نکات مهم در خرید لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی

 

طبق تعریف ویکی‌پدیا رایانهٔ کیفی یا لپ‌تاپ (Laptop) به رایانه شخصی کوچک، سبک و قابل حمل گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی عبارت رایانهٔ کیفی را به جای “لپ‌تاپ” پیشنهاد داده است. لپ‌تاپ‌‌ها می‌توانند کانفیگ‌های مختلفی داشته باشند و معمولا مبتنی بر سلیقه سفارش دهنده انتخاب و توسط تولید کننده ساخته و عرضه می‌گردند. سفارش دهنده از میان چند کانفیگ موجود و یا ممکن، چند سری را سفارش می‌دهد، و سپس مدلهای مربوطه وارد ایران می‌گردند. از این جهت مثلا یک مدل لپ تاپ با مشخصات یکسان در ایران و خارج از ایران به ندرت یافت می‌شود، و از این نظر با تنوع بسیار زیادی روبه رو هستیم که پیشنهاد خرید دادن برای لپ تاپ را دشوار می‌کند.

اخیرا به دلیل افزایش لجام گسیخته قیمت قطعات کامپیوتر دسکتاپ، بار دیگر تهیه لپ تاپ از هر لحاظ به صرفه تر شده و برای عموم مردم قابل دسترس تر است. واقعیت این است که مثل چند سال پیش، لپ‌تاپ دیگر کالایی نیست که به‌راحتی بتوان آن را تهیه کرد. حالا برای خرید لپ‌تاپ نو، در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید. در این اوضاع ‌و احوال، دانشجویان قشری هستند که بیشترین سختی را متحمل می‌شوند؛ کسانی که به‌دلیل وضعیت تحصیلی مجبور هستند لپ‌تاپ تهیه کنند؛ ولی اکثرشان نمی‌توانند چند ۱۰ میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ مناسب بپردازند.

بهترین لپ‌تاپ اقتصادی مدلی است که بتواند با کمترین قیمت، همه وظایف روزمره را انجام دهد.

دنیای لپ‌تاپ‌ شامل مدل‌های زیادی از برند‌های متنوعی است که هر یک از آن‌ها با چندین مشخصات فنی عرضه می‌شوند؛ موضوعی که به پیچیدگی بیش از حد خرید به‌خصوص برای کاربران عادی می‌انجامد که اطلاعات چندانی از دنیای سخت‌افزار ندارند. به‌همین دلیل برای خرید لپ‌تاپ با هر بودجه‌ای، نکاتی مهم را ذکر می‌کنیم که با در نظر داشتن آن‌ها، قادر به انتخاب بهترین گزینه برای کاربری خود خواهید بود؛ حتی گزینه‌ای که شاید در فهرست پایین وجود نداشته باشد.

ابتدا در نظر داشته باشید که لپ‌تاپ‌های اقتصادی برای کاربری‌های عادی مانند گشت‌و‌گذار در اینترنت، کار با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس، ویرایش سبک تصاویر، تماشای فیلم و لذت از موسیقی کاربرد دارند. با اینکه امکان اجرای نرم‌افزار‌های مهندسی در دسترس است، اما نباید انتظار اجرای سریع و بدون مشکل پروژه‌های سنگین را داشته باشید. با درنظرگرفتن کاربری‌های مذکور، به موارد زیر توجه کنید:

  • پردازنده مرکزی یا CPU مهم‌ترین عنصر در خرید لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. اول پردازنده را انتخاب کنید و سپس با توجه به آن لپ‌تاپ‌های مناسب خود را بیابید.
    با وجود گزینه‌‌های ارزان‌تر مجهز به پردازنده‌های سلرون و پنتیوم، اما پیشنهاد ما حداقل مدل‌های مجهز به Core i3 است تا اگر در آینده نیاز به اموری با توان پردازشی بیشتر داشتید، با مشکل  حادی مواجه نشوید.
  • در صورتی که بودجه زیادی ندارید، می‌توانید مدلی با ۴ گیگابایت رم خریداری کنید تا در آینده ۴ گیگابایت رم دیگر به آن بیافزایید.
  • حافظه‌ی SSD نقش بسیار مهمی در عملکرد کامپیوتر دارد. با توجه به نبود این حافظه و استفاده از هارددیسک‌های معمولی در اکثر لپ‌تاپ‌های این رده‌ی قیمتی، قویا پیشنهاد می‌کنیم افزودن SSD و جایگزین کردن آن با هارددیسک‌ را پس از خرید لپ‌تاپ برنامه‌ریزی کنید. حتی تهیه یک حافظه SSD با ظرفیت خیلی کم برای ویندوز و نرم‌افزارهای اصلی، می‌تواند سرعت لپ‌تاپتان را به‌صورت چشم‌گیری افزایش دهد.
  • صفحه‌نمایش ۱۲.۵ تا ۱۴ اینچی بهترین تعادل بین قابلیت استفاده و قابلیت حمل را ارائه می‌دهد. اگر زیاد به مسافرت نمی‌روید، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر خوب است و مدل‌های کوچکتر برای بچه‌ها عالی هستند.
  • یک ویژگی لپ تاپ خوب عمر باتری است. ۹ ساعت عمر باتری ایده آل است اگر قصد دارید لپ تاپ خود را هرجایی ببرید.

جهت مشاهده و خرید انواع لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی کلیک کنید

 

پردازنده

پردازنده که همان «مغز» کامپیوتر شما و یکی از ویژگی های لپ تاپ خوب که باید به دنبال آن باشید پردازنده قوی مناسب است. اما چطور باید بدانیم که چه نوع پردازنده‌ای مناسب کار ما است؟ پردازنده یک لپتاپ خوب چه مشخصاتی دارد؟

  • نسل یازده پردازنده‌های اینتل: نسل یازده پردازنده‌های اینتل اخیر توسط این کمپانی و با نام تایگر لیک معرفی شد که قرار است قلب تپنده نسل بعدی لپ‌تاپ‌ها و از مشخصات لب تاپ خوب در آینده باشد. سری تایگر لیک پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل هستند که از پردازنده گرافیکی مجمع آیریس Xe با حداکثر فرکانس ۴.۸ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. این سری همچنین از تاندربولت ۴ هم پشتیبانی می‌کند. اینتل با همکاری با تولیدکنندگان برتر لپ‌تاپ، پلتفرم جدید Evo را راه‌اندازی کرده که تمام لپ‌تاپ‌های آن از این پردازنده استفاده می‌کنند.
  • اینتل Core i9: پردازنده‌های Core i9 با عبور از سری Core i7 توانسته‌اند جایگاه قدرتمندترین پردازنده‌های اینتل را به خود اختصاص دهند و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. این پردازنده‌ها تنها در لپ‌تاپ‌های گران یا ورک استیشن‌ها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده بالا پیدا می‌شوند. پردازنده‌های Core i9 تنها مناسب کاربران حرفه‌ای است که از برنامه‌های بسیار سنگینی استفاده می‌کنند.
  • اینتل Core i7: یک مدل بالاتر از Core i5 است و مدل‌هایی با اعدادی که HQ یا K تمام می‌شوند، میزان مصرف بیشتری دارند و دارای چهار هسته هستند که در نتیجه بازی‌ها را می‌توان با آن‌ها به شکل روان‌تری انجام داد و عملکرد بهتری نیز دارند. همچنین Core i7 سری Y نیز وجود دارد که میزان عملکرد و برق مصرفی کمتری دارند. به دنبال پردازنده‌هایی باشید که در مدل آن‌ها عدد ۱۰ وجود دارد (به عنوان مثال: Core i7-1060G7 یا Core i7-10710U)، زیرا آن‌ها بخشی از جدیدترین مدل‌های نسل دهم اینتل هستند و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.
  • اینتل Core i5: اگر دنبال راهنمایی برای خرید لپ تاپ معمول با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، مدلی با پردازنده اینتل Core i5 تهیه کنید. مدل‌هایی که نام آنها با U به پایان می‌رسد (به عنوان مثال: Core i5-7200U) معمول‌ترین انواع هستند. مدل‌هایی که انتهای نام آنها Y دارد، قدرت کمتر و عملکردی پایین‌تر دارند؛ درحالی که مدل‌هایی با HQ مصرف بیشتری دارند و در سیستم‌های بازی و ورک‌استیشن‌ها قابل استفاده هستند. مدل‌های پردارنده‌های نسل دهم اینتل که آیس لیک نام دارند، دارای ۴ هسته بوده و ویژگی‌های کاربردی مانند پشتیبانی از وای فای ۶، تاندربولت ۳ و هوش مصنوعی بهتری دارند.
  • اینتل Core i3: عملکرد آنها یک درجه پایین‌تر از Core i5 است و قیمت نیز به همین ترتیب پایین‌تر خواهد بود. اگر احتمالاً می‌توانید Core i5 بخرید، ما آن را توصیه می‌کنیم.
  • اینتل Xeon: اینتل Xeon گزینه پیشنهادی متخصصان مشاوره خرید لپ تاپ مهندسی است. پردازنده‌های بسیار قدرتمند و گران‌قیمت برای ایستگاه‌های کاری بزرگ موبایل. اگر کارهای مهندسی حرفه‌ای، مدل‌سازی ۳D و یا ویرایش ویدئو انجام می‌دهید، مدل Xeon می‌تواند برای شما مناسب باشد؛ اما عمر باتری یا وزن آن به عنوان یک لپ تاپ، چندان مناسب نیست.
  • اینتل پنتیوم /سلرون: این نوع تراشه‌ها که در میان لپ تاپ‌های کمتر از ۴۰۰ دلار یافت می‌شوند، کندترین عملکرد را دارند؛ اما اگر مهم‌ترین کارهای شما جستجو در اینترنت و کارهای ویرایش متن سبک است، گزینه مناسبی برای شما به شمار می‌روند. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، به جای آن Core i3 یا i5 تهیه کنید.
  • اینتل Core m / Core i5/ i7 سری Y : میزان مصرف برق و حرارت کم در این سیستم باعث شده تا نیازی به فن نداشته باشد. عملکرد آن‌ها از نوع سلرون بهتر است، اما یک قدم از سری Core i5 U پایین‌تر هستند.
  • رایزن ۵۰۰۰ و ۴۰۰۰ از AMD: سری جدید پردازنده‌های اینتل که با هدف رقابت با Core i5 و Core i7 اینتل روانه بازار شده و عملکرد بهتری از آن‌ها هم دارند. برای مثال پردازنده رایزن ۵ ۴۵۰۰U از نظر عملکرد تقریبا مشابه یک پردازنده Core i7 اینتل است. علاوه بر این شما با خرید این پردازنده‌ها نه‌تنها عملکرد مشابهی با پردازنده‌های اینتل دارند بلکه با قیمت پایین‌تری از آن‌ها نیز به فروش می‌رسند.

نکات مهم در خرید لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی

پردازنده گرافیکی

پردازنده گراقیکی قدرتمند یکی دیگر از مشخصات یک لپ تاپ خوب به حساب می‌آید. اگر بازی‌های کامپیوتری انجام نمی‌دهید، اشیای سه بعدی طراحی نمی‌کنید یا به ویرایش ویدئوهایی با رزولوشن بالا نمی‌پردازید، تراشه گرافیکی یکپارچه (نوعی که حافظه سیستم را به اشتراک می‌گذارد) برای شما مناسب خواهد بود؛ مخصوصا گرافیک‌های آنبورد آیریس Xe اینتل. اما در صورتی که قصد دارید حتی یکی از کارهایی که به آن‌ها اشاره کردیم را با لپ تاپ خود انجام دهید، بزرگترین و از مهمترین نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ برای شما این است که به سراغ دستگاهی بروید که به پردازنده گرافیکی مجزا مجهز است.

همانند پردازنده‌ها، تراشه‌های گرافیکی رده‌بالا و پایین وجود دارند. امروزه لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌پایین، معمولا به انویدیا MX450 یا GTX 1660 مجهز هستند، در حالی که مدل‌های میان‌رده دارای RTX 2050 یا RTX 2060 و مدل‌های بالارده دارای RTX 3070 یا ۳۰۸۰ هستند. با این تفاسیر، یکی از مهمترین نکات خرید لپتاپ گیمینگ که باید به آن توجه کنید برخورداری از بهترین پردازنده گرافیکی است.

جهت مشاهده و خرید پرفروش ترین انواع لپ تاپ کلیک کنید

 

برندها

امروزه شرکت‌ها و برندهای زیادی در سطح جهان به تولید لپ‌تاپ مشغول هستند. از جمله برندهای معروفی مانند:

  • اپل
  • دل
  • ایسوس
  • لنوو
  • ایسر
  • ام اس آی
  • اچ پی
  • سامسونگ
  • فوجیتسو
  • هواوی
  • آنر
  • شیائومی
  • سامسونگ

نکات مهم در خرید لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی

خرید اقتصادی ترین مدل موجود در بازار

خرید ارزان‌ترین مدل موجود در بازار ممکن است که برای جیب شما و با توجه به بودجه‌تان مناسب باشد؛ اما تمامی امکانات مورد نیازتان را ندارند و این امکان نیز وجود دارد که دوام آن‌ها زیاد نباشد. بگذارید مثالی بزنیم؛ مثلاً می‌خواهید از میان یک پردازنده دو هسته‌ای و چهارهسته ای یکی را انتخاب کنید و در آینده قصد دارید که از برنامه‌های زیادی در لپ‌تاپ خودتان به صورت همزمان استفاده کنید اما به خاطر ارزان‌تر بودن، پردازنده دو هسته‌ای را انتخاب می‌کنید. حالا شما سیستمی دارید که قدرت کافی با توجه به نیازتان را ندارد و این جنس بد تا زمانی که خرید جدیدی بکنید، همواره بیخ ریش شما می‌ماند.

به جای اینکه با اشتیاق به سمت کمترین قیمت بروید، مهمترین نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ این است که دستگاهی بخرید که واقعاً منطبق با نیازهای شما باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای شروع جستجو این است که بدانید دقیقاً چه چیزی می‌خواهید. فهرستی از قابلیت‌های مورد نیاز خود را تهیه کنید و سپس این قابلیت‌ها را با ویژگی های لپ تاپ خوب، مورد بررسی و مقایسه قرار دهید.

 

امیدواریم این مطلب از سایت پاورتل برای انتخاب لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی مناسب به شما کمک کرده باشد. اگر سوالی دارید می‌توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه آن را با ما در میان بگذارید.
 
 

سوالات متداول کاربران در مورد لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی

بهترین مدل لپ‌تاپ اقتصادی کدام است؟

بهترین لپ‌تاپ اقتصادی مدلی است که بتواند با کمترین قیمت، همه وظایف روزمره را انجام دهد.

کدام ملاک برای انتخاب لپ تاپ اقتصادی مهم است؟

به جای اینکه با اشتیاق به سمت کمترین قیمت بروید، مهمترین نکته هنگام خرید لپ تاپ این است که دستگاهی بخرید که واقعاً منطبق با نیازهای شما باشد.

کاربرد لپ‌تاپ‌های اقتصادی چیست؟

لپ‌تاپ‌های اقتصادی برای کاربری‌های عادی مانند گشت‌و‌گذار در اینترنت، کار با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس، ویرایش سبک تصاویر، تماشای فیلم و لذت از موسیقی کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *