گوگل کروم در برابر سامسونگ اینترنت؛ کدام مرورگر بهتری است؟

روی گوشی‌های سامسونگ معمولا دو مرورگر گوگل کروم و سامسونگ اینترنت به صورت پیش‌فرض وجود دارند. با این حال همیشه بحث این که کدام یک مرورگر بهتری است، در میان کاربران وجود دارد. بسیاری از کاربران گوشی‌های موبایل اندرویدی، از گوگل کروم به عنوان مرورگر اصلی در تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. در حقیقت آن‌ها گوگل کروم را نسبت به سامسونگ اینترنت ترجیح می‌دهند؛ اما آیا واقعا گوگل کروم بهترین مرورگر اندروید است؟

همگی ما می‌دانیم که مرورگر سامسونگ اینترنت به اندازه گوگل کروم شناخته شده نیست، اما همه کاربران سامسونگ از همان روز اول این مرورگر را در دستگاه خود مشاهده می‌کنند. برای شناخت یک مرورگر خوب، پنج فاکتور اصلی وجود دارند که در این مطلب در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم و در مورد هر فاکتور، مرورگر برنده را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانیم در نهایت به یک جمع‌بندی خوب برسیم.

ما در این مقاله دو مرورگر گوگل کروم و سامسونگ اینترنت را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا بتوانیم مرورگر برتر را شناسایی و به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم دوست دارید که از یک مرورگر عالی در دستگاه اندرویدی خود استفاده کنید، ما را تا انتهای این مقاله جذاب همراهی کنید.

۱) سرعت مرورگر
اولین فاکتور مهم و تاثیرگذار برای شناسایی یک مرورگر خوب، سرعت آن است. اگرچه امتیازات معیار‌ها در دنیای واقعی همیشه به همان اندازه نیستند، اما بهتر است که برای بررسی دقیق‌تر از آن‌ها نیز استفاده کنیم. برای این بخش ما از سه معیار استفاده کرده‌ایم که عبارتند از:

JetStream2 برای اندازه‌گیری سرعت
MotionMark برای اندازه‌گیری عملکرد گرافیکی
Speedometer برای اندازه‌گیری عملکرد پاسخ‌دهی
برای به دست آوردن دقیق‌ترین نتایج، هر معیار را سه بار در هر دو مرورگر اجرا کرده‌ایم. نتایج زیر میانگین کل ۱۸ دوره تستی است که ما انجام داده‌ایم. همچنین جالب است بدانید که هر چه اعداد بالاتر باشند، نشان‌دهنده عملکرد بهتر آن مرورگر هستند. حال جدول زیر را به دقت مشاهده و بررسی کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، گوگل کروم موفق شد که مرورگر سامسونگ اینترنت را در دو معیار از سه معیار شکست دهد. معیار ما در این بنچمارک MotionMark بود که گوگل کروم توانست با اختلاف بالایی نسبت به سامسونگ اینترنت نظر ما را به خود جلب کند. همچنین بهتر است یادآوری کنم که این اعداد در دنیای واقعی کمی تفاوت دارند، اما در مجموع گوگل کروم برنده اولین فاکتور این مقاله بود.

برنده: گوگل کروم

۲) در دسترس و همگام بودن با پلتفرم‌های مختلف
مرورگر گوگل کروم برای دانلود در iOS و اندروید و ویندوز در دسترس است اما مرورگر سامسونگ اینترنت تنها برای اندروید در دسترس و قابل دانلود است. همچنین سامسونگ اینترنت از قبل روی همه دستگاه‌های سامسونگ نصب شده و از همان ابتدا به عنوان مرورگر پیش‌فرض تنظیم شده است. اگر دستگاهی از یک سازنده دیگر دارید، می‌توانید این مرورگر را از گوگل پلی استور دانلود کنید و یا این که از دکمه زیر استفاده کنید.

دانلود مرورگر سامسونگ اینترنتیکی دیگر از زمینه‌هایی که گوگل کروم بر سامسونگ اینترنت پیروز می‌شود، همگام بودن با پلتفر‌های مختلف است. در واقع با گوگل کروم فقط باید وارد حساب کاربری گوگل خود شوید تا به همه پلتفرم‌هایی که با اکانت گوگل خود وارد آن‌ها شده‌اید، به راحتی دسترسی پیدا کنید.

دانلود گوگل کروم از گوگل پلیدانلود گوگل کروم از اپ استورجالب است بدانید که اگر بخواهید روی دسکتاپ سیستم خود به بوکمارک‌ها و موارد مورد علاقه خود که روی سامسونگ اینترنت دستگاه اندرویدی خود ذخیره کرده‌اید، دسترسی داشته باشید، باز هم باید از گوگل کروم استفاده کنید. در واقع شما باید افزونه سامسونگ اینترنت را روی گوگل کروم دسکتاپ خود نصب کنید! در نتیجه برنده فاکتور “در دسترس و همگام بودن با پلتفرم‌های مختلف” باز هم گوگل کروم است.

برنده: گوگل کروم

۳) رابط کاربری
سومین فاکتور مهم برای شناسایی بهترین مرورگر اندروید، رابط کاربری آن است. یکی از چیزهایی که ما در مورد مرورگر سامسونگ اینترنت دوست داریم، نحوه مدیریت حالت تاریک (dark mode) در آن است. البته که هر دو مرورگر از dark mode پشتیبانی می‌کنند، اما گوگل کروم آن را به خوبی و با دقت پیاده‌سازی نمی‌کند و در حقیقت این ویژگی را جدی نمی‌گیرد.

جالب است که در بسیاری از موارد که حالت تاریک در گوگل کروم فعال است، باز هم بعضی از صفحات در حالت عادی و به صورت روشن در اختیار ما قرار می‌گیرند و فقط بخش نوار آدرس سایت‌ها و منوی تنظیمات داخلی تاریک می‌شوند!

مرورگر سامسونگ اینترنت تا جایی که ممکن است، صفحه نمایش شما را تاریک می‌کند و حتی باعث می‌شود که برخی از عناصر در سایت‌های منتخب کاملاً سیاه شوند. این مورد به مصرف باتری کمتر برای وب‌گردی طولانی کمک می‌کند و در عین حال برای چشم شما ضرر کمتری خواهد داشت.

سامسونگ اینترنت در زمینه رابط کاربری بسیار قابل تنظیم و کاربر پسندتر از گوگل کروم است. این تفاوت به راحتی در عکس بالا قابل مشاهده است. علاوه بر این مورد، شما می‌توانید نوار وضعیت تلفن همراه خود که در بالای صفحه نمایش قرار دارد را پنهان کنید تا از صفحه نمایش خود به صورت کامل و مفید استفاده کنید. به وضوح قابل مشاهده است که برنده بخش “رابط کاربری مرورگرها” سامسونگ اینترنت است.

برنده: سامسونگ اینترنت

۴) حریم خصوصی و امنیت کاربران
هر دو مرورگر ویژگی وب‌گردی مخفی و خصوصی یا همان private browsing را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. با این حال، حالت ناشناس وب‌گردی گوگل کروم (Google Chrome’s Incognito mode) در مقابل حالت مخفی سامسونگ اینترنت (Samsung Internet’s Secret mode) حرفی برای گفتن ندارد.

سامسونگ اینترنت در این مورد کنترل بسیار بیشتری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال شما می‌توانید حالت Secret را با رمز عبور مورد نظر خود فعال کنید تا هیچ کس به جز شما نتواند به صفحات خصوصی شما در مرورگر سامسونگ اینترنت دسترسی داشته باشد.

همچنین اگر تصاویر و فیلم‌ها و فایل‌های صوتی را در حالت مخفی دانلود کنید، مانند دانلودهای معمولی در گالری شما ظاهر نمی‌شوند و شما فقط می‌توانید آن‌ها را در حین استفاده از حالت مخفی باز کنید. به این ترتیب دانلودهای خصوصی شما،همیشه خصوصی باقی می‌مانند. متأسفانه حالت ناشناس گوگل کروم هیچ یک از این موارد را در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهد!

مرورگر سامسونگ اینترنت همچنین دارای یک بخش کامل برای حفظ حریم خصوصی کاربران است که در آن می‌توانید بررسی کنید که کدام سایت‌ها سعی کرده‌اند تا شما را ردیابی کنند. همچنین شما می‌توانید دانلودهای خودکار را مسدود کنید و در حین ورود به سایت‌های ناامن، هشدار دریافت کنید. در این مورد بدون شک سامسونگ اینترنت، گوگل کروم را شکست داد.

برنده: سامسونگ اینترنت

۵) امکانات خاص و ویژه
هر دو مرورگر به شما امکان می‌دهند تا شماره و جزئیات کارت‌های خود را در بخش تکمیل خودکار فرم‌های آنلاین برای تراکنش‌های سریع‌تر ذخیره کنید. از طرف دیگر مرورگر گوگل کروم در ترجمه صفحات وب بهتر از سامسونگ اینترنت عمل می‌کند. همچنین اگر سایتی وجود دارد که اغلب از آن بازدید می‌کنید، می‌توانید با استفاده از گوگل کروم آن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید و هر زمانی که نیاز داشتید، تنها با یک کلیک ساده به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

مرورگر سامسونگ اینترنت با ویژگی‌های مفید دیگری از جمله اسکنر QR و قابلیت ذخیره صفحات وب به عنوان فایل PDF باز هم از گوگل کروم پیشی می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید افزونه‌های مفید سامسونگ اینترنت مانند Amazon Assistant و ad-blockers را از گلکسی استور دانلود کنید. متأسفانه در حال حاضر امکان استفاده از افزونه‌های گوگل کروم روی اندروید وجود ندارد.

برنده: سامسونگ اینترنت

جمع‌بندی
در این مقاله با بررسی کامل و دقیق دو مرورگر سامسونگ اینترنت و گوگل کروم متوجه شده‌ایم که سامسونگ اینترنت مورد پسند کاربران زیادی قرار گرفته است و دارای ویژگی‌های مفید زیادی برای بهبود تجربه وب‌گردی شماست. با این حال بزرگ‌ترین ضعف سامسونگ اینترنت یعنی نبود نسخه‌های غیراندرویدی، بسیاری از کاربران و طرفداران آن را آزار می‌دهد.

در حقیقت گوگل کروم مشکل خاصی ندارد و طرفداران زیادی هم دارد؛ اما بسیار واضح است که گوگل رویکرد “اگر چیزی خراب نیست، آن را تعمیر نکنید” را در مورد مرورگر خود به کار می‌برد. اگر همگام بودن یک مرورگر بین پلتفرم‌های مختلف واقعا برای شما مهم است، احتمالاً باید از سامسونگ اینترنت دوری کنید. البته اگر بهترین مرورگر را برای دستگاه اندرویدی خود می‌خواهید، نمی‌توانیم گوگل کروم را به شما توصیه کنیم زیرا برنده این مقاله مرورگر سامسونگ اینترنت است.

از نظر شما بهترین مرورگر اندروید کدام مورد است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *