گزارش رگولاتوری از آخرین وضعیت اینترنت؛ رشد حجم مصرف کاربران

گزارش رگولاتوری از آخرین وضعیت اینترنت همراه‌اول و ایرانسل بیانگر آن است که حجم مصرفی اینترنت از زمستان سال ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ در هر دو اپراتور با افزایش همراه بوده است.

بر این اساس همراه اول از فصل زمستان ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ با رشد ۵ درصدی همراه بوده و ایرانسل نیز در همین بازه زمانی با رشد ۷ درصدی همراه بوده است.

بر اساس گزارش رگولاتوری، وابستگی تغییرات سرعت به تغییرات مصرف ترافیک در هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول نشان دهنده وضعیت پایداری در شبکه هر دو اپراتور وجدود نداشته و این
شرایط نیاز به توسعه و ارتقا شبکه را بیش از پیش به عنوان یک ضرورت نشان می‌دهد.

در همین راستا پیشنهاد رگولاتوری هم نصب‌ و راه‌اندازی سایت‌های جدید باندهای ۲۳۰۰ مگاهرتز است که می‌تواند برای دستیابی به شرایط پایدار کمک کننده باشد.

حجم مصرف اینترنت زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ همراه اول
براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات کل، حجم مصرفی اینترنت در زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۱۴۹۴۲۶۷ترابایت و در فصل بهار سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۵۷۱۷۲۵ ترابایت بوده است که همین آمار نشان‌دهنده ۵ درصد افزایش مصرف از زمستان سال ۱۴۰۰ به بهار سال ۱۴۰۱ است.

همچنین بررسی داده‌های همراه اول توسط رگولاتوری در این گزارش بیانگر آن است که حجم مصرفی ماهانه هم به طور میانگین در فصل زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۴۹۸۰۸۹ ترابایت و در فصل بهار سال ۱۴۰۱ برابر با ۵۲۳۹۰۸ ترابایت بوده که این آمار هم بیانگر افزایش ۵ درصدی مصرف در این حوزه نیز است.

بر اساس نمودار منتشر شده در گزارش رگولاتوری، تغییر رفتار میزان حجم مصرفی (PAYLOAD) از زمستان ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ کاملا مشهود است.

با توجه به این نمودار به نظر می‌رسد کاربران در بهار سال ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰ حجم مصرفشان افزایش مشهودی داشته است. البته یکی از دلایل این افزایش مصرف را می‌توان کاهش سرعت اینترنت ثابت و همچنین افزایش قیمت آن در نظر گرفت.

این امکان وجود دارد که کاربران اینترنت ثابت به دلیل افت شدید سرعت اینترنت و همچنین افزایش اختلال در این سرویس رفتار مصرفی‌شان تغییر کرده و حجم مصرفی‌شان به سمت اینترت همراه رفته باشد.


کاهش ۱۲ دصدی سرعت در نسل سوم همراه اول
تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) توسط رگولاتوری از سویی دیگر کاهش حدود ۱۲ درصدی سرعت نسل سوم همراه اول در کل کشور از زمستان ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

بر اساس این اطلاعات سرعت نسل سوم همراه اول در کل کشور در فصل زمستان ۱۴۰۰ از ۴ و ۷ دهم مگابیت، (متوسط سه ماهه) در ثانیه به ۴ و ۱ دهم مگابیت در ثانیه ( متوسط سه ماهه) در بهار ۱۴۰۱ رسیده است.

اما رشد حدود ۱۸ درصدی هم به سرعت نسل چهارم همراه اول رسیده است. بر اساس بررسی‌های رگولاتوری، سرعت نسل چهارم همراه اول در کل کشور در فصل زمستان ۱۴۰۰ از ۸ و ۲ دهم مگابیت در ثانیه (متوسط سه ماهه) در زمستان ۱۴۰۰ به ۹ و ۷ دهم مگابیت بر ثانیه (متوسط سه ماهه) در بهار ۱۴۰۱ رسیده است.


جدول بالا به طور تفکیک شده حجم مصرفی دیتای شبکه ارتباطات سیار ایران، همراه اول را بر حسب ترابایت نشان می‌دهد. همان‌طور که در توضیحات قبلی هم به آن اشاره شد، این اعداد نیز نشان‌دهنده آن است که سه ماه بهار ۱۴۰۱ نسبت به سه ماه زمستان ۱۴۰۰ همراه افزایش حجم مصرفی دیتای شبکه ارتباطات سیار بوده است.

همچنین در این جدول بار دیگر به میانگین فصلی سرعت هم تاکید شده که از زمستان ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ در نسل سوم شاهد ۱۲ درصد کاهش و در نسل چهارم شاهد ۱۸ درصد افزایش هستیم.

میانگین فصلی سرعت همراه اول در شهرهای پرجمعیت
رگولاتوری در بخشی از گزارش خود به اعلام میانگین فصلی سرعت شبکه همراه اول در شهرهای پرجمعیت پرداخته است. اعلام این میانگین همراه با مقایسه بهار سال ۱۴۰۱ و همچنین زمستان ۱۴۰۰ به طور تفکیک شده است.

بر اساس این اطلاعات میانگین سرعت نسل سوم اینترنت همراه اول در زمستان ۱۴۰۰ برای تهران معادل ۴ و ۱ دهم مکابیت بر ثانیه بوده که این سرعت در بهار ۱۴۰۱ هم به ۳ و ۲ دهم مگابیت کاهش یافته است. همچنین سرعت در نسل چهار از ۸ مگابیت بر ثانیه در زمستان ۱۴۰۰ به ۱۰ و ۳ دهم مگابیت بر ثانیه در بهار ۱۴۰۱ رسیده است.

این کاهش میانگین سرعت در نسل سه در شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد نیز کاملا مشهود و ملموس است. هرچند در نسل ۴ بر اساس توضیحاتی که پیش از این مطرح شد، شاهد افزایش میانگین فصلی سرعت شبکه هستیم.


اپراتور همراه اول از زمستان ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ چه کرد
رگولاتوری در بخش دیگری از بررسی‌های خود نگاهی به اهم اقدامات انجام شده اپراتور در زمان مورد بررسی گزارش پرداخته است. این اقدامات البته بر اساس اطلاعاتی که اپراتور خود در اختیار رگولاتوری قرار داده مورد بررسی قرار گرفته است.

افزایش فرکانس نسل ۴ همراه اول در بازه زمانی مورد بررسی به میزان ۵ مگاهرتز بوده است. همچنین این اپراتور در ۱۷۰۰ سایت، سخت‌افزار ارائه داده و تکنولوژی را در حدود ۱۲۰۰ سایت، ارتقاء داده است.

افزایش پهنای باند بین‌الملل و همچنین کاهش سطح تداخلات رادیویی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دیگر دستاوردهایی است که همراه اول به رگولاتوری گزارش داده است.

بررسی و تحلیل اطلاعات شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل
کل حجم مصرفی شبکه در فصل زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۱۳۴۲۱۳۸ ترابایت و در فصل بهار ۱۴۰۱ برابر با ۱۴۳۳۸۸۶ ترابایت بوده است. این تغییر میزان حجم مصرف خود بیانگر رشد ۷ درصدی مصرف از زمستان ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ است.
همچنین همین میزان ۷ درصدی رشد در مصرف را هم می‌توان در حجم مصرفی ماهانه شاهد بود. بر بر این اساس به طور میانگین در فصل زمستان ۱۴۰۰ این حجم برابر ۴۴۷۳۷۹ ترابایت و در فصل بهار ۱۴۰۱ برابر ۴۷۷۹۶۲ ترابایت برثانیه بوده است.

این موضوع بیانگر آن است که حجم مصرف اینترنت در ایرانسل هم به مانند همرا اول همراه با رشد بوده و خود تاییدی دیگر درباره تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان یا به عبارتی تغییر به سمت سرعت بیشتر است.

افزایش سرعت ایرانسل در نسل سوم و چهارم
بر خلاف آنچه در اپراتور همراه اول اتفاق افتاد سرعت اینترنت اپراتور ایرانسل در هر دو نسل سوم و چهارم همراه با افزایش بوده است.

بر اساس اطلاعاتی که رگولاتوری در گزارش خود منتشر کرده سرعت نسل سوم ایرانسل در کل کشور در فصل زمستان ۱۴۰۰ از ۲ و ۲ دهم مگابیت بر ثانیه (متوسط سه ماهه) به ۲ و ۴ دهم مگابیت در فصل بهار ۱۴۰۱ رسیده است. این افزایش به معنی رشد حدود ۹ درصدی است.

همچنین سرعت نسل چهارم ایرانسل در کل کشور در فصل زمستان ۱۴۰۰ از ۱۱ و ۴ دهم مگابیت (متوسط سه ماهه) در ثانیه به ۱۲ و ۳ دهم مگابیت در ثانیه (متوسط سه ماهه) در فصل بهار ۱۴۰۱ رسیده است که این افزایش نیز به مانند نسل سوم ایرانسل رشد داشته و این بار همراه به رشد حدود ۸ درصدی بوده است.

اعداد جدول زیر به طور تفکیک شده تغییر سرعت هر ماه را نشان می‌دهد که با مقایسه سه ماه زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ شاهد رشد سرعت در هر دو نسل سوم و چهارم هستیم.


همچنین میانگین فصلی سرعت شبکه در شهرهای پرجمعیت شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هم مورد بررسی قرار گرفته است. جدول زیر هم ریز جزئیات این تغییر و تحولات را ارائه داده است. بر این اساس بیشترین سرعت شبکه ایرانسل، بهار ۱۴۰۱ در اصفهان با سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه تجربه شده است.

ایرانسل از زمستان ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱
بر اساس گزارش رگولاتوری که با توجه به اطلاعاتی که خود اپراتور ایرانسل در اختیار آن قرار داده منتشر شده، ایرانسل در ۶۹۷ سایت اقدام به طراحی، نصب و راه‌اندازی لایه فرکانسی جدید ۲۳۰۰ کرده است. این سایت‌های انتخابی در گروه سایت‌های با ترافیک بالا بوده‌اند.

همچنین ارتقای ۲۳۳۳ مورد در لایه جدید، بهینه سازی رادیوها در تمامی لایه‌ها، افزایش ظرفیت ترافیک بین الملل و کاهش سطح تداخلات رادیویی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دیگر اقداماتی بوده که این اپراتور انجام داده است.

رگولاتوری: اپراتورها برای اربعین آماده باشند
بر اساس گزارش منتشر شده رگولاتوری، نرخ رشد ترافیک در هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از ابتدای سال جدید با روند کاهشی روبرو بوده است که می‌تواند به دلیل بازگشایی مدارس و کاهش ترافیک سامانه شاد نیز باشد.

همچنین رگولاتوری معتقد است ماه رمضان در اردیبهشت ماه منجر به این شده مصرف اینترنت کاهش پیدا کند، این در حالی است که با توجه به رایگان شدن برخی پلتفرم‌ها و افزایش مصرف در ایام تعطیلات نوروز، شاهد روند کاهشی در حجم مصرفی ماهانه کاربران در فروردین ماه نبوده‌ایم.

همچنین رگولاتوری تاکید دارد که فزایش نسبی سرعت هر دو اپراتور در شهرهای بزرگی نظیر مشهد، اصفهان و شیراز در فروردین ماه، نشان از تمهیدات ایرانسل و همراه اول دارد که در این میان ایرانسل وضعیت بهتری را برای کاربران در بخش سرعت دسترسی رقم زده است. در سوی دیگر نیز همراه اول سهم بیشتری از کاربران را در دایره ارائه سرویس خود قرار داده است.

همچنین رگولاتوری تاکید دارد که از مهمترین عوامل کاهش کیفیت اینترنت، استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های تکرارکننده‌ای است که در برخی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و باعث بروز تداخل شدید و کاهش شدید کیفیت در محیط اطراف ساختمان می‌شود.

هر دو اپراتور به همراه رگولاتوری به طور مستمر در خصوص جمع‌آوری این تجهیزات و برخورد با استفاده کنندگان تلاش کرده‌اند.

رگولاتوری هچنین در بخش پایانی این گزارش در مورد نزدیک شدن به ایام اربعین و استفاده زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین از اپراتورها خواسته تا تمهیدات لازم در این حوزه را مورد توجه قرار دهند تا شاهد بروز مشکل در این روند نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *