ویژگی که یک تجربه چشم نواز را در بین مک و آیپد ایجاد می‌کند

اپل با استفاده از توان فوق‌العاده بالای خود در حوزه نرم‌افزاری، تبلت‌های سری آیپد خود را از یک تبلت معمولی، به یک تبلت فوق‌العاده کاربردی تبدیل کرده است. همه چیز به نرم‌افزار ختم نمی‌شود و این مورد در سخت‌افزار نیز نمود پیدا کرده است. به طوری که گاهی اوقات شاهد مقایسه سیستم عامل‌های مک و آیپد هستیم. حالا هم به لطف ویژگی Universal Control، یک تجربه چشم نواز و عالی در بین مک و آیپد ایجاد شده است.

ویژگی Universal Control؛ لذت تجربه مشترک آیپد و مک در کنار هم
آیا دو سیستم عامل macOS و iPadOS یکی خواهند شد؟ قطعا خیر، اما عرضه ویژگی Universal Control در بتای سیستم عامل iPadOS 15.4 و بتای macOS 12.3، باعث کمتر شدن فاصله بین این دو پلتفرم شده است. این آپدیت که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا برای دانلود و استفاده عمومی در دسترس قرار گیرد، مک و آی‌پد را به هم متصل می‌کند و مسیری باز برای تجربه مشترک شما ایجاد می‌کند تا از یک رابط به رابط دیگر بدون هیچ مشکلی حرکت کند.

چند روش مختلف برای پرش بین این دو پلتفرم وجود دارد، مانند ورود به همه دستگاه‌ها با همان Apple ID و تأیید اینکه می‌خواهید این سیستم‌ها را متصل کنید. اما شما این کار را فقط یک بار انجام می‌دهید. پس از آن، قابلیت Universal Control یک دسکتاپ با عرض دو برابر را به شما می‌دهد، البته این ویژگی با محدودیت‌های قابل توجه همراه خواهد بود.

قابلیت Universal Control ممکن است برخی را یاد Sidecar اپل برای macOS بیندازد که اپل چند سال پیش آن معرفی کرد. این مورد مشابه همان قابلیت است اما Universal Control یک ویژگی کاملا دگرگون شده و فوق‌العاده است که دسکتاپ مک را روی iPad نمایش می‌دهد و کم و بیش iPadOS را در پس‌زمینه به خواب می‌برد!!!. با این حال، کاربردهای این قابلیت بسیار بیشتر از این‌ها خواهد بود. شما می‌توانید از انگشت خود روی آیپد مانند ماوس استفاده کنید و اگر قلم هوشمند اپل را نیز داشتید، از آن برای طراحی روی برخی از برنامه‌های macOS به همان شیوه‌ای که روی آیپد انجام می‌دهید استفاده کنید.

پس از نصب آخرین نسخه‌های بتا مخصوص توسعه دهندگان و راه‌اندازی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی و مک بوک Air M1 با Universal Control، متوجه شدیم که می‌توانیم فورا مکان‌نمای خود را روی مک به سمت چپ حرکت دهم، سپس یک نوار کنترل کوچک در لبه iPad ظاهر می‌شود. البته دقت کنید که این نوار فقط پس از اتصال اولیه ظاهر می‌شود و مستقیما از طریق آن می‌توانید به صفحه آیپد خود بروید. پس از آن، زحمت شما برای انجام عملیات بین دو پلتفرم کمتر می‌شود. حتی می‌توانید مثلا یک تصویر را بگیرید و آن را از برنامه Photo در مک، به Procreate در حال اجرا در آیپد بکشید.

با این حال، ما نمی‌توانستیم تصاویر را از دسکتاپ مک خود به پنجره Mail باز شده در آیپد بکشیم و رها کنیم. در واقع آ‌ن‌ها به صفحه نمایش کشیده می‌‌شوند، اما به جای اینکه در پیام ظاهر شوند، ناپدید می‌شوند. هنوز هم این امکان وجود دارد که بتوانید نمایشگر مک خود را روی iPad قرار دهید یا آن را تقسیم کنید. این ویژگی در تنظیمات پیشرفته پنهان شده است. چنین قابلیتی، این مزیت اضافی را ارائه می‌دهد که بتوانید پنجره‌های برنامه را از یک صفحه به صفحه دیگر بکشید. وقتی از Universal Control برای حرکت ماوس بین پلتفرم‌ها استفاده کنید، آیپد را در سمت چپ مک قرار می‌دهید و جابجایی به پسوند صفحه نمایشگر مک را در طرف مقابل گسترش می‌دهد.

این قابلیت افزونه صفحه نمایش و صفحه کلید جادویی آیپد را نیز خاموش می‌کند، اما مانند Sidecar، همچنان به شما اجازه می‌دهد که از Pencil اپل استفاده کنید. حتی می‌توانید با دوبار ضربه زدن، مداد را در تنظیمات فعال کنید. در حالت صفحه‌کلید و ماوس پیوندی، با Universal Control همچنین می‌توان از صفحه‌ کلید مک برای یادداشت‌ برداری از Note در iPad استفاده کرد. همچنین می‌توان از همان صفحه کلید برای یادداشت‌ برداری در نمونه دیگری از Notes در Mac نیز استفاده کنیم. این قابلیت دو برابر شدن سریع در قدرت و بهره‌وری شما را به همراه دارد. حالا می‌توانید این کار را به صورت معکوس نیز انجام دهید و با استفاده از صفحه کلید جادویی، از iPad برای تایپ در هر صفحه استفاده کنید.

همانطور که برخی کاربران نیز اشاره کردند، توانایی اتصال دو سیستم عامل متفاوت و استفاده از یک صفحه کلید و ماوس برای کنترل آن‌ها واقعا جادویی به نظر می‌رسد. البته باید توجه کرد که هنوز این قابلیت محدود است. تا زمانی که نتوانم پنجره‌های مختلف و برنامه‌های مک یا آیپد را از یک صفحه به صفحه دیگر بکشم، این قابلیت همچنان نسبتا معمولی و کم کاربرد به نظر می‌رسد. البته این ویژگی در تست بتا انجام نشده است و اپل ممکن است برخی از ویژگی‌های مد نظر را قبل از اینکه آن را به‌ عنوان مجموعه‌ای در آپدیت جدید ارائه کند، اصلاح کرده و اضافه نماید.

از زمانی که اپل شروع به تبدیل کردن آیپد به عنوان یک ابزار بهره‌وری کرد، به شکلی عالی و فوق‌العاده iPadOS را به طور کامل متحول کرد و قابلیتی مانند اضافه کردن پشتیبانی از ماوس و ترک‌پد را برای پشتیبانی بهتر از این پلتفرم اضافه کرد. به عقیده techradar، قابلیت Universal Control یا به زبان ساده، قابلیت کنترل جهانی یکی دیگر از گام‌های هیجان‌انگیز و بزرگ در تلاشی طولانی‌ مدت برای رفع بی‌نظمی بین سیستم‌ عامل iPad و macOS است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا قابلیت Universal Control را کاربردی و مناسب قلمداد می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *