کانن از دوربین EOS R5C جدید خود رونمایی کرد

کانن دوربین جدید خود، EOS R5C که یکی از اعضای تازه رسیده سری دوربین‌های سینمایی خود است را معرفی کرد. این دوربین شباهت زیادی به کانن EOS R5 بدون آینه دارد، اما در عقب به دلیل سیستم‌خنک کننده فعال، تفاوت‌های ظاهری با EOS R5 دارد. بدین ترتیب این دوربین می‌تواند اکثر قابلیت های R5 را ارائه دهد بدون اینکه برای ضبط ویدیو‌های ۴K یا ۸K با فریم‌ریت بالا، دچار گرما‌ی بیش از حد شود.

کانن EOS R5C می‌تواند با فرمت ۱۲ بیتی خام LT، با استفاده از تمام عرض سنسور، ویدیو را با رزولوشن ۸K و ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند. این دوربین حرفه‌ای حتی می‌تواند در تنظیمات ذکر شده به صورت نامحدود کار کند، در حالی که R5 فقط تا ۲۰ دقیقه می‌توانست در این تنظیمات و ۳۰ فریم در ثانیه ضبط انجام دهد. دوربین کانن EOS R5C قابلیت ضبط با فرمت RAW 5.9K شصت فریم و کراپ تصویر ۳۵ میلی‌متری را دارا است، همچنین می‌تواند در فرمت ۲.۹K با فریم‌ریت ۱۲۰ و کراپ ۱۶ میلی‌متری فیلمبرداری کند. پشتیبانی از اتوفوکوس فول و حداکثر رزولوشن ۴K نیز در این فرمت‌ها برای این محصول وجود دارد.


این دستگاه همچنین از خروجی ProRes RAW برای متصل شدن به یک ضبط کننده دیگر به وسیله درگاه HDMI و با حداکثر رزولوشن ضبط ۸K، و ۳۰ فریم پشتیبانی می‌کند. Proxy data ضبط دوربین نیز همزمان می‌تواند بر روی حافظه SD در داخل دوربین ذخیره شود. متاسفانه کانن اذعان کرد که از پورت مایکرو HDMI به جای پورت اصلی استفاده می‌کند و این برای یک دوربین سینمایی اختصاصی، ایده‌آل نیست. با این وجود برخلاف R5، این دوربین تثبیت‌کننده داخلی تصویر ندارد، بنابراین کاهش لرزش تصویر برای عکس و فیلمبرداری فقط توسط لنز‌های پشتیبانی شده در دسترس است. با این وجود تثبیت‌کننده‌ی تصویری لنز، می‌تواند با تثبیت‌کننده الکترونیک کانن در کراپ ۱.۱ کار کند.

از آنجایی که EOS R5C از باتری LP-E6NH که در R5 وجود داشت استفاده می‌کند، احتمالا توان زیادی برای کار کردن دوربین در رزولوشن و فرمت‌های تصویری بالا را فراهم نمی‌کند. این یک محدودیت قابل توجه است. این بدین معناست که در تنظیمات ۸K و با فرمت ۵.۹K، روی حالت باتری شما از اتوفوکوس نمی‌توانید استفاده کنید. خبر خوب این است که شما می‌تواند با استفاده از یک منبع برق خارجی برای دوربین، مانند منبع تغذیه خودش از حالت بالا در تنظیمات ذکر شده بهره‌مند شوید.


در بخش عکاسی R5C از یک سنسور فول‌فریم ۴۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. همچنین با حالت شاتر الکترونیکی می‌توان با سرعت ۲۰ فریم در ثانیه عکس‌برداری کرد، شاتر مکانیکی نیز از قابلیت عکس‌برداری ۱۲ فریمی برخوردار است. دوربین برای عکاسی و فیلمبرداری از تکنولوژی اتوفوکوس Dual Pixel کانن استفاده می‌کند. همچنین استفاده از قابلیت تشخیص صورت، چشم‌ها و ردیابی سوژه نیز در این دستگاه وجود دارد. بنابراین در این زمینه‌ها احتمالا عملکرد عالی‌ای مانند R5 خواهد داشت. وقتی که به حالت عکس تغییر می‌دهید تمام منو‌ها و دکمه‌های تنظیمات بر اساس حالت انتخاب شده تغییر می‌کنند.

دوربین کانن EOS R5C با یک صفحه‌نمایش LCD 3.2 اینچی و منظره‌یاب ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای مشابه EOS R5 عرضه می‌شود. قابلیت‌های جانبی دیگر این محصول شامل یک اسلات SD UHS-II، یک اسلات CFexpress، تشخیص چشمان حیوانات و وسایل نقلیه، اقلام جانبی دیگر و آداپتور DC برای تامین برق دستگاه می‌شود.

Canon EOS R5C در ماه مارس (اسفند) امسال و با قیمت ۴,۴۹۹ دلار، ششصد دلار بیشتر از R5 عرضه خواهد شد. این دوربین محصول جالبی می‌تواند از آب درآید به دلیل اینکه با هزینه کمتر، می‌تواند کار‌های بیشتر از برخی مدل‌های سینمایی کانن انجام دهد و نسبتا جمع‌وجور و کوچک‌تر از آن‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *