پردازنده AMD Epyc موفق به محاسبه عدد پی تا ۶۲.۸ تریلیون اعشار شد

پاورتل/ محققان دانشگاهی از سوئیس توانستند با استفاده از سیستم مجهز به پردازنده AMD Epyc رکورد محاسبه عدد پی را تا ۶۲.۸ تریلیون اعشار جابه‌جا کنند. رکورد قبلی متعلق به تیموتی مولیکان در سال گذشته بود که موفق به محاسبه این عدد تا ۵۰ تریلیون اعشار شده بود.

پژوهشگران سوئیسی ادعا کرده‌اند که فرایندهای محاسباتی تنها در طی ۱۰۸ روز انجام شده است که کوتاه‌تر از زمان مورد نیاز برای ثبت رکورد‌های قبلی نیز محسوب می‌شود. برای اندازه‌گیری عدد پی با چندین تریلیون اعشار به حجم بسیار زیادی از حافظه رم با سرعت بالا نیاز است. همچنین عملکرد پردازنده در اولویت بعدی قرار می‌گیرد و نقش چشمگیری در کاهش زمان مورد نیاز برای انجام محاسبات دارد. 

دانشگاه گراوبوندن اقدام به انتشار مشخصات سیستم مورد استفاده در این تحقیق کرده است که شامل پردازنده ۳۲ هسته‌ای Epyc 7542 ساخت AMD همراه با ۱ ترابایت حافظه رم می‌شود. آن‌ها از نسخه ۲۰.۰۴ توزیع اوبونتو در طی پژوهش خود استفاده کرده‌اند. همچنین رایانه برای ذخیره ارقام از ۳۸ هارد دیسک معمولی (HDD) با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه استفاده کرده که به طور کلی ۱۶ ترابایت فضای ذخیره‌سازی را فراهم کرده است. از میان آن‌ها تنها ۴ هارد دیسک برای ذخیره واقعی ارقام استفاده شده و سایر آن‌ها تنها به صورت موقت مورد در دسترس قرار گرفتند.

طبق گفته محققین، حافظه ۱ ترابایتی رم قادر به نگهداری تمامی ارقام درون خود نبوده است، در نتیجه آن‌ها مجبور به استفاده از هارد دیسک‌ها جهت نگهداری محاسبات موقت صورت گرفته توسط نرم افزار y-Cruncher بوده‌اند که به صورت اختصاصی برای اندازه‌گیری عدد پی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که موسسه گینس در حال بررسی صحت ارقام اندازه‌گیری شده توسط دانشگاه گراوبوندن است؛ اگرچه مشخص نیست که فرایند تایید محاسبات به چه شکلی انجام می‌گیرد. فرمول بایلی بورفاین پلوف یکی از روش‌هایی است که به عنوان مکانیسم فشرده محاسباتی می‌تواند عدد پی را با تعداد رقم مشخص با سرعت بیشتری اندازه‌گیری کند. در حال حاضر ارقام انتهایی عدد پی برابر با ۷۸۱۷۹۲۴۲۶۴ است و در صورت تایید نهایی، تمامی آن به صورت کامل منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *