پیامک شمع ۳۰ سالگی‌اش را فوت کرد

مثل تلویزیون که در ابتدا تصور می‌شد مخاطبی نداشته باشد یا بیهوده دانستن تلفن در اوایل ابداع، اس‌ام‌اس (SMS) یا پیامک هم در ابتدا تصور می‌شد اصلا مفید نباشد. این تصور ۳۰ سال پیش وجود داشت، زمانی که اولین پیامک ارسال شد. حالا اما با وجود فراگیرشدن پیام‌رسان‌های آنی اینترنتی اما همچنان پیامک یک راه ارتباطی رایج بین کاربران همین SMS است. امروز پیامک ۳۰ ساله شده و شمع تولدش را فوت کرده است.

پیامک یا SMS اولین بار در سال ۱۹۹۲ در گروه «سما تلکام» شرکت مخابراتی وُدافون در انگلستان اختراع شد. نیل پاپ‌ورت، یکی از مهندسان این شرکت (که در ساخت این فناوری مشارکت داشت) در تاریخ پنج‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۷۱ (یا ۳ دسامبر ۱۹۹۲) اولین پیام کوتاه را فرستاد.

جالب است بدانید که در آن زمان تلفن‌های همراه اصلا صفحه‌کلید نداشتند و برای نوشتن پیام کوتاه از رایانه استفاده شد. این سیستم در واقع به‌عنوان یک پیجر اداری برای گزارش رفت‌وآمد مدیران شرکت‌ها به منشی و دبیرخانه طراحی شده بود، اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش یافت، به‌طوری‌که تا بیست سال بعد نقشی محوری در نحوهٔ برقراری ارتباط میان انسان‌ها پیدا کرد. در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۵۰ میلیارد پیام کوتاه فقط در بریتانیا ارسال شد.

پیامک در ایران

پیامک ۱۰ سال بعد و از سال ۱۳۸۱ وارد ایران شد. این سرویس ارتباط متنی تا پنج سال بعد فقط با نام اختصاری انگلیسیِ «اس‌ام‌اس» ارائه می‌شد. در سال ۱۳۸۶، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، واژه‌های «پیامک» و «پیام کوتاه» را به‌عنوان برابرهای فارسی این واژه تصویب کرد.

در سال ۱۳۸۵ حدوذ ۸ میلیارد پیام کوتاه در ایران مبادله شد. در این سال روزانه ۲۰ میلیون پیام کوتاه توسط کاربران تلفن همراه رد و بدل می‌گردید که این رقم در روزهای خاص و اعیاد مختلف بیشتر می‌شود.

شما هنوز از پیامک استفاده می‌کنید؟ قطعا خاطره‌های تلخ و خوش زیادی را با این سرویس داریم، خاطره خاصی از آن دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *