همه چیز درباره شدو بن اینستاگرام؛ چگونه مشکل را برطرف کنیم؟

اگر شما هم با مشکل شدو بن شدن اینستاگرام مواجه شده‌اید یا نام آن را شنیده‌اید و می‌خواهید برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق، اقداماتی را انجام دهید ولی اطلاع کافی از این بابت ندارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید چرا که قصد داریم به صورت کلی در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

با بیش از ۲ میلیارد کاربر، اینستاگرام یکی از پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی است که قابلیت‌های فراوانی دارد و امکانات زیادی را هم به آن‌ها در راستای اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوهای مختلف می‌دهد. در واقع اینستاگرام بستری است که اجازه می‌دهد کاربران تصاویر و ویدیوهای شخصی خود را به اشتراک گذاشته و از این راه کسب درآمد کنند. البته این کسب درآمد برای همه اتفاق نمی‌افتد، برخی از کاربران صرفا برای سرگرمی ویدیو یا تصاویر خود را به اشتراک می‌گذارند؛ به صورت کلی می‌خواهیم بگوییم اینستاگرام پلتفرم بزرگی است که انواع و اقسام کاربران را میزبانی می‌کند.

طبیعی است پلتفرمی به این بزرگی، الگوریتم‌هایی داشته باشد که یک سری از موارد مختلف را کنترل کنند. الگوریتم‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی که بات‌ها را کنترل می‌کنند، محتوایی را که ضد قوانین اینستاگرام هستند را فیلتر می‌کنند و… تا سنگ روی سنگ بند شود. با این حال چون این الگوریتم‌ها آنقدرها هوشمند نیستند، گاهی اوقات حساب‌های کاربری یک سری از افراد را به دلایل ساده، مسدود می‌کنند. یکی از معروف‌ترین اتفاقات ناخوشایندی که برای حساب‌های کاربری رخ می‌دهد، شدو بن شدن است.

شدو بن اینستاگرام چیست؟
همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، قصدمان در این مطلب این است که بگوییم شدو بن شدن اینستاگرام چیست و چگونه باید از رخ دادن آن جلوگیری کرد. اگر هم این اتفاق افتاد، چگونه باید آن را برطرف کرد و آیا اصلا راهی برای این کار وجود دارد یا خیر. ابتدا باید یک تعریف از شدو بن داشته باشیم تا بتوانیم با درک درستی به سراغ راه حل برویم.

شدو بن شدن اینستاگرام اتفاقی است که به صورت خیلی نامحسوس و هیچگونه اخطار قبلی، اتفاق می‌افتد. این یعنی شما زمانی متوجه این موضوع می‌شوید که دیگر شدو بن شده‌اید. البته اگر هم متوجه شوید، چون شما یک روز بدون اطلاع از هیچ چیزی، به سراغ گوشی خود می‌روید، اینستاگرام را باز می‌کنید و همه چیز هم عادی پیش می‌رود. اما حقیقت این است که دیگر کسی نمی‌تواند پست‌های شما را در اکسپلورر ببیند تا بتوانید تعاملات زیادی در آن‌ها داشته باشید. فقط فالوئرهای شما هستند که می‌توانند به پست‌ها دسترسی داشته باشند.

این تصمیم از سال ۲۰۱۹ گرفته شد. زمانی که اینستاگرام تصمیم گرفت برای سالم ماندن فضای اپلیکیشن، محتوی نامناسب و غیر اخلاقی را شدو بن کند. به این صورت که دیگر نه در صفحات هشتگ شاهد حضور آن پست‌‌ها بودیم و نه در اکسپلورر. برخی از کاربران از این محدودیت خوشحال شدند چون در واقع آن را مصونیت می‌دانستند، اما برخی دیگر هم از این بابت ابراز نگرانی کردند. چون گاهی اوقات ممکن بود و هست، پست‌هایی به اشتراک گذاشته شوند که ندانسته، محتوایی خلاف مقررات و خط و مشی اینستاگرام را به جهان نشان می‌دهند.

از آن‌جایی هم که این شدو بن شدن در اینستاگرام خیلی اتفاقی رخ می‌دهد و به صورت خودکار، بنابراین کاربر شاید احساس کند با یک باگ مواجه شده، برخی دیگر هم که این قضیه را می‌فهمند، شاید احساس کنند اینستاگرام دارد جلوی آزادی بیان را می‌گیرد. با این حال هرکه هر طور که می‌خواهد، برداشتی از این اتفاق دارد. اما اینستاگرام به کار خود ادامه می‌دهد و ما هم باید به دنبال راهی باشیم که جلوی این اتفاق را بگیریم. البته باز هم باید اشاره داشته باشیم که افراد معمولی که اینستاگرام را فقط برای سرگرمی دنبال می‌کنند، خیلی نباید از شدو بن شدن بترسند (بدان معنا نیست که هر طور می‌خواهند رفتار کنند چون این فرایند اگر ادامه‌دار باشد، حساب مسدود خواهد شد)، اما کسانی که حساب‌های بیزینسی دارند و از این راه کسب درآمد می‌کنند، حتما باید توصیه‌ها را جدی بگیرند.

چطور بفهمیم شدو بن شدیم؟
قبل از اینکه اصلا بخواهیم اقدامی در راستای رفع مشکل شدو بن شدن انجام دهیم، باید ببینیم آیا شدو بن شدیم یا خیر؟ برای این کار هم یک روش مطمئن وجود دارد. مراحل زیر را دنبال کنید.

تنظیمات اینستاگرام را باز کرده و وارد حساب کاربری شوید (account).

حال روی وضعیت حساب (accound status) کلیک کنید.

اگر حساب شما شدو بن نشده باشد، با تصویر زیر مواجه می‌شوید و خیالتان آسوده خواهد شد.

البته یک راه دیگر هم وجود دارد و آن این است که پست خود را از طریق هشتگ‌هایی که زیر آن زدید سرچ کنید. ببینید آیا بالا می‌آید یا خیر. اگر پست شما دیده شد که خوشحال باشید، در غیر این صورت، قطعا شدو بن شده‌اید. البته این کار را باید با یک حساب کاربری دیگر انجام دهید که شما را هم در لیست فالوئرهای خود ندارد و دنبال‌تان نمی‌کند. چون در این صورت می‌تواند پست شما را ببیند. سعی کنید برای امتحان، یک هشتگ کم‌کاربرد بزنید که وقتی آن را جست‌و‌جو می‌کنید، مجبور نشوید بین صدها یا هزاران پست مرتبط دنبال پست خود باشید.

چرا شدو بن می‌شویم؟
حال می‌پردازیم به این نکته که چرا این اتفاق رخ می‌دهد و اصلا باید چکار کنیم شدو بن نشویم؟ همانطور که در ابتدا هم گفته شد، یک سری از پست‌ها هستند که محتوی غیر اخلاقی دارند، حال این غیر اخلاقی می‌تواند معناهای متفاوتی داشته باشد؛ سیاسی باشد، جنسی باشد، اجتماعی باشد و… تلاش اینستاگرام این است که نگذارد این پست دست به دست شود تا همه از آن تأثیر بگیرند. بدین ترتیب هیچ‌کسی نمی‌تواند با هشتگ یا از طریق اکسپلورر، پست شما را ببیند. از جمله دلایل شدو بن می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

زیر پا گذاشتن شرایط و ضوابط اینستاگرام و پست کردن محتوایی که غیر اخلاقی محسوب می‌شوند.
تعاملات فیک و جعلی مثل پرداخت هزینه برای لایک و خرید فالوئرهای جعلی برای فریب مردم.
استفاده از هشتگ‌های بن‌شده در پست که باعث می‌شود دسترسی‌ها به پست شما محدود شود.
استفاده از هشتگ‌های زیاد و تکراری در یک پست، که هوش مصنوعی آن را اسپم تشخیص می‌دهد.
استفاده از ربات در اینستاگرام که اگر از این بابت اطلاعی ندارید، می‌توانید با کامپیوتر وارد حساب کاربری خود شده و با کلیک روی تصویر پروفایل، انتخاب گزینه‌ی پروفایل (profile) و سپس edit proile، وارد بخش Authorized Applications شوید و دسترسی هرگونه ربات، اپلیکیشن یا وب‌سایتی را با کلیک روی گزینه‌ی Revoke Access به حساب خود قطع کنید.
انجام فعالیت زیاد در اینستاگرام که باعث می‌شود اینستاگرام فکر کند دارید از محدودیت زمانی آن سو استفاده می‌کنید.
استفاده از نرم‌افزارهای تغییردهنده‌ی IP که باعث می‌شوند موقعیت مکانی شما تغییر کند و هوش مصنوعی اینستاگرام هم متوجه نشود چطور یک کاربر که دو دقیقه‌ی پیش در ایران در اینستاگرام فعالیت می‌کرده، اکنون مثلا در آلمان حضور دارد.
مطمئن شوید ریپورت نشده‌اید چون یک کاربر ممکن است به هر دلیلی شما را ریپورت کند. مراقب این افراد و نوع تعاملات خود با آن‌ها باشید چون در این صورت شاید اینستاگرام حساب شما را با تأیید حرف‌های او، شدو بن کند.
البته متأسفانه حساب‌های بیزینسی که کسب و کار دارند توسط حساب‌های رقیب ریپورت می‌شوند. این کار غیر اخلاقی شاید باعث شدو بن شدن یک حساب کاربری یا حتی مسدودی موقت آن شود. اما اگر این اتفاق برای شما رخ داد، می‌توانید از اینستاگرام بخواهید مجددا وضعیت حساب شما را بررسی کند تا مطمئن شود هیچ مشکلی وجود ندارد.

چطور خود را از این وضعیت نجات دهیم؟
حالا که متوجه شدید چه کارهایی را نباید برای شدو بن شدن انجام دهید، بیایید درباره‌ی زمانی صحبت کنیم که شدو بن شدید، از این موضوع هم اطلاع دارید و می‌خواهید آن را برطرف کنید. برای این کار هم یک سری پیشنهادات وجود دارد که قطعی نیستند اما می‌توانند کمک کننده باشند.

تغییر حساب از حالت بیزینس به شخصی
فعالیت نداشتن به مدت کوتاه در اینستاگرام (حتی لاگین هم نکنید). بعد از اینکه فعالیت خود را از سر گرفتید و مشکلی هم وجود نداشت، خیلی مراقب باشید چون زیر ذره‌بین قرار می‌گیرید.
به اینستاگرام پیام بدهید و مشکل خود را مطرح کنید (اگر حق با شماست). در بخش تنظیمات، روی گزینه‌ی Help (کمک) کلیک کنید و سپس report a problem و در نهایت باز هم همین گزینه را انتخاب و پیام خود را برای اینستاگرام ارسال کنید. توجه کنید که در این بخش نباید به شدو بن شدن اشاره‌ای شود چون اینستاگرام حساس می‌شود. همینکه بگویید هشتگ کار نمی‌کند یا پست دیده نمی‌شود کافی است.
اگر کارهایی را که برای پیشگیری از شدو بن شدن به آن‌ها اشاره کردیم را انجام دهید، نباید مشکل خاصی برایتان پیش بیاید. اگر هم یک اشتباه مرتکب شدید یا اصلا به اشتباه شدو بن شدید، می‌توانید از راه حل‌های احتمالی بالا استفاده کنید. امیدواریم هیچوقت این مشکل برای کسانی که کسب و کار خوبی در اینستاگرام دارند رخ ندهد، اما با هوش مصنوعی همه چیز ممکن است رخ دهد و بنابراین باید خیلی مراقب بود.

آیا تجربه‌ی شدو بن شدن را دارید؟ چه کاری برای رفع این مشکل انجام داده‌اید؟ لطفاً تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *