گوگل پیکسل ۶ از مودم 5G سامسونگ استفاده می‌کند

گوگل برای Pixel 6 اولین تراشه اختصاصی خود را تولید کرده است. تراشه گوگل Tensor یعنی پایان همکاری گوگل با کوالکام در تولید موبایل های هوشمند این شرکت، پایانی که توسط اکانت توییتری اسنپدراگون هم مورد اخطار ضمنی قرار گرفت. خب برای شنیدن یک اجتناب دیگر از کوالکام توسط گوگل حاضرید؟ گوگل پیکسل ۶ از مودم ۵G کوالکام استفاده نمی کند. اما این مودم ۵G متعلق به چه شرکتی است؟! بله، سامسونگ!

استفاده از اگزینوس ۵۱۲۳ در گوگل پیکسل ۶
اگر مودم ۵G سامسونگ Exynos 5123 را به یاد ندارید، خرده ای به شما نمی گیرم. این مودم تقریبا ۲ سال پیش رسما معرفی شد و در زمان خود فناوری به روزی داشت. در حقیقت سامسونگ وعده سرعت ۷.۵ گیگابایت برثانیه روی ۵G و ۳ گیگابیت برثانیه روی ۴G را با آن می دهد. این مودم برای اگزینوس ۹۹۰ (تراشه استفاده شده در Galaxy S20) بهینه شده بود.

آنطور که مشخص شده به جای همکاری با کوالکام برای استفاده از مودم ۵G به روزتر Snapdragon X60 (معرفی شده در ابتدای ۲۰۲۰)، گوگل تصمیم گرفته با اگزینوس ۵۱۲۳ که بیشتر به Snapdragon X55 نزدیک است؛ پیش برود. جالب است بدانید که آیفون ۱۳ هم از اسنپدراگون X60 استفاده می کند. با این حال هیچ کدام از این تراشه ها مودم به روز اسنپدراگون X65 نیستند!

گوگل در مراسم رونمایی از پیکسل ۶ گفت برای بهبود عملکرد دوربین نیاز داشته اند تا تراشه اختصاصی خود را طراحی و تولید کنند. چه بخواهیم این دلیل را پذیریم و چه نه اما حداقل اپل نشان داده که تراشه اختصاصی طراحی شده توسط یک شرکت می تواند برای محصولات آن شرکت بهتر باشد. البته خب همیشه اینطور نیست و گاهی شاید اتکا به تولیدکننده ثالث کارکشته تر بهتر باشد.

هر چند که هنوز خیلی از اپراتورها فناوری های پیشرفته ۵G اسنپدراگون X60 را ندارند و در حال حاضر استفاده از Exynos 5123 در تجربه کاربری خریداران پیکسل ۶ خللی ایجاد نمی کند اما شاید برای سال های آتی خیلی پاورتل به روزی نباشد. به جز این، چنین راهبردی نشانه بیشتر دور شدن گوگل از کوالکام هم می تواند باشد که قابل تامل است.

فکر می کنید پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو با تراشه اختصاصی گوگل می توانند موفق باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *