کنترل هواپیمای نظامی توسط هوش مصنوعی

سخت افزار/ ارتش آمریکا طی چند سال اخیر برای تقویت نیروی هوایی خود به هواپیماهای بدون سرنشین متکی شده و در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده است. اما در صدد آن است تا برای هدایت هواپیماهای خود و کمک کردن به خلبان جنگنده، هوش مصنوعی را در برای انجام امور کمک خلبانی بهره بگیرد. معاون وزارت دفاع آمریکا (دکتر ویل روپر) در مصاحبه‌ای با Popular Mechanics فاش کرد که هوش مصنوعی توسعه یافته توسط ارتش آمریکا برای اولین بار یک هواپیمای نظامی آمریکا را کنترل کرده و در ۱۵ دسامبر به عنوان “کمک خلبان” داخل هواپیمای جاسوسی U-2 Dragon Lady در پرواز بر فراز ایالت کالیفرنیا پرواز کرده است. برای جزئیات بیشتر کنترل هواپیمای نظامی توسط هوش مصنوعی با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی ARTUμ، گونه‌ای از همان هوش مصنوعی‌ای است که برای بازی‌هایی مانند شطرنج استفاده می‌شود. با این تفاوت که در هنگام حمله موشکی شبیه سازی شده به پایگاه نیروی هوایی بیل، کنترل نهایی بر رادار را بر عهده داشت. وظیفه این هوش مصنوعی این بود که کنترل تسلیحات این هواپیما را بر عهده بگیرد و دقیق‌ترین و مناسب‌ترین زمان برای استفاده از آن‌ها را مشخص کند و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کند و یا برای رسیدن به مقصد خاص، خلبان این جنگنده از کدام مسیر عبور کند.

چگونگی توسعه هوش مصنوعی نظامی
تیم U-2 FedLab برای آموزش رادار، به مدت یک ماه الگوریتم‌های هوش مصنوعی μZero را توسعه داد و شناسایی دشمنان و اعلام خطر هنگام تعامل با خلبان را به آن آموزش داد. هنگام انجام ماموریت ARTUμ از زیر سیستم‌های دیگر جدا شد تا خطرات ناشی از تصمیمات خود را به حداقل برساند. البته باید در نظر داشت که تاکنون اتفاق نیوفتاده که این هوش مصنوعی وظایف جنگی را بر عهده بگیرد اما وزارت دفاع  آمریکا در حال تدوین دستورالعمل‌های اخلاقی هوش مصنوعی است که اجازه نمی‌دهد تا هوش مصنوعی در زمان کوتاهی بتوانند بنا به تصمیمات خود حمله کنند.

به نظر می‌رسد که تصمیم وزارت دفاع آمریکا بر استفاده از این تکنولوژی به عنوان کمک خلبان است تا تصمیم نهایی بر عهده خلبان انسانی باشد و فرصت بیشتری برای تصمیمات حیاتی‌تر داشته باشد.

نظر شما درباره کنترل هواپیمای نظامی توسط هوش مصنوعی چیست؟ آیا روزی شاهد جنگ ربات‌ها علیه انسان خواهیم بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *