نکات کلیدی برای خرید کیبورد مخصوص بازی

نکات کلیدی برای خرید کیبورد مخصوص بازی

صفحه‌کلید یا کیبورد (Keyboard) یک دستگاه جانبی و ورودی است که به کاربر اجازه تایپ می دهد. این دستگاه شبیه به ماشین تحریر است که با استفاده از یک آرایش از دکمه‌ها به حالت اهرم مکانیکی یا سوئیچ الکترونیکی عمل می‌کنند. پس از انقراض کارت پانچ و نوار کاغذی کار با صفحه کلید شبیه تله تایپ تبدیل به ورودی اصلی برای تعامل با رایانه شد.

از ویژگی‌های معمول صفحه‌کلیدها داشتن دکمه‌هایی است که روی آن پوسته صفحه کلید باشد، بدین‌ترتیب نویسه‌ها یا کاراکترها حکاکی یا چاپ شده‌اند و هر کدام از این دکمه‌ها مربوط به یک نماد نوشتاری است. با این حال، برای تولید برخی از نمادها نیاز به فشار دادن هم‌زمان چند کلید یا به صورت دنباله‌ای از آنها. در حالی که اکثر کلیدهای صفحه کلید حروف، اعداد یا نشانه را تولید می‌کنند کلیدهای دیگر یا فشار کلید به‌طور هم‌زمان می‌تواند اقدامات تولید یا اجرای دستورها رایانه تولید کند. کلیدهای ترکیبی نوعی از فشار دادن همزمان کلیدها با هم است.

امروزه دیگر تنها داشتن یک سیستم قدرتمند برای نصب و اجرای انواع و اقسام بازی های پرطرفدار دنیا کافی نیست و بازیکنان یا بهتر است بگوییم همان گیمرها همواره به دنبال تجهیز کردن خود با مخصوص ترین و منحصر به فرد ترین ماوس ها و کیبوردهای مخصوص بازی می باشند. کمپانی های مختلف طراحی و تولید کننده وسایل کامپیوتری نیز از تمام قدرت و پتانسیل های ذاتی خود بهره می گیرند تا شما را با محصولات شگفت انگیز خود که اغلب از قیمت های بالایی نیز برخوردار هستند، مواجه سازند. در ادامه این مقاله با پاورتل همراه باشید تا شما را با نکاتی مهم در خصوص خرید کیبورد مخصوص بازی آشنا نماییم.

با وجود گسترش دستگاه‌های ورودی جایگزین، مانند ماوس، صفحه نمایش لمسی، قلم نوری، تشخیص حروف و تشخیص صدا، صفحه کلید دستگاه بیشتر برای استفاده مستقیم ورودی «انسان» حرفی‌عددی (alphanumeric) داده‌ها به رایانه باقی می‌ماند. در استفاده معمولی، صفحه کلید به عنوان یک رابط ورودی متن برای تایپ متن و شماره درون یک واژه پرداز، ویرایشگر متن یا برنامه‌های دیگر استفاده می‌شود.

نحوه کار کیبوردها

زیر هر دکمه از صفحه کلید یک فنر یا شی پلاستیکی قرار دارد که مانند فنر عمل می‌کند و درصورت فشرده شدن کلید آن را به حالت اولیه باز می‌گرداند اما این تنها کار فنرها یا پلاستیک‌ها نیست. در زیر دکمه‌ها سه لایه‌ی پلاستیکی مجزا وجود دارد که دو تا از آن‌ها مدارهای کیبورد شما هستند و می‌توانند فشرده شدن هر یک از دکمه‌ها را تشخیص دهند. لایه‌ی سوم در بین دو لایه‌ی الکتریکی قرار می‌گیرد و نقش عایق را ایفا می‌کند. معمولا این مدارهای به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با پایین آمدن دکمه کامل می‌شوند و برق در آن‌ها جریان پیدا می‌کند. هنگامی که شما یکی از کلیدهای کیبورد خود را می‌فشارید، با تکمیل نقشه‌ی مدار و به حرکت در آوردن جریان خفیف برق در آن‌ها، سیگنال‌های مرتبط به آن دکمه‌ی خاص را به کامپیوترتان منتقل می‌کنید.

 کیبورد مخصوص بازی

تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی

در حال حاضر کیبورد مکانیکی دوباره در دسترس قرار گرفته و حتی به محبوبیت قابل توجهی نیز رسیده است و به عنوان جایگزینی برای کیبوردهای ارزان قیمت در نظر گرفته می‌شود. این کیبوردها قیمت بالاتری دارند اما بسیار با کیفیت‌تر از سایر کیبوردهایی هستند که امروزه در تعداد بسیار زیاد و بدون کیفیت از خط تولید کارخانه‌ها خارج می‌شوند. سازندگان این نوع کیبوردها امروزه آن‌ها را در مدل‌های متنوع و برای طیف‌های مختلف کاربران مانند گیمرها، کاربرانی که ارگونومی برایشان اهمیت دارد و یا کاربرانی که کارایی کیبورد برایشان مهم است می‌سازند.
اولین چیزی که یک کیبورد مکانیکی را تعریف می‌کند، کلید سوییچ آن است. امروزه بیشتر کیبوردهای اقتصادی از فناوری Dome Switch استفاده می‌کنند. صفحه کلید شامل مجموعه ای از سوییچ ها است که به یک ریزپردازنده متصل می گردند. ریزپردازنده وضعیت هر سوئیچ را هماهنگ و واکنش لازم در خصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد داد. برد مدار چاپی و نقاطی که با گرافیت به هم متصل شده اند. در این برد نقاطی قرار دارد که اگر ارتباط آنها به وسیله‌ی یک ماده‌ی رسانا برقرار شود، سیگنال مربوطه را ارسال می‌کنند. برای ارتباط می‌توان از فلز استفاده کرد اما در این صورت صدای زیاد و حس نرمی کلید از بین می‌رود. در این شیوه یک روکش سیلیکونی و گنبدی شکل زیر هر کلید قرار می‌گیرد و با فشردن کلید، این گنبد با برد ماتریسی زیر کلیدها ارتباط برقرار کرده و شناسه مربوط به آن کلید به سیستم ارسال می‌شود. حالت هرمی شکل دکمه‌های لاستیکی است که کار فنر را انجام می‌‌دهد و کلید به بالا بر‌می‌گردد. صفحه کلیدها از استفاده از گرافیت و پلاستیک استفاده می‌کنند که به مرور زمان فرسوده می‌شوند.

بسیاری از تولیدکنندگان این نوع کیبوردها مدعی هستند هر کلید کیبورد تا ۵۰ میلیون بار قابل فشردن است. یک کیبورد مکانیکی می‌تواند بیشتر از پنج کامپیوتر عمر کند. افزون بر این بازخوردی که این نوع تایپ به وجود میاورد سبب می‌شود رابطه مستقیمی میان انگشتان و حروفی که بر روی مانیتور نقش می‌بندد به وجود آید. کیبورد مکانیکی به خاطر سخت افزاری که در تولید آن استفاده می‌شود نسبت به کیبورد معمولی ضخامت، وزن و قیمت بیشتری دارد. تا چندی پیش برند Cherry تنها برندی بود که کلیدهای کیبوردهای مکانیکی تولید می‌کرد. اما حالا به جز کلیدهای Cherry MX کمپانی Cherry Corp یا همان ZF Electronics، سازندگان دیگری هم به جمع تولیدکنندگان اضافه شده است. Logitech و Razer دو کمپانی مطرح هستند که در کنار Cherry مشغول تولید کیبوردهای مکانیکی شده‌اند.

جهت مشاهده و خرید انواع کیبورد کلیک کنید

 

آشنایی با انواع مختلفی از کیبوردها

اگر از دسته کسانی باشید که پیوسته با رایانه های مختلف کار کرده اند، قطعا به خوبی متوجه این موضوع شده اید که کیفیت کیبوردها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند که این تفاوت در جنس دکمه ها، کوتاهی و بلندی آنان، مدت زمان ارسال دستور تا پردازشگر و غیره کاملا مشهود است. کیبوردها بطور کلی دارای انواع مختلفی هستند که ما در این بخش توجه شما را به دسته بندی آنان جلب می نماییم.

  • صفحه کلید معمولی:

    محبوب ترین کیبوردها هستند و در بازار معروف به صفحه کلیدهای مکانیکی می باشند که اصولا از امکانات خاصی برخوردار نیستند و کار با دکمه های آن ها از سروصدای نسبت زیادی برخوردار است و البته این نوع محصولات نیز دارای طول عمر به مراتب بالاتری نسبت به دیگر نوع کیبوردها هستند.

  • صفحه کلید مولتی مدیا:

    صفحه کلید مولتی مدیا نیز بیشتر مناسب علاقه مندان کار با نرم افزارهای رسانه ای در سیستم های رایانه ای می باشد. این نوع از کیبوردها دارای میانبرهای مخصوص فایل های رسانه ای نظیر فیلم و آهنگ هستند و در کنترل بهتر محتویات به نمایش درآمده بر روی مانیتورتان بسیار کمکتان خواهند کرد.

  • صفحه کلید بی سیم (وایرلس):

    صفحه کلیدهای وایرلس یا همان بدون سیم، بهترین گزینه برای تمام کسانی هستند که قصد کار با کامپیوتر خود را از راه دور کرده اند و یا اینکه می خواهند همزمان در صورت وجود قابلیت اتصال چندگانه ای در کیبوردشان به سیستم های مختلف از طریق بلوتوث و یا امواج رادیویی متصل شوند.

  • صفحه کلید گیمینگ:

    کیبوردهای گیمینگ بیشتر مناسب استفاده گیمرها و علاقه مندان بازی های رایانه ای می باشند که از قابلیت تنظیم کلیدها و همچنین وجود کلیدهای میانبر جهت انجام دادن چند دستور مختلف در یک زمان واحد برخوردار هستند و بهتر است اگر به دنبال انجام کارهای روزانه و تایپ کردن هستید، قید آن ها را بزنید!

 کیبورد مخصوص بازی

نکات مهم هنگام خرید کیبورد مخصوص بازی

انتخاب نوع مناسب: اولین نکته در هنگام خرید کیبورد توجه به نوع نیازتان است. بهتر برای این منظور در ابتدا به دنبال خواسته های خود از یک صفحه کلید باشید و چنانچه نیاز به داشتن یک کیبورد فوق حرفه ای داشتید، برای خرید کیبورد مخصوص بازی جهت کسب لذت های بیشتر از کار با رایانه تان اقدام نمایید.

جنس صفحه کلید: مورد بعدی در خصوص انتخاب و خرید کیبورد مخصوص بازی مربوط به جنس محصول مورد نظرتان است. با اینکه امروزه از متریال های صنعتی مختلفی برای قاب و بدنه یک کیبورد رایانه ای استفاده می شود، اما بهتر شما بیش از توجه به ظاهر یک محصول رایانه ای بیشتر ذهنتان را معطوف مقاومت و دوام آن کنید تا اگر ضربه و یا افتادگی برای محصولتان ایجاد شد، بتوانید بر روی شایستگی های آن حساب باز کنید.

طراحی ارگونومیکی: نکته مهم دیگر در خصوص طراحی مناسب و کاملا ارگونومیکی صفحه کلیدتان است که حتما باید به آن توجه داشته باشید. یادتان باشد یک کیبورد مخصوص بازی با توجه به زمان های بسیار زیادی که یک گیمر با آن سر و کار خواهد داشت، باید بگونه ای باشد که مچ دست و انگشت ها به راحتی بر روی آن قرار بگیرند و خدایی ناکرده با ایجاد فشاری مضاعف بر روی مچ دست و یا انگشت هایتان سبب بروز بیماری های گوناگون در دراز مدت برای دست هایتان نشود.

جنس دکمه ها: نکته بعدی که هنگام خرید کیبورد مخصوص بازی باید به آن توجه کنید، جنس دکمه ها یا همان کلیدهای محصول است. بهتر است پیش از اقدام به خرید یکبار با خود مرور کنید که تمایل به خرید یک محصول با دکمه های سخت و بزرگ دارید و یا اینکه به دنبال کیبوردی با دکمه هایی کاملا نرم و ظریف هستید. این مورد بعدها در میزان رضایت و یا نارضایتی شما از کار با صفحه کلید خریداری شده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

با سیم یا بدون سیم: مسئله مهم دیگری که حتما باید به هنگام خرید کیبورد گیمینگ به آن توجه کنید، قابلیت اتصال بدون سیم و یا با سیم آن است. یادتان باشد در صورت خرید یک مدل باسیم حتما به متراژ کابل اتصالی و در صورت خرید یک مدل وایرلس یا همان بدون سیم نیز به جزئیات مربوط به اتصال آن دقت داشته باشید.

مقاومت کالا در برابر آب و گرد و غبار: از بدیهی ترین قابلیت های یک کیبورد برخورداری از مقاومتی مطلوب در برابر آب و همچنین گرد و غبار است که البته توجه به این مورد در خصوص کیبوردهای مخصوص بازی که از قیمت های به مراتب بالاتری برخوردار هستند و متقابلا باید در کمترین زمان ممکنه نیز شما را به نتیجه مورد نظرتان برسانند، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

ارتفاع دکمه ها: توجه به میزان بلندی و کوتاهی دکمه های کیبورد نیز بسیار مهم است خصوصا اگر شما یک گیمر حرفه ای باشید و در زمینه استفاده خود از سیستم های رایانه ای نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید.

عمر کلیدهای روی صفحه: معمولا عمر کلیدهای موجود بر روی یک کیبورد مخصوص بازی بر حسب عدد بیا می شود و این رقم اصولا  ییش از ۵۰ میلیون لمس است که بد نیست در هنگام خرید صفحه کلید گیمینگ خود به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

نور بکگراند (پس زمینه): نکته مهم بعدی در خصوص کیبوردهای مخصوص بازی، داشتن نور پس زمینه در آنان است. معمولا یک کیبورد گیمینگ از دکمه ها و صحفه ای نورانی برخوردار است و به همین تک رنگ بون و یا تجهیز شدن آن به طیف رنگبندی مختلف می تواند از جمله موارد برجسته در خرید یک محصول مناسب و باکیفیت برایتان باشد.

سازگاری با سیستم: معمولا تمام کیبوردهای دنیا از قابلیت سازگاری با سیستم عامل های مختلف برخورد هستند، منتها بد نیست شما مجددا در هنگام خرید خود، به این موضوع نیز توجه لازم را داشته باشید.

قیمت کیبورد مخصوص بازی: فیمت کیبورد مخصوص بازی با توجه به عوامل گوناگونی همچون: برند تولید کننده، کیفیت ساخت، قابلیت های جانبی و غیره تعیین می شود و بدیهی است که هر چه یک صفحه کلید رایانه ای از قابلیت های بیشتری برخوردار باشد، با قیمت بالاتری در بازار به فروش نیز برسد.

جهت مشاهده و خرید انواع کیبورهای مخصوص گیمینگ کلیک کنید

امیدواریم این مطلب از سایت پاورتل برای انتخاب کیبورد مخصوص بازی مناسب به شما کمک کرده باشد. اگر سوالی دارید می‌توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

سوالات متداول کاربران در مورد کیبورد گیمینگ

نحوه کار کیبوردها چگونه است؟

در زیر هر دکمه از صفحه کلید یک فنر یا شی پلاستیکی قرار دارد که مانند فنر عمل می‌کند و درصورت فشرده شدن کلید آن را به حالت اولیه باز می‌گرداند اما این تنها کار فنرها یا پلاستیک‌ها نیست.

کیبوردهای بی سیم چگونه کار می‌کنند؟

کیبورد بی ‌سیم نوعی صفحه کلید است که از طریق امواجی همچون وای فای، اینفرارد یا بلوتوث به کامپیوتر متصل می‌شود و از نحوه‌ی اتصال سنتی پیروی نمی‌کند.

کیبوردهای بی سیم کارایی بهتری دارند یا سیم‌دار؟

فرایند اتصال کیبوردهای سیم‌دار به کامپیوتر بسیار آسان و بی‌دردسر است، اما صفحه کلیدهای بی سیم امکانات بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند.

صفحه کلید گیمینگ چیست؟

کیبوردهای گیمینگ بیشتر مناسب استفاده گیمرها و علاقه مندان بازی های رایانه ای می باشند که از قابلیت تنظیم کلیدها و همچنین وجود کلیدهای میانبر جهت انجام دادن چند دستور مختلف در یک زمان واحد برخوردار هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *