همراه اول درباره کلاهبرداری از طریق مکالمه بین الملل به مشترکان هشدار داد

همراه اول با هشدار نسبت به کلاهبرداری از طریق مکالمه بین الملل از مشترکان خود خواست تا هنگام مشاهده تماس از دست رفته روی گوشی خود حتما سرشماره آنها را بررسی کنند.

سودجویان با استفاده از روش‌های مختلفی چون تماس‌های ناشناس بین‌المللی، ارتباط با شماره مسابقه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، پیامک‌هایی با لینک‌های ترغیب کننده، تعامل با سایت‌های اینترنتی مانند دوست‌یابی و شرط‌بندی از مشترکان اپراتورها کلاهبرداری می‌کنند. در همین راستا کلاهبرداران از طریق مکالمه بین الملل که به عنوان یکی از رایجترین روش‌های کلاهبرداری در صنعت تلکام جهان محسوب می‌شود با ایجاد تماس‌های از دست رفته از شماره‌های بین‌المللی روی گوشی کاربران آنها را ترغیب می‌کنند تا با آنها تماس بگیرند که چنین تماس‌هایی برای آنها صورتحساب‌های نجومی را به همراه خواهد داشت.

جزئیات کلاهبرداری از طریق مکالمه بین الملل
با ابلاغ مصوبه ۲۸۹ به اپراتورها در سال ۱۳۹۸، فرایند انتقال مکالمه بین الملل مشترکان از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت به اپراتورهای کشور منتقل گردید و پس از آن طی قرارداد اپراتورها با شرکت‌های خارجی حمل ترافیک که حمل‌کننده ترافیک مشترکان به کلیه کشورها و اپراتورهای بین المللی محسوب می‌شوند، ترافیک مشترکان در ابری از شرکت‌های حامل انتقال پیدا می‌کند و به مقصد می‌رسد، اما در این میان چنین کلاهبرداری‌هایی که از سوی سودجویان انجام می‌شود به مشترکان و اپراتورها آسیب می‌رساند.

هم‌اکنون اپراتور همراه اول به عنوان تنها اپراتوری محسوب می‌شود که دارای سوئیچ انحصاری بوده و به همین دلیل با اجرای الگورتیم‌های شناسایی و مسدودسازی شماره‌ها در لبه شبکه از هر نوع سامانه مدیریت تقلب سریع‌تر عمل کرده و قادر است روزانه بیش از چند هزار شماره تقلبی را شناسایی و مسدود کند.

اپراتور همراه اول طی دو سال اخیر به شکل دائمی در کنار نظارت آنلاین شبانه‌روزی و تغییر مسیرهای پرتقلب به مسیرهای کم ریسک و با کیفیت، شکایت مشترکان در این زمینه را مورد بررسی قرار داده و اگر مشترک با مقاصد متقلبانه تماس برقرار کند، به مشترک اطلاع می‌دهد. ضمن اینکه در دو مورد جبران خسارت به مشترکان نیز انجام شده و همچنین جریمه‌ای را برای شرکت‌های حامل تقلب در نظر گرفته است.

اپراتور همراه اول به مشترکان خود هشدار داد تا در محیط‌های پرخطر و سفرهای خارجی ضمن اینکه برای گوشی خود قفل و اثرانگشت تعریف کنند، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی ناشی از سرقت گوشی، قابلیت قفل سیم کارت (PIN) را نیز فعال سازند. علاوه بر این همراه اول برای مشترکانی که خواهان سرویس مکالمه بین الملل نیستند امکانی را به‌زودی ارائه خواهد کرد تا بتوانند از طریق یک کد دستوری، محدودیت تماس با مقاصد بین المللی را برای سیم کارت خود فعال سازند.

گفتنی است اگر گوشی خود را بدون نظارت در اختیار کودکان و نوجوان قرار دهید، احتمال چنین تماس‌های خواسته یا نخواسته با شماره‌های بین‌الملل نیز وجود خواهد داشت. از این رو با توجه به این که شارژینگ سرویس مکالمه بین الملل در اپراتورها آنی است، مشترکان با مشاهده قبض میان دوره یا با مراجعه به اپلیکیشن همراه من یا مشاهده شارژ سیم کارت اعتباری خود قادرند بلافاصله از این موضوع اطلاع پیدا کنند.

طبق تاکید همراه اول، اگر مشترکان روی تلفن همراه خود تماس از دست رفته (missed call) را مشاهده کردند حتما کد کشور تماس گیرنده را مورد بررسی قرار دهند. همچنین در زمان تماس اگر روی صفحه موبایل به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کدهای سایر کشورها نمایش داده شد، سریعا تماس را قطع کنند.

مشترکان این اپراتور در صورت هر نوع اعتراض به قبض‌ها یا کسر شارژ خود می‌توانند برای بررسی با شماره ۹۹۹۰ تماس بگیرند. با مراجعه به آدرس https://mci.ir/international-call نیز می‌توان از سرویس مکالمه بین الملل اپراتور همراه اول اطلاعات بیشتری را کسب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *