پردازنده‌های لپ تاپ نسل چهاردهمی اینتل ضعیف‌تر از نسل قبل ظاهر شدند

  نتایج بنچمارک های منتشر شده نشان می‌دهد پردازنده‌های نسل چهاردهمی Meteor Lake اینتل به روش حیرت انگیزی از ریزمعماری و عملکرد تک هسته ای ضعیف‌تر از نسل سیزدهم هستند و خبری از افزایش کارایی نیست. به نظر می‌رسد این پردازنده‌های نسل جدید برخلاف انتظارها، کُندتر از نسل قبل باشند.

نتایج مورد بحث از سوی David Huang منتشر شده است که بیانگر افت کارایی IPC یا همان تعداد دستورالعمل‌های قابل اجرا در هر سیکل است. ظاهراً نه تنها IPC بهتر نشده، بلکه کاهش هم یافته است.

مقایسه IPC نسل چهارده و سیزده پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل
IPC معیار خوبی برای مقایسه دو نسل از پردازنده‌های مختلف است و نشان می‌دهد ریزمعماری نسل جدیدتر چقدر پیشرفت داشته است. Huang برای سنجش عملکرد IPC پردازنده‌های لپ تاپ جدید اینتل از بنچمارک SPECint 2017 استفاده کرده است.

Huang عملکرد تک هسته‌ای پردازنده‌های تست شده را با همان فرکانس پیش‌فرض آنها محک زده است. سپس برای مقایسه بهتر، عملکرد IPC را تقسیم بر فرکانس کرده است که نشان می‌دهد عملکرد ریزمعماری Meteor Lake پایین‌تر از Raptor Lake است. البته این مقایسه بی نقص هم نیست و شاهد مقایسه Core i7-13700H مجهز به حافظه رم DDR5 با ۱۵۵H مجهز به حافظه LPDDR5 هستیم.

بر اساس نتایج به دست آمده، عملکرد IPC ریزمعماری Meteor Lake اینتل تقریباً مشابه APU های سری Ryzen 7040 با ریزمعماری Zen 4 است. با این حال ضعف اینتل نسبت به پردازنده‌های اختصاصی اپل کاملاً مشهود است و به نظر می‌رسد باید اینتل برای عقب نماندن از اپل بیشتر تلاش کند.

نباید فراموش کرد عملکرد IPC لزوماً بازتاب دهنده کارایی نهایی در دنیای واقعی نیست و ممکن است اینتل تمرکز خود را بر روی افزایش IPC نگذاشته باشد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *