پردازنده جدید آمازون معرفی شد

شرکت خدمات وب آمازون (AWS) در رویداد سالانه re:Invent از نسل جدید پردازنده Graviton با نام Graviton 3 رونمایی کرد.

آمازون می‌گوید این پردازنده که بر مبنای معماری آرم ساخته شده، ۲۵ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است. پردازنده آمازون در اجرای عملیات‌های نقطه اعشار ۲ برابر سریع‌تر و در اجرای پردازش‌های یادگیری ماشینی ۳ برابر سریع‌تر عمل می‌کند. Graviton 3 همچنین ۶۰ درصد انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

آمازون می‌گوید پردازنده Graviton 3 در سرویس‌های ابری جدید EC2 C7g ارائه خواهد شد. این سرویس‌ها اولین خدمات ابری AWS هستند که از حافظه DDR5 بهره می‌برند و بخشی از علت پایین آمدن مصرف انرژی آن‌ها به همین دلیل است. حافظه‌های DDR5 نسبت به DDR4 نسل‌های قبلی Graviton پنجاه درصد پهنای باند بیشتری دارد.

پردازنده Graviton 3 شامل قابلیت احراز هویت اشاره‌گر جدیدی است که امنیت سیستم را ارتقا خواهد داد. با این قابلیت، آدرس‌ها پیش از برگردانده شدن به پشته ابتدا با یک کلید محرمانه و کمی اطلاعات اضافه امضا می‌شوند. بعدا در زمان ارزیابی، چنان‌چه آدرس معتبر نباشد، جلوی حملات گرفته می‌شود. آمازون از طریق همکاری با توسعه‌دهندگان سیستم عامل و کامپایلرها سعی دارد پشتیبانی از این ویژگی را توسعه دهد. این پردازنده همچنین در بخش یادگیری ماشینی از داده‌های bfloat16 پشتیبانی می‌کند.

«جف بار»، سفیر ارشد خدمات وب آمازون امروز اعلام کرد که این تراشه‌ها و سرویس‌های جدید برای کاربردهای مختلف از جمله HPC، پردازش دسته‌ای، خودکارسازی طراحی الکترونیکی (EDA)، رمزگذاری فایل‌های رسانه‌ای، مدل‌سازی علمی، تبلیغات، تحلیل توزیع‌شده و استنتاج یادگیری ماشینی بر مبنای CPU استفاده خواهند شد.

پردازنده جدید Graviton 3 از طریق سرویس C7g به‌صورت پیش‌نمایش در دسترس قرار گرفته است. این سرویس حداکثر ۳۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند دارد و از Elastic Fabric Adapter (EFA) پشتیبانی می‌کند. اولین نسل از پردازنده Graviton در سال ۲۰۱۸ و نسل دوم آن در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *