پردازنده‌های اینترنت اشیا اینتل با نام Alder Lake PS معرفی شدند

در آستانه معرفی پردازنده‌های نسل سیزدهم، اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهمی خود با نام Alder Lake PS در حوزه اینترنت اشیا رونمایی کرده است. بر اساس اعلام اینتل عملکرد این پردازنده‌ها در بخش‌های مختلف مانند تک‌رشته‌ای و گرافیک و هوش‌مصنوعی بهبود یافته است.

این پردازنده‌ها با پسوند HL شناخته شده و سرعت کلاک آنها به ۴.۸ گیگاهرتز می‌رسد؛ به پردازنده گرافیکی Iris Xe با ۹۶ واحد اجرایی مجهز بوده و توان TDP آنها برابر ۴۵ وات عنوان شده است.

اینتل اعلام کرده که قدرت گرافیکی پردازنده‌های Alder Lake PS تا ۴ برابر و عملکرد استنتاج هوش مصنوعی آن هم تا ۶.۶ برابر سریع تر از پردازنده‌های دسکتاپ نسل دهم این شرکت است.

تراشه‌های جدید با استفاده از فناوری intel7 طراحی و ساخته شده‌اند و با سیستم‌عامل‌های مدرنی مانند Windows 10 IoT Enterprise 2021 LTSC، Ubuntu، SuSe، Red Hat و WR Linux سازگار هستند.

پردازنده‌های جدید اینترنت اشیا اینتل همچنین دارای پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه قدرتمندی هستند. می‌توان انتظار داشت دستگاه‌هایی که از تراشه‌های Alder Lake PS بهره می‌برند، حداکثر از چهار نمایشگر ۴K یا یک نمایشگر ۸K پشتیبانی کنند.

جدیدترین پردازنده‌های اینترنت اشیا اینتل از حافظه رم DDR5-4800 پشتیبانی کرده و به فناوری PCIe 4.0 و PCIe 3.0 مجهز شده‌اند. پشتیبانی از چهار خط تاندربولت ۴ برای انتقال سریع داده و پشتیبانی از Intel oneAPI IoT و Intel oneAPI Base Toolkit از دیگر ویژگی‌های این پردازنده است.

در مقابل کوالکام  با معرفی ۷ پردازنده اینترنت اشیا اعلام کرده است که تراشه‌های اینترنت اشیا یا IoT خود را به هدف قدرت بخشیدن به طیف گسترده‌ای از وسایل هوشمند و برای کاربردهای بسیار گوناگونی بهینه سازی کرده و اطمینان داده است که با استفاده از این سخت‌افزار، شرکت‌ها می‌توانند محصولاتی با عمر طولانی و قابلیت سازگاری بلند مدت با نرم‌افزارهای مختلف تولید کنند. کوالکام گفته که این تراشه‌ها را تا حداقل هست سال پشتیبانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *