کارمندان فیس‌بوک شاکی شدند

پاورتل/۲۰۰ کارمند بخش نظارت بر محتوای فیسبوک از این شرکت شکایت می‌کنند.
  
با وجود عملکرد خوب هوش مصنوعی فیسبوک برای شناسایی و حذف محتوای نامناسب، این غول فناوری در شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا خواستار بازگشت ناظران انسانی به شرکت شد که موجی از اعتراض کارمندانش را در پی داشت.
   
عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی فیسبوک ارتقا یافته است و تعداد زیادی از پست‌های حاوی محتوای نامناسب و نفرت‌پراکنی‌ را از پلتفرم‌های اینستاگرام  و فیسبوک حذف می‌کند؛ اما این شرکت اعلام کرده است  برای شناسایی دقیق‌تر و حذف چنین محتوایی نیازمند کارمندان این بخش است. گفته می‌شود غول شبکه‌های اجتماعی، ناظران محتوا را موظف به حضور فیزیکی در سازمان کرده است. این افراد در اعتراض به تصمیم اخیر فیسبوک شکایتی تنظیم کردند و مدعی شدند این شرکت آن‌ها را در شرایط ناایمن در محیط کاری قرار می‌دهد.

فیسبوک در گزارش اجرای استانداردهای اجتماعی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ اعلام کرد پیش از گزارش‌دهی کاربران، ۹۵ درصد از پست‌های نامناسب توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی این شرکت شناسایی و پنج درصد مابقی (۲۲ میلیون پست) با گزارش کاربران حذف شدند.  

براساس این گزارش، فیسبوک برای بررسی کیفیت اجرای سیاست‌های انتشار محتوا معیارهای مختلفی در نظر می‌گیرد که یکی از آن‌ها معیار میزان انتشار است. به عبارت دیگر، فیسبوک در این معیار میزان بازدیدهای یکی از پست‌های نامناسب را به‌عنوان نمونه شناسایی می‌کند. جولای تا سپتامبر امسال، انتشار پست‌های نامناسب ۰/۱۰ تا ۰/۱۱ درصد بود؛ یعنی در مجموع هر ۱۰ هزار پست، ۱۰ تا ۱۱ درصد بازدیدکننده داشتند.

همچنین فیسبوک اعلام کرد هوش مصنوعی این پلتفرم در شناسایی محتوای نامناسب در دسته‌بندی‌های مختلف عملکرد خوبی داشته است؛ اما شیوع کووید ۱۹  و دورکاری کارکنان روی کیفیت نظارت محتوا تأثیر مستمر می‌گذارد. این شرکت در این خصوص توضیح داد:

همه‌گیری ویروس کرونا عملکرد نیروی سازمانی بخش نظارت بر محتوا را مختل کرده است. با وجود کاهش تعداد ناظران محتوای این شرکت، پیشگیری از انتشار محتوای بسیار حساس برای کاربران را در اولویت قرار می‌دهیم.

گای روزن، معاون بخش مدیریت محصول فیسبوک، در گفت‌وگو با رسانه‌ی خبری با اشاره به اینکه ناظران انسانی محتوا از اهمیت بالایی برخوردار هستند گفت افراد نقش مهمی در شناسایی محتوا دارند و کارمندان ناظر بر محتوای فیسبوک بخش مهمی از این وظیفه را انجام می‌دهند.

با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، فیسبوک از کارمندان تما‌م‌وقت این شرکت خواست تا جولای ۲۰۲۱ به‌صورت دورکاری وظایفشان را انجام ‌دهند و حتی چندماه پیش، مارک زاکربرگ اعلام کرد با وخیم ‌شدن شرایط، نیمی از کارمندان فیسبوک می‌توانند پنج تا ۱۰ سال آینده دورکار باشند. روزن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت کارمندان مشاغل ضروری سازمان مانند مدیریت پایگاه‌های داده باید به‌صورت حضوری کار کنند و شرکت برای آن‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند و لوازم بهداشتی مانند ژل ضدعفونی‌‌کننده‌ی دست در اختیارشان قرار می‌دهد.

به‌ گفته‌ی روزن، ناظر محتوا از آن دسته مشاغلی است که حضورش در سازمان ضروری است و همیشه نمی‌تواند به‌صورت دورکار فعالیت داشته باشد؛ چراکه برخی از محتوا به‌قدری حساس هستند که دیدنشان در خارج از محل کار و جایی که اعضای خانواده حضور دارند، مناسب نیست. او با بیان الزام بازگشت ناظران محتوا به محل کار گفت این تصمیم سازمان منجر می‌شود افراد و هوش مصنوعی بتوانند بهتر درکنار یکدیگر وظایفشان را انجام دهند و برخی از محتوای منتشرشده که به ادراک انسانی نیاز دارند، سریع‌تر شناسایی ‌شوند.

بسیاری از ناظران محتوای فیسبوک برای این شرکت کار نمی‌کنند؛ بلکه برای شرکت‌های واسطه‌ طرف قرارداد فیسبوک کار می‌کنند و اغلب به‌خوبی مورد حمایت واقع نمی‌شوند. این کارمندان در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌هایی مانند گاردین، ورج، واشینگتون پست و بازفید نیوز از چالش‌ها و آسیب‌های روحی شغلی‌شان گفتند. اوایل سال جاری میلادی، فیسبوک درنتیجه‌ی شکایت یکی از ناظران محتوای سابق که دچار اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) شده بود، توافق کرد ۵۲ میلیون دلار غرامت به افرادی پرداخت کند که درنتیجه‌ی کار در محیط ناسالم این شرکت به مشکلات روانی مواجه شده‌اند. البته تمامی مسائل یادشده به دوران پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا برمی‌گردد.  
با آغاز همه‌گیری کرونا، شرایط از قبل بدتر شد. پس از اینکه فیسبوک از ناظران محتوا درخواست حضور در محل کار کرد، بیش از ۲۰۰ ناظر محتوا با امضای نامه‌ای، فیسبوک را به به‌خطر انداختن جان کارمندان متهم کردند و گفتند شرکت حتی هزینه‌ای برای خطر شغلشان در نظر نگرفته است.   

در این نامه خطاب به فیسبوک نوشته شده است:‌ «علاوه ‌بر تأثیرات منفی نظارت محتوا روی سلامت روانی کارکنان، آغاز به کار حضوری در شرکت در این شرایط بحرانی سلامت جان افراد را تهدید می‌کند. در مواردی، ابتلای کارمندان به ویروس کرونا از محل کار ناشی شده است. کارمندان و سازمان‌هایی ازجمله Accenture و CPL خواستار حمایت و ارزش‌گذاری روی دسته‌ی شغلی‌ ما شدند؛ اما اعتنایی نکردید. پس چاره‌ای جز انتشار این نامه نیست.»

در کنار اعتراض کارمندان فیسبوک، نگرانی‌های مقامات دولتی در مورد فعالیت‌های شرکت روزبه‌روز بیشتر می‌شود. هفته‌ی جاری، مارک زاکربرگ برای بار دوم در طی سه‌ هفته در مجلس سنا شهادت داد. نمایندگان مجلس به نبود کنترل در انتشار محتوای نادرست درباره‌ی پاورتلات آمریکا معترض هستند.

از طرف دیگر، ظاهرا قرار است رگولاتورها چالش‌هایی برای این غول شبکه‌ی اجتماعی ایجاد کنند. از سال ۲۰۱۹، بررسی‌های ضد انحصار در مورد این شرکت آغاز شده و قرار است نتیجه‌ی آن به‌‌زودی اعلام شود. گفته می‌شود تا اواخر نوامبر، کمیسیون فدرال تجارت با تنظیم پرونده‌ای فیسبوک را به رفتار‌های انحصارطلبانه‌ متهم می‌کند و دادستان‌های ۴۰ ایالت آمریکا به رهبری لتیتیا جیمز (دادستان نیویورک) در حال بررسی اتهامات واردشده به فیسبوک و نقض قوانین ضد انحصار هستند. احتمالا این پرونده با استناد به خرید ناعادلانه‌ی واتساپ و اینستاگرام، فیسبوک را مجبور به جدایی این دو پلتفرم ‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *