نرخ بالای کلاهبرداری اینترنتی در بین جرائم فضای مجازی

به گفته حسین امیرلی، جانشین رئیس پلیس فتا، ۳۶ درصد از جرائم فضای مجازی مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است. حسین امیرلی در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران در این رابطه صحبت کرد. وی گفت: قسمت عمده شکایات اینترنتی مردم در خصوص کلاهبرداری اینترنتی است. به گفته این مقام مسئول براساس امار به دست آمده از سوی پلیس کلاهبرداری‌های اینترنتی توانسته است ۳۶ درصد از جرائم اینترنتی سال جاری را به خود اختصاص دهد. شکایت از برداشت غیر مجاز از حساب بانکی به صورت اینترنتی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

حسین امیرلی همچنین اظهار داشت که به شکل خوب و موثری کنترل دامنه جرم در فضای مجازی انجام شده و می‌توان حدود ۹۰ درصد از جرائم سایبری فضای مجازی را کشف و شناسایی کرد. او همچنین افزود، اقدامات ویژه‌ای در بخش پیش‌گیری از وقوع جرم نیز انجام می‌شود. اما وی تاکید کرد که بخش‌هایی که شاکی خصوصی ندارند، لازم است در فضای مجازی نیز مورد پیگیری قرار گیرند.

اگر صحبت‌های امیرلی را مبنا قرار دهیم، یکی از اقداماتی اصلی که پلیس فتا در زمینه فضای مجازی انجام داده است، پیشگیری اجتماعی است. فعالیت آن‌ها در بخش تولید محتوا و انتشار در صداوسیما و رسانه‌های نوین تعریف می‌شود.

 
کم کردن آسیب‌های فضای اجتماعی برای دانش‌آموزان
در پایان، جانشین رئیس پلیس فتا در رابطه با اقدامات انجام شده برای کم کردن آسیب‌های فضای اجتماعی برای دانش‌آموزان صحبت کرد.

وی گفت از زمان شروع به کار برنامه شاد برای دانش‌آموزان، کانالی ایجاد شد تا آنان بتوانند مشکلات خود را به پلیس اطلاع دهند. این شکایات به صورت جدی پیگیری می‌شوند. فضای مجازی می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات زیادی برای کودکان ایجاد کند. ما بخشی از فوریت‌های سایبری پلیس را به کودکان اختصاص داده‌ایم. در این خصوص دانش‌آموزان می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس گرفته و از این طریق مشکلات و مسائل خود را در میان بگذارند. ما در اسرع وقت به این شکایات رسیدگی می‌کنیم.

نرخ کلاهبرداری اینترنتی در سال‌های مختلف
لازم‌به‌ذکر است که سهم کلاهبرداری اینترنتی از جرائم فضای مجازی در طول سال‌های گذشته به‌طور مکرر دستخوش تغییر و تحول شده است. برای مثال، نرخ کلاهبرداری اینترنتی در سال ۱۳۹۸ برابر با ۶۰ درصد اعلام شده بود. با این وجود در سال ۱۴۰۱ از سوی رئیس مرکز مبارزه با جرائم مالی پلیس فتا، ۳۶ درصد اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *