همه آنچه از Resident Evil Village می‌دانیم

مجله پاورتل/ این سال‌ها کپ‌کام دوباره جان تازه‌ای به مجموعه‌ی رزیدنت اویل بخشیده است و طرفداران را با نسخه‌های متفاوت و جدید آن سرگرم کرده است. ابتدا، عرضه‌ی بازی رزیدنت اویل ۷ باعث شد تا مسیر تازه‌ای در این مجموعه شکل گیرد و پس از آنکه بسیاری از طرفداران این رویکرد جدید را پذیرفتند، کپ‌کام به سراغ دو نسخه‌ی کلاسیک و تحسین‌شده‌ی قدیمی سری یعنی رزیدنت اویل ۲ و ۳ رفت تا با بازسازی این نسخه‌ها طرفداران قدیمی سری را همچنان مشتاق نگه دارد. پس از آنکه بازسازی رزیدنت اویل ۳ نتوانست به موفقیت بازسازی نسخه‌ی دوم دست پیدا کند، کپ‌کام دوباره با ساخت بازی Resident Evil Village تصمیم گرفت خط داستانی این مجموعه را ادامه دهد و دنباله‌ای برای رزیدنت اویل ۷ بسازد. با این روند، آن‌ها تا حدودی توانسته‌اند تعادل میان نسخه‌های بازسازی‌شده و نسخه‌های جدید را حفظ کنند.

نام اصلی بازی چیست؟
اگرچه این قسمت با نام Resident Evil Village به مخاطبان معرفی شده است اما در واقع هشتمین قسمت اصلی از مجموعه بازی محبوب رزیدنت اویل است، نکته‌ی جالب اینجاست که حتی عدد ۸ به‌گونه‌ای در پسوند اصلی بازی هم دیده می‌شود. در واقع، سه حرف ابتدایی پسوند بازی (VIII) معادل عدد ۸ در اعداد رومی است. تسویوشی کاندا، یکی از تهیه‌کنندگان بازی، پس از اولین معرفی اثر با ذکر اینکه نام اصلی و ترجیح سازندگان همان پسوند Village یا «دهکده» است، اعلام کرد که آن‌ها به این نسخه به‌عنوان هشتمین قسمت این سری نگاه می‌کنند و عدد ۸ هم در نشان‌واره آن دیده می‌شود و صرفاً فقط نام واقعی بازی رزیدنت اویل ۸ نیست.

در واقعیت، اگر بخواهیم اصل ماجرا را نگاه کنیم، در باطن چندان تفاوتی ندارد اما ظاهراً سازندگان ترجیح می‌دهند که ما بازی را با اسم Resident Evil Village صدا بزنیم که البته به‌احتمال زیاد آن‌ها دلایلی را هم برای این کار داشته‌اند.

داستان
در گذشته تائید شده است که بازی Resident Evil Village دنباله‌ی مستقیمی برای رزیدنت اویل ۷ خواهد بود. در مصاحبه‌ای با مجله‌ی فامیتسو، تسویوشی کاندا و پیتر فابیانو بیان کردند که این نسخه نه‌تنها به پایان کلیف‌هنگر رزیدنت اویل ۷ خواهد پرداخت، بلکه برای جمع‌بندی داستان آن را ادامه می‌دهد. با این اوصاف، شخصیت اصلی نسخه‌ی قبل یعنی «ایتن وینترز» دوباره بازگشته و قرار است ماجرای تازه‌ی او را در قسمت جدید دنبال کنیم.

وقایع بازی Resident Evil Village چند سالی پس از نسخه‌ی هفتم و فرار ایتن وینترز از خانه‌ی بیکرها رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد که ایتن و همسرش میا توانسته‌اند به دور از ترس و وحشت، زندگی عادی و ساده‌ای را برای خود مهیا کنند اما حدسش دشوار نیست که وقتی قرار است یک بازی و ماجرای جدیدی با محوریت آن‌ها روایت شود، نباید انتظار داشته باشیم که این زندگی معمولی ادامه یابد. در این شرایط، طبیعی است که منتظر اتفاقی باشیم که ایتن را به ماجرایی عجیب وارد می‌کند. در همان تریلر اول بازی شاید یکی از مهم‌ترین توییست‌های داستانی این نسخه را که احتمالاً شروعی برای اتفاقات آن است، مشاهده کردیم. در آن تریلر می‌بینیم که کریس ردفیلد، قهرمان معروف مجموعه رزیدنت اویل، به خانه‌ی ایتن و میا می‌آید، به میا شلیک می‌کند و ایتن را هم می‌رباید و او را به دهکده‌ی مخوفی می‌برد که در اروپا واقع شده و فضای آن هم کاملاً شبیه یک دهکده‌‌ی گوتیک اروپایی است.

می‌دانیم که کریس ردفیلد در پایان نسخه‌ی قبل در عملیاتی تحت نظر نیروهای Blue Umbrella که برای سلاح‌های زیستی انجام شده بود، به نجات ایتن شتافت اما اکنون در تریلر بازی مشاهده می‌کنیم که به‌سوی همسر او شلیک کرده است. آیا کریس به شخصیت بدی تبدیل شده یا میا قرار است به‌زودی از داستان کنار رود؟ هنوز هیچ اطلاعی از این قضایا نداریم و طبیعی است که کپ‌کام هم به‌صورت رسمی چیزی را اعلام نکند. بااین‌حال، باید به‌شدت مراقب باشید، چراکه اطلاعات زیادی از داستان بازی لو رفته است. اطلاعاتی که بسیاری از آن‌ها می‌تواند واقعیت داشته باشد و به همین خاطر اگر می‌خواهید چیزی از داستان بازی برایتان فاش نشود، بهتر است از آن‌ها دوری کنید.

دهکده مخوف
معما و راز بزرگ دیگر بازی، خود دهکده و آن قلعه‌ی‌ مخوفی است که درون آن وجود دارد. تصاویر و ظاهر دهکده دقیقاً اتمسفر مرموز و گیرا آن را منتقل می‌کند. فضای این دهکده کمی ما را به یاد اتمسفر بازی محبوب رزیدنت اویل ۴ می‌اندازد چراکه آن بازی هم شروعش در دهکده‌ای اتفاق می‌افتاد. با توجه به چیزهای اندکی که به‌صورت رسمی دیده‌ایم و وضعیت فرسوده و احتمالاً متروکه‌ی دهکده، به‌ نظر نمی‌رسد که این دهکده میزبان جامعه‌ی عظیمی باشد. هرچند، هنوز برخی از افراد محلی در آن حضور دارند که در تریلرهای بازی هم نماهایی را از آن‌ها دیده‌ایم. حتی یکی از فروشنده‌های درون بازی که در تریلرها او را در قالب پیرزن ساحره‌ای که داستانی را تعریف می‌کند، مشاهده کردیم. ساحره‌ای که به نظر می‌رسد نقش خاصی در ماجرای بازی دارد.

برخلاف رزیدنت اویل ۴ که جمعیت درون دهکده متشکل از زامبی‌های دیوانه‌ای بود که فقط به فکر کشتار بودند، در بازی Resident Evil Village به نظر نمی‌رسد که همه‌ی باقی‌ماندگان درون دهکده زامبی‌هایی قاتل باشند، بلکه آن‌ها به نظر هراس‌زده و در خطر تهدیدی بزرگ هستند که در ظاهر منشأ آن افسون‌های مرگباری است که روی آن تأکید شده و آن منطقه را تهدید می‌کند.

در نمایش‌های بازی هم نقش عناصر ماوراءالطبیعه، افسانه‌های بومی، نمادهای غیبی و ترس کلاسیک گوتیک به‌شدت پررنگ است و در بسیاری از لحظات دیده می‌شود. حتی در یکی از تصمیم‌های جالب و کمی عجیب برای اولین بار در سری شاهد گرگینه‌ها خواهیم بود؛ موجوداتی نیمه انسان و نیمه حیوان که در بازی به‌صورت گروهی بر پشت‌بام پوشیده از برم خانه‌ها شکار خود را برای حمله تعقیب می‌کنند. علاوه بر آن‌ها، به‌ نظر می‌رسد که درون قلعه هم شاهد گروهی از خون‌آشام‌های جادوگر باشیم که در انتظار به دام انداختن صید خود هستند.

البته که با توجه به شناختی که از مجموعه‌ی رزیدنت اویل داریم، احتمال می‌رود که در انتها ‌همه‌ی این‌ها با توضیحاتی علمی توجیه شود. بااین‌حال، همین که این عناصر توانسته‌اند اتمسفری مرموز و رعب‌آوری را شکل دهند، به‌اندازه‌ای برایمان کافی است تا برای دیدن این دهکده‌ی مخوف هیجان‌زده باشیم.

گیم‌پلی
مشخص است که بازی شباهت‌های زیادی با رزیدنت اویل ۷ خواهد داشت. بارزترین شباهت، زاویه دید اول‌شخص است که از نسخه‌ی قبل به این نسخه هم آورده شده تا تنش و ترس را بتواند بیشتر القا کند. البته کپ‌کام در گذشته وعده داده که نسبت به نسخه‌ی قبل، بهبودهایی را در دوربین بازی اعمال خواهد کرد. بااین‌حال، بازی رزیدنت اویل ۸ تفاوت‌هایی هم با نسخه‌ی قبل دارد. محیط خاص دهکده و گوناگونی دشمنان درون بازی، تجربه‌ی آن را گسترده‌تر و آزادی عمل و چابکی آن را بیش‌تر کرده است. کارگردان بازی یعنی موریماسو ساتو که یکی از نویسندگان بازی رزیدنت اویل ۷ هم بوده است، در گفتگویی اعلام کرده است که آزادی عمل درون این نسخه بیشتر خواهد بود و بازیکنان برای پیدا کردن شیوه‌ی خود در بازی بیش از نسخه‌ی قبل دستشان باز خواهد بود. با وجود حضور ساتو به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تیم توسعه‌ی این نسخه، می‌توانیم امیدوار باشیم که بازی از داستان‌های فرعی و به‌یادماندنی بیشتری مشابه آنچه در رزیدنت اویل ۷ دیده بودیم، بهره ببرد.

همان‌طور که گفته شد، در بازی Resident Evil Village شاهد دشمنان جدیدی هستیم که باعث ایجاد تنوع بالاتر در بازی می‌شوند. همچنین با تأکید بر بخش‌های اکتشاف در محیط، می‌توانیم امیدوار باشیم که تغییرات انجام‌شده در این نسخه به ارزش بازی افزوده و آن را نسبت به نسخه‌ی قبل به اثر بهتری تبدیل کرده باشد. همچنین به نظر می‌رسد که اکشن بازی نسبت به رزیدنت اویل ۷ بیش‌تر شده است و بازیکنان درروند آن تأثیر مضاعفی خواهند داشت.

هرچند به‌صورت رسمی تائید نشده، اما با توجه به گفته‌ها و شایعه‌های موجود، رزیدنت اویل ۸ ظاهراً طولانی‌ترین بازی ساخته‌شده توسط موتور جدید بازی‌سازی کپ‌کام است. RE Engine، موتور بازی‌سازی کپ‌کام، که در این سال‌ها عملکرد بسیار خوبی را در بازی‌های این شرکت ژاپنی داشته و گرافیک‌های چشم‌نوازی را ارائه داده، در این بازی هم نقش مهمی دارد. تاکنون طولانی‌ترین بازی‌هایی که با این موتور بازی‌سازی ساخته‌ شده‌اند، دو بازی دویل می کرای ۵ و رزیدنت اویل ۷ بوده‌اند که به ترتیب به پایان رساندن آن‌ها چیزی حدود ۱۱ و ۱۰ ساعت طول می‌کشد. اگر این خبر که توسط Dusk Golem اعلام شده، صحیح باشد، پس باید منتظر ماجرایی طولانی‌تر نسبت به رزیدنت اویل ۷ و همین‌طور بازسازی رزیدنت اویل ۲ و ۳ باشیم.

تاریخ عرضه
هرچند هنوز تاریخ رسمی و دقیق عرضه‌ی بازی Resident Evil Village مشخص نشده است، اما آخرین تریلر به نمایش درآمده و همین‌طور سایت رسمی بازی هر دو این نکته را ذکر کرده‌اند که کپ‌کام قصد دارد این اثر را در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر کند. از طرفی دیگر، به دنبال حمله‌ی گسترده‌ای که به‌تازگی به سرورهای کپ‌کام وارد شده، اطلاعاتی به دست آمده که بازه‌ی احتمالی عرضه‌ی این بازی را نشان می‌دهد. بر اساس این اطلاعات، کپ‌کام قصد دارد جدیدترین نسخه‌ از مجموعه بازی رزیدنت اویل را در ماه آوریل ۲۰۲۱ منتشر کند. بااین‌حال، از آنجا که کپ‌کام هنوز اطلاعات دقیقی درباره‌ی این موضوع منتشر نکرده، نمی‌توانیم مطمئن باشیم و همچنین این احتمال وجود دارد که برنامه‌های آن‌ها با شرایط همه‌گیری کرونا تغییر کرده باشد.

پلتفرم‌های بازی
بازی Resident Evil Village تا به این لحظه فقط برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/ اس و کامپیوتر معرفی شده است. هنوز هیچ خبری از عرضه‌ی این بازی برای کنسول‌های نسل هشتم منتشر نشده اما سازندگان بازی در مصاحبه‌ای که مدتی پیش انجام داده بودند، احتمال این قضیه را به‌صورت کامل رد نکردند. یعنی شاید در آینده شاهد معرفی نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان هم باشیم، هرچند فعلاً احتمال‌ آن بالا نیست. بااین‌حال، فعلاً این بازی فقط برای کنسول‌های نسل بعد و کامپیوتر عرضه خواهد شد.

هرچند نسخه‌ی قبلی از دستگاه واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی آر پشتیبانی می‌کرد، اما هنوز مشخص نشده که آیا بازی Resident Evil Village از واقعیت مجازی پشتیبانی خواهد کرد یا خیر. قطعاً پشتیبانی آن از این فناوری، می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد و ترس بازی را به‌صورت ملموس‌تری منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *