گوگل با هوش مصنوعی خود به تولید نقشه ماهواره‌ای نشت متان کمک می‌کند

گوگل با همکاری سازمان غیرانتفاعی EDF از هوش مصنوعی خود استفاده خواهد کرد تا نقشه‌ای از نشت متان در جهان به‌دست آید.

اگرچه در بحث آلودگی هوا و گرمایش جهانی همیشه حرف از کربن دی اکسید به میان می‌آید، اما متان نیز مسئول حدود ۳۰ درصد از افزایش دما از دوران انقلاب صنعتی است. به‌همین منظور، گوگل با صندوق غیرانتفاعی دفاع از محیط‌زیست (EDF) وارد همکاری شده است تا با استفاده از هوش مصنوعی نشت این گاز را رصد کند.

به‌گزارش انگجت، گوگل می‌گوید با همکاری EDF نقشه‌ای از آلودگی‌های متان و زیرساخت‌های نفت و گاز را تهیه خواهد کرد. آن‌ها با این همکاری امیدوارند منابع اصلی نشت متان را شناسایی کنند و جلوی انتشار این آلودگی را بگیرند.

EDF قصد دارد ماه آینده ماهواره MethaneSAT را پرتاب کند که وظیفه ردیابی گاز متان را برعهده خواهد داشت. در ادامه گوگل با استفاده از هوش مصنوعی، نقشه‌ای از زیرساخت‌های نفت و گاز تهیه خواهد کرد تا منابع آلودگی مشخص شوند.

هوش مصنوعی گوگل به کمک تشخیص نشت متان می‌آید

«یائل مگوایر»، معاون ارشد و مدیرکل تیم Geo Sustainability گوگل می‌گوید: «تغییرات زیرساخت‌ها سریع است و به‌روز نگه‌داشتن نقشه‌ای در این زمینه به ورودی‌های دائمی نیاز دارد. اما این مسئله چیزی است که ما در نقشه‌ها و سازمان جغرافیایی‌مان تخصص زیادی در آن داریم. فکر می‌کنیم که چنین اطلاعاتی برای شرکت‌های انرژی، محققان و بخش دولتی فوق‌العاده ارزشمند است تا بتوانند انتشار متان خود را پیش‌بینی و آن را کاهش دهند.»

«استیون هامبورگ»، دانشمند ارشد EDF می‌گوید: «متان بر آن‌چه که در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد، غلبه دارد. زمان‌بندی این پروژه بسیار مهم است. چون اگر این کار را سریع انجام دهیم و به‌شکلی قابل توجه انتشار متان را پایین بیاوریم، می‌توانیم به‌روش چشمگیری نرخ گرمایش را در دهه‌های آینده کم کنیم.»

ماهواره MethaneSAT قرار است هر روز ۱۵ بار به دور کره زمین بچرخد و سطح انتشار متان در مناطق اصلی تولیدکننده نفت و گاز را بررسی کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل به EDF اجازه خواهد داد تا میزان نشت متان در طول زمان را ردیابی کند. EDF همچنین با محققان هاروارد و اسمیتسونین در این برنامه همکاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *