نصب iOS 15 روی درصد بالایی از آیفون‌های عرضه‌شده

اپل امروز آمار نصب iOS 15 خود را برای اولین‌بار از زمان انتشار این نسخه از سیستم‌عامل موبایلی خود در ماه سپتامبر به‌روزرسانی کرد و نشان داد چه تعداد از دستگاه‌های این شرکت آخرین به‌روزرسانی را چهار ماه پس از انتشار نصب کرده‌اند.
   
iOS 15 اکنون روی ۷۲ درصد از آیفون‌های معرفی‌شده در چهار سال اخیر نصب شده است. ۲۶ درصد از دستگاه‌های سری آیفون همچنان از iOS 14 و ۲ درصد دیگر نیز از نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند. با شمارش آیفون‌های عرضه‌شده در چهار سال گذشته، ۶۳ درصد از آن‌ها iOS 15 و ۳۰ درصد آن‌ها iOS 14 و نهایتا ۷ درصد نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل را نصب کرده‌اند.

به‌گزارش مک‌رومرز، تعداد دستگاه‌های آیپد که iOS 15 را نصب کرده‌اند، کمتر از آیفون است. درحال‌حاضر، ۵۷ درصد از همه‌ی آیپدهای معرفی‌شده در چهار سال گذشته از iPad OS 15 بهره می‌برند؛ درحالی‌که ۳۹ درصد همچنان iPad OS 14 و ۴ درصد این آیپدها نیز نسخه‌های قبلی iPad OS را اجرا می‌کنند. با احتساب همه‌ی آیپدها، ازجمله مدل‌هایی که بیش از چهار سال قبل عرضه شده‌اند، ۴۹ درصد از این دستگاه‌ها از iPad OS 15 و ۳۷ درصد آن‌ها از iPad OS 14 و و ۱۴ درصد از دیگر نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.

اپل شماره‌های نصب خود را به گروه‌های جداگانه تقسیم می‌کند؛ زیرا هنوز دستگاه‌هایی وجود دارند که نمی‌توانند iOS 15 یا iPad OS 15 را اجرا کنند؛ اما حتی با شمارش دستگاه‌هایی که فقط در چهار سال گذشته عرضه شده‌اند، تعداد دستگاه‌هایی که iOS 15 را اجرا می‌کنند، از نرخ نصب نسخه‌ی قبلی این سیستم‌عامل کمتر است.

به‌عنوان مثال، در دسامبر ۲۰۲۰، iOS 14 روی ۸۱ درصد از آیفون‌های عرضه‌شده در چهار سال گذشته نصب شده است که نشان‌دهنده‌ی نرخ نوسازی بسیار بیشتر از یک ماه گذشته است. حتی iOS 13 که سرعت نصب آن نیز کم بود، تا پایان ژانویه‌ی ۲۰۲۰ روی ۷۷ درصد از دستگاه‌های اپل نصب شد.

iOS 15 و iPad OS 15 از ویژگی‌هایی بهره می‌برند که عملکرد آن‌ها در زمان راه‌اندازی این سیستم‌عامل‌ها آن‌طور که انتظار می‌رفت، نبود. ازجمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به SharePlay و Digital Legacy و ویژگی‌های دیگری مثل iCloud Private Relay اشاره کرد که در حالت بتا باقی مانده است. افزون‌براین، ویژگی‌های مهم iOS و iPad OS مثل شناسه‌های دیجیتال در Wallet و Universal Control هنوز دردسترس نیست.

هنگامی‌که iOS 15 برای اولین‌بار منتشر شد، اپل مردم را به به‌روزرسانی به این نسخه تشویق نکرد و به آن‌ها اجازه داد همچنان از iOS 14 استفاده کنند. این شرکت در برنامه‌ی تنظیمات دستگاه‌های آیفون و آیپد، بین iOS 14 و iOS 15 گزینه‌ای برای انتخاب بین این دو نسخه دردسترس کاربران قرار داد. این امر می‌تواند دلیلی بر این باشد که چرا پذیرش iOS 15 از میزان پذیرش به‌روزرسانی‌ّهای قبلی این سیستم‌عامل عقب مانده است و اپل اکنون کاربران iOS 14 را برای ارتقا به iOS 15 زیر فشار قرار می‌دهد.

iOS 15 قبلا به‌عنوان به‌روزرسانی اختیاری در دستگاه‌های مجهز به iOS 14 فهرست شد؛ اما اکنون در دستگاه‌هایی که هنوز iOS 14 را اجرا می‌کنند، به‌عنوان تنها گزینه‌ی به‌روزرسانی ارائه شده است؛ زیرا اپل به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای دستگاه‌های مجهز به این نسخه از سیستم‌عامل موبایلی خود دردسترس قرار نمی‌دهد. کاربرانی که به‌دنبال دریافت جدیدترین به‌روزرسانی‌های امنیتی هستند، حتماً باید iOS 15 را روی دستگاه خود نصب کنند. شایان‌ ذکر است همه‌ی دستگاه‌های سازگار با iOS 14 امکان اجرای iOS 15 را نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *