هویت خالق بیت‌کوین در یک قدمی افشا شدن

کریگ رایت مردی که ادعا می‌کند خالق بیت‌کوین است، به تازگی برنده یک پرونده قضایی بزرگ در ایالات متحده شد و او را از پرداخت ده‌ها میلیارد دلار به شریک تجاری سابقش در ارز دیجیتال نجات داد. کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر استرالیایی، در یک پست وبلاگی در سال ۲۰۱۶ به طور ضمنی اشاره کرد که او ساتوشی ناکاموتو است، این نام همان نام مستعار معروفیست که شخص یا افرادی که بیت کوین را توسعه داده اند برای خود پاورتل کردند.

بسیاری از جامعه رمزنگاری نسبت به ادعای رایت تردید دارند، تا حدی به این دلیل که وی هیچ یک از بیت‌کوین های اولیه را که گمان می رود توسط ساتوشی استخراج شده است، جابه جا نکرده است. 

روز دوشنبه هیئت منصفه میامی به نفع کریگ رایت، که مدعی اختراع بیت کوین بود، رای داد!
روز دوشنبه رایت در یک پرونده مدنی در میامی که او را در مقابل خانواده شریک تجاری فقید خود و کارشناس پزشکی قانونی رایانه، دیوید کلیمن قرار داده بود، پیروز شد. ماجرا از این قراراست که خانواده یک مرد متوفی، دیوید کلیمن، ادعا می‌کنند که او به ایجاد ارز دیجیتال محبوب کمک کرده است و از شریک تجاری ادعایی کلیمن در این تلاش، کریگ رایت، برای نیمی از ۱.۱ میلیون بیت‌کوین ساتوشی ناکموتو شکایت می‌کنند.

دادستان استدلال کرد که کلیمن در کنار رایت یکی از خالقان بیت کوین بوده و نصف ثروت ساتوشی را به او اختصاص داده است. اما هیئت منصفه فدرال در وست پالم بیچ در کنار رایت قرار گرفت و از دادن بیت کوین به دارایی کلیمن خودداری کرد.

با این حال، رایت به دلیل نقض حقوق مالکیت معنوی مربوط به W&K Info Defense Research LLC، مربوط به یک سرمایه گذاری مشترک بین این دو مرد، به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان غرامت محکوم شد. این پول مستقیماً به W&K خواهد رفت، نه به حساب آقای کلیمن!

کریگ رایت که ادعا میکند همان ساتوشی ناکاموتو، خالق‌ بیت‌کوین است.
 
معمای ساتوشی ناکاموتو
رمز و راز پیرامون تاسیس بیت کوین بخش بزرگی از این است که چرا این دعوای مدنی فلوریدا جنوبی توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

در سال ۲۰۰۸، درست زمانی که بحران مالی در ایالات متحده در حال رخ دادن بود، ساتوشی ناکاموتو پرونده ۹ صفحه ای را منتشر کرد که در آن چشم انداز بیت کوین را شرح می داد. یک “سیستم نقد الکترونیکی همتا به همتا” که خارج از دسترس دولت ها عمل می کند!

چند ماه بعد، ناکاموتو نرم‌افزاری را منتشر کرد که به کاربران امکان استخراج ارز دیجیتال را می‌‌داد.

استخراج ارزهای دیجیتال فرآیند محاسباتی فشرده ای است که توسط آن توکن های جدید ایجاد می شود و تراکنش های سکه های دیجیتال موجود تأیید می شود. در روزهای اولیه بیت کوین، استخراج آن در رایانه شخصی خانگی امکان پذیر بود. در آن زمان، برنده شدن یک بلوک، پاداشی معادل ۵۰ بیت کوین به همراه داشت. امروزه، این فرآیند به تجهیزات تخصصی نیاز دارد، عمدتاً توسط افراد حرفه‌ای در مقیاس انجام می‌شود، و به لطف یک اقدام ضد تورمی که در کد گنجانده شده است، پاداش بلوک به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

ناکاموتو، که می‌توانست یک نفر یا کنسرسیومی از کدنویسان باشد، تا سال ۲۰۱۱ در صحنه باقی ماند و در آن زمان پس از ارسال ایمیل به یکی از توسعه‌دهنده‌ها به طور ناگهانی پروژه را ترک کرد و گفت که آنها «به سراغ چیزهای دیگری رفته‌اند». اعتقاد بر این است که قبل از ناپدید شدن، خالق مرموز ۱.۱ میلیون بیت کوین استخراج کرده است.

اگر رایت پرونده را از دست می داد، برای پرداخت حق کلیمن باید نیمی از سکه های پنهان ساتوشی را تولید و یا تهیه می کرد! اما رایت گفت که اگر در محاکمه پیروز شود، مالکیت خود را ثابت خواهد کرد. او همچنین قول داد که اگر پیروز شود، بسیاری از ثروت بیت کوین خود را به امور خیریه اهدا خواهد کرد. حالا او پیروز این درگیریست و فاصله‌ی او تا خالق بیت‌کوین بودن بسیار کم شده است.

تاکنون افراد و گروه های زیادی برای این جایگاه لیست شده‌اند که حتی نام کسانی مثل ایلان ماسک صاحب مجموعه شرکت های تسلا و اسپیس‌اکس نیز در لیست افراد احتمالی مشاهده می‌شود!

نظر شما چیست؟ آیا ممکن است کریگ رایت همان ساتوشی ناکاموتو و خالق بیت‌کوین باشد؟ من که امیدوارم بخاطر حفظ ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین، هویت ساتوشی ناکاموتو هرگز فاش نشود! در بخش نظرات منتظرتان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *