چرا پرواز پهپادها در قطب جنوب ممنوع است؟

اگر قصد سفر به قطب جنوب را دارید و دوست دارید با استفاده از پهپادها از این سرزمین بکر تصاویری خیره‌کننده ثبت کنید، فعلا باید دست نگه دارید!
 
با پیشرفت روزافزون فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و فراگیر شدن سرگرمی آنها به‌وسیله عکاسی با این وسایل، چندی است که به دریافت تصاویر بکر از قلب یک آتشفشان تا عکس‌های پانورامای شگفت‌انگیز خو گرفته‌ایم. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد فعلا نباید انتظار پرواز پهپادها در قطب جنوب و ثبت تصاویر این بخش را داشته باشیم.

قطب جنوب به‌عنوان منطقه‌ای قعرنشین در جهان شناخته می‌شود، زیرا با نگاهی به کره زمین، این بخش دقیقا در جنوبی‌ترین نقطه قرار گرفته است. قطب جنوب در قاره‌ جنوبگان که پنجمین قاره بزرگ و جنوبی زمین است، قرار دارد.

دمای این قاره طی زمستان و در امتداد ساحل بین ۱۴- تا ۲۲- درجه فارنهایت متغیر است و حتی در بخش‌های داخلی دمای هوا تا ۷۶- درجه فارنهایت در زمستان و ۴- درجه فارنهایت در تابستان کاهش می‌یابد. در واقع، قطب جنوب نه تنها به عنوان بادخیزترین نقطه روی کره زمین محسوب می‌شود، بلکه سردترین دمای ثبت شده تاکنون را نیز به خود اختصاص داده است.

این سرزمین پوشیده از برف و یخ، نه دارای جمعیت انسانی و بومی بوده، نه کشوری در مرزهایش قرار دارد و نه دولت دیگری مالک آن است. به مفهوم ساده، قطب جنوب دورترین، بی‌بارش‌ترین و منحصر به‌فردترین قاره روی زمین است و علیرغم وجود مردمان بومی، میزبان مجموعه‌ای از پایگاه‌های تحقیقاتی دائمی بوده که بسیاری از کشورها دانشمندان خود را برای مطالعه تنوع خاص گیاهان و جانوران این سرزمین به آنجا اعزام می‌کنند.

پهپادها در قطب جنوب تبدیل به بستنی می‌شوند!

در سال ۱۹۵۹، دوازده کشور معاهده‌ای را با موضوعیت قطب موجود، برای اطمینان جهت استفاده صرفا صلح‌آمیز از این منطقه بکر و به اشتراک گذاری تحقیقات علمی آزادانه امضا کردند. به موجب این پیمان، قطب جنوب به یک ذخیره‌گاه طبیعی تبدیل شد و از سال ۲۰۲۰، پنجاه و چهار کشور عضو این معاهده هستند.

از آنجایی‌که هیچ کشوری مالک قطب جنوب نیست، مسافران برای سفر به این قاره، به ویزا یا پاسپورت نیاز ندارند. اما از آنجایی که این منطقه فاقد هرگونه پرواز تجاری است، امکان تعیین زمان برای بازدید، تنها از طریق یک اپراتور تور دارای مجوز قابل دریافت است. چه از شهروندان عضو معاهده قطب جنوب باشید یا خیر، اخذ مجوزهای لازم برای سفر ضروری است. هم‌چنین توضیح علت سفر و برنامه‌های پیش‌رو نیز باید مشخص شود تا تاثیر آن بر محیط‌زیست و پیروی از قوانین پیمان قطب جنوب مورد توافق قرار گیرد.

انجمن بین‌المللی اپراتورهای تور قطب جنوب (IAATO) معتقد است که استفاده از پهپادها در چنین محیطی برای حیات وحش بومی و محیط‌زیست آن مخرب است. هم‌چنین دمای این منطقه برای اکثر باتری‌های پهپادهای تجاری بسیار سرد بوده و احتمالا اختلال در عملکرد آنها زیاد است. بادهای نامنظم و تند نیز به احتمال وقوع حوادثی چون سقوط پهپادها دامن زده و ممکن است با آسیب به حیات وحش محلی، در مکان‌های غیرقابل دسترس و غیرقابل بازیابی، ناپدید شوند که تنها طعمه‌ای برای فوک‌ها و پنگوئن‌ها خواهند بود.

بنابراین اگر قصد سفر به قطب جنوب را دارید، پهپاد خود را در منزل نگه دارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *