ویژگی جدید و کاربردی به ویندوز 10 اضافه شد

سخت افزار/ خرابی یا به اصطلاح از کار افتادن تجهیزات ذخیره سازی از رایج‌ترین مشکلاتیست که می‌تواند در مورد کامپیوترهای شخصی رخ دهد. دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات در مقایسه با دیگر قطعات یک کامپیوتر مصرفی‌تر هستند و خصوصا اگر تبادل اطلاعات ما با سیستم زیاد باشد، استهلاک این قطعات افزایش پیدا می‌کند. در ظاهر نمی‌توان وضعیت سلامت این قطعات را کنترل کرد و باید از راه نرم افزاری در این امر کمک گرفت. در حالی که تا به امروز برای این کار به نرم افزارهای سوم شخص نیاز بود، اکنون شاهد قرارگیری یک ویژگی جدید برای این کار در ویندوز ۱۰ هستیم. جدیدترین بیلد پیش نمایش این سیستم عامل برای اعضای اینسایدر دارای یک ویژگی برای هشدار خرابی حافظه SSD به کاربران می‌باشد.

با این ویژگی، شما می‎توانید از وضعیت سلامت حافظه اس اس دی کامپیوتر خود مطلع شوید و مقدار عمر باقیمانده آن را نیز مشاهده کنید. مایکروسافت به تازگی بیلد ۲۰۲۶۶ را در دسترس اعضای اینسایدر کانال توسعه دهندگان قرار داده است. این نسخه یک ویژگی جدید را برای نظارت بر سلامت حافظه ذخیره سازی سیستم دریافت کرده است. در حال حاضر این ویژگی فقط حافظه‎های SSD نوع NVMe را شامل می‌شود. در صورتی که عمر این قطعه سیستم شما را به انتها باشد، سیستم عامل ضمن هشدار این موضوع به کاربر پیشنهاد می‌کند که جهت اطمینان، از اطلاعات مهم خود که بر روی این قطعه ذخیره شده‌اند، نسخه پشتیبان تهیه کند.

علاوه بر این موضوع، این ویژگی قابلیت تشخیص مشکل قطعه را نیز دارد و ضمن نمایش عمر باقی مانده آن، میزان فضای ذخیره سازی آزاد و حرارت قطعه را نیز به نمایش می‌گذارد. زمانی که فضای ذخیره سازی SSD شما کاهش پیدا کرده باشد، یا پایداری این قطعه به دلیل خطاهای اساسی مرتبط با مدیا یا خطاهای داخلی در زیرسیستم NVM پائین آمده باشد یا حالت درایو ذخیره سازی به وضعیت فقط خواندن اطلاعات تغییر پیدا کرده باشد، سیستم عامل با نوتیفیکیشن‌های لازم کاربر را آگاه می‌کند. مایکروسافت می‌گوید که اکیدا به کاربران پیشنهاد می‌کند بعد از دریافت هر یک از نوتیفیکیشن‌ها، از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنند.

کاربرانی که هر یک از این نوتیفیکیشن‎ها را دریافت کردند می‌توانند برای کسب جزئیات بیشتر بر روی پیام اعلان کلیک کنند یا به مسیر Start > Settings > System > Storage > Manage Disks and Volumes > Properties مراجعه کنند. همان طور که اشاره شد، این ویژگی فعلا فقط برای SSDهای NVMe کاربرد دارد و مایکروسافت در مورد اینکه این ویژگی برای SSDهای ساتا یا هارد دیسک‌های معمولی نیز در نظر گرفته خواهد شد هیچ صحبتی عنوان نکرده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *