کامپیوتر عتیقه استیو جابز با قیمتی سرسام‌آور به فروش رسید!

اخیراً قطعه‌ای از یک نمونه اولیه‌ی کامپیوتر Apple-۱ که استیو جابز از آن برای معرفی محصولات اپل استفاده کرده است، در مزایده‌ای به قیمتی در حدود ۷۰۰ هزار دلار توسط یک کلکسیونر آمریکایی خریداری شده است. ادامه این ماجرای جالب را در شهر سخت افزار دنبال کنید.

در سال ۱۹۷۶، استیو جابز از این نمونه اولیه برای نشان دادن کامپیوتر Apple-1 به صاحب یکی از اولین فروشگاه‌های کامپیوتر در جهان (Paul Terrell) استفاده کرد. در ادامه Terrell سفارش خرید پنجاه دستگاه کامپیوتر Apple-1 را داد. همچنین اگر این نمونه اولیه در شرایط فیزیکی بهتری بود، می‌توانست رکورد جدیدی را برای قیمت یک رایانه Apple-1 که در حال حاضر ۹۰۵ هزار دلار است، ثبت نماید.

با این وجود اخیراً یک کلکسیونر ناشناس آمریکایی در منطقه خلیج سانفرانسیسکو تنها نمونه اولیه شناخته شده از کامپیوتر Apple-1 را به قیمت ۶۷۷,۱۹۶ دلار در یک حراجی خرید. در حالی که قبلاً دیده‌ایم که رایانه‌های Apple-1 با قیمت‌هایی مشابه در مزایده‌ها به فروش می‌رسند، این رایانه منحصربه‌فرد است؛ چراکه این نمونه اولیه محصولی است که استیو جابز برای معرفی کامپیوتر Apple-1 از آن استفاده کرده است.

اگر با تاریخچه‌ی کمپانی اپل آشنا باشید، احتمالاً مطلع هستید که کامپیوتر Apple-1 در سال ۱۹۷۶ به عنوان اولین محصول اپل عرضه شد. این دستگاه دارای یک پردازنده MOS 6502 با فرکانس ۱ مگاهرتز، ۴ کیلوبایت رم و یک کارت رابط کاست اختیاری بود که به کاربران امکان می‌داد برنامه‌های خود را روی نوار کاست صوتی ذخیره کنند.

این محصول در ابتدا ۶۶۶.۶۶ دلار (معادل حدود ۳۴۶۰ دلار امروز) قیمت داشت، چراکه استیو وزنیاک (یکی از هم‌بنیان‌گذاران اپل) از تکرار ارقام خوشش می‌آمد. تنها حدود ۲۰۰ دستگاه از Apple-1 تاکنون تولید شده که فقط وجود ۶۲ عدد از آن‌ها تایید شده است.

روی این محصول به جای برچسب معمولی Apple Computer 1، حکاکی Apple Computer A حاضر است و گفته شود این نوشته توسط وزنیاک با دست لحیم شده است.

به گفته فروشنده، این قطعه چند سال در گاراژ خانه دوران کودکی استیو جابز (جایی که او و وزنیاک اپل را تأسیس کردند) حضور داشته است تا اینکه حدود ۳۰ سال پیش جابز آن را به یک فرد ناشناس داد. متأسفانه سمت راست این قطعه که حاوی خازن‌های Sprague Atom بوده، شکسته و گم شده است.

در همان حراج، یک آیفون نسل اول که در جعبه اصلی مهر و موم شده بود نیز به قیمت ۳۵,۴۱۴ دلار فروخته شد و همچنین سالنامه سال ۱۹۷۱ دبیرستان استیو جابز که امضای وی را نیز به همراه داشت هم به قیمت ۲۸,۴۱۰ دلار به فروش رسید.

پیش از این نیز در ماه ژوئن یک کامپیوتر Apple-1 اصلی ریفربیش شده، به قیمت ۳۴۰,۱۰۰ دلار فروخته شد. گفته می‌شود این کامپیوتر هم منحصر به فرد است زیرا گمان می‌رود تنها مدلی است که امضای وزنیاک روی پردازنده موتورولا ۶۵۰۲ را هم به همراه دارد.

نظر شما در مورد مزایده و حراج این قطعات تاریخی با قیمت‌های هنگفت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *