروش بالای محصولات الکترونیکی و عرضه آیفون‌های ۲۰۲۰ اپل در فصل سوم سال ۲۰۲۰؛ کاهش ۱۰ درصدی متوسط قیمت تراشه‌های حافظه فلش NAND متصور است. علت اصلی پیش بینی کاهش قیمت‌ها، موجودی بالای سازندگان بر اثر شیوع پاندمی ویروس کرونا عنوان شده است.

می دانیم شیوع جهانی ویروس کرونا باعث کاهش تقاضا برای محصولات مختلف شده و همین امر به عرضه بیش از تقاضا دامن زده است. گفته می‌شود وسترن دیجیتال و Micron که دو سازنده بزرگ حافظه SSD هستند، خرید و تولید خود را در پی کاهش تقاضا پایین آورده‌اند.

در عین حال یک تحلیلگر دویچه بانک می‌گوید بسیاری از شرکت‌های بزرگ و دیتاسنترها از ترس کمبود حافظه‌های دیجیتال، در همان ابتدای شیوع کرونا انبارهای خود را پُر کرده‌اند. به این ترتیب طی فصل‌های پیش رو شاهد کاهش تقاضا و موجودی بیش از تقاضا خواهیم بود.

موسسه تحلیلی DRAMeXchange هم به یکی دیگر از عوامل مؤثر بر افزایش موجودی انواع تراشه‌های حافظه دست گذاشته است. به باور DRAMeXchange، خطوط تولید سازندگان تراشه‌های حافظه به بلوغ رسیده و انتظار می‌رود در فصل چهارم امسال سهم تراشه‌های ۱۲۸ لایه سالم از ویفرهای تولید شده بیشتر هم شود که افزایش حجم تولید را در پی خواهد داشت.

با همه این تفاسیر ممکن است طی ماه‌های پیش رو کاهش قیمت انواع حافظه رم و SSD به ۱۵ درصد برسد که به وضوح بسیار چشمگیر است. بنابراین ممکن است اوایل سال میلادی پیش رو شاهد تخفیف‌های بزرگ از سوی سازندگان مختلف باشیم.

هرچند سازندگان تراشه‌های حافظه تلاش خواهند کرد سرعت کاهش قیمت را از طریق کاهش تولید و عرضه پایین بیاورند، اما خوشبختانه به این زودی‌ها انبار سازندگان محصولات نهایی خالی نمی‌شود و کاهش قیمت‌ها دست کم تا پایان فصل اول سال میلادی آینده متصور است.

حالا باید منتظر ماند و دید خریداران ایران از کاهش قیمت انواع حافظه دیجیتال در بازارهای جهانی منتفع می‌شوند یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *