نحسی تحریم‌های ترامپ دست از سر هواوی برنمی‌دارد

بیش از سه سال از قرار گرفتن نام هواوی (Huawei) در لیست سیاه آمریکا به ظن جاسوسی برای حکومت کمونیستی چین می‌گذرد اما جدیدترین گزارش‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد هنوز پس لرزه‌های این تصمیم دولت ترامپ ادامه دارد. آخرین جزئیات از کاهش درآمد و سوددهی هواوی را در ادامه بخوانید.

در نتیجه ممنوعیت صادرات فناوری‌های ایالات متحده به هواوی، این روزها گوشی‌های هواوی حتی پلی استور و قابلیت‌های ابتدایی سیستم عامل اندروید گوگل را ندارند. هواوی به ناچار به سیستم عامل اختصاصی خود روی آورد که البته آن هم گفته می‌شود صرفاً یک رابط کاربری است و در پس پرده از کتابخانه‌های اندروید استفاده می‌کند.

تحریم‌ها آن‌قدر هواوی را تحت فشار گذاشته‌اند که این کمپانی جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار خود را به ناچار با چیپست های قدیمی عرضه می‌کند. همچنین دست هواوی از تراشه‌های جانبی دیگری که در ساخت گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد کوتاه است و به همین دلیل از تراشه‌های قدیمی استفاده می‌کند.

حاصل این محدودیت‌ها عرضه گوشی‌های پر رنگ و لعاب با سیستم عامل متفرقه، چیپست منسوخ شده و قطعات قدیمی است. در واقع می‌توان گفت هواوی سخت افزارهای منسوخ شده قدیمی را با ردایی نو عرضه می‌کند.

به نقل از SCMP، گزارش مالی نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی برای هواوی تقریباً یک فاجعه است. گردش مالی هواوی در فصل اول امسال کاهش ۵.۹ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. البته هواوی روزهای بدتری هم داشته است و کاهش گردش مالی این کمپانی در فصل اول امسال به ۱۳.۹ درصد رسیده بود. حاشیه سود هواوی هم تعریفی ندارد و با ۵۰ درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی، به ۵ درصد رسیده است.

گردش مالی بخش محصولات رده مصرف کننده هواوی که شامل گوشی هوشمند هم می‌شود، افت سالانه ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد دیگر کمتر کسی حاضر است گوشی هواوی بخرد. این در حالی است که روزگاری نه چندان دور هواوی دومین سازنده بزرگ گوشی در دنیا بود.

با وجود اینکه ماه‌ها از پایان کار دولت دونالد ترامپ می‌گذرد و یک دولت جدید و البته دموکرات در ایالات متحده بر سر کار آمده است، اما هواوی همچنان یک تهدید بالقوه برای امنیت ملی و حتی اسرار تجاری شناخته می‌شود. حاصل آن حذف یا برنامه ریزی برای برداشتن تجهیزات ساخت هواوی در اغلب کشورهای غربی است.

در این میان تنها کشورهایی مشتری هواوی باقی مانده‌اند که عمدتاً حکومت‌های تمامیت خواه و نزدیک به چین – روسیه دارند. هواوی از سوی نهادهای حقوق بشری به تأمین و فروش ابزار شنود و جاسوسی از شهروندان به حکومت‌های با کارنامه سیاه در زمینه حقوق بشر متهم شده است.

داعیه دار دنیای گوشی‌های هوشمند اندرویدی حالا یک اپلیکیشن گوگلی هم ندارد و در عوض در حوزه های دیگری ورود کرده است. برای نمونه هواوی زیرساخت های آی تی برای صنایعی چون استخراج زغال سنگ و پرورش خوک عرضه کرده است تا بلکه بخشی از درآمد از دست رفته خود را جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *