۷ توصیه کاربردی برای افزایش امنیت آیفون

در این مطلب به ۷ توصیه کاربردی برای افزایش امنیت آیفون و جلوگیری از نفوذ بدافزارهای مخرب به این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

گوشی‌های هوشمند از جمله آیفون ها، ابزاری ضروری برای استفاده روزمره ما محسوب می‌شوند. سیستم‌عامل‌های ساخت اپل نیز مانند رقبا از جمله گوگل، در سال‌های اخیر برای افزایش محافظت در برابر نفوذ بدافزارها پیشرفت‌ و بهبودهای مختلفی داشته‌اند، به‌طوری که این برند آمریکایی، با افزایش به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های اختصاصی، امنیت را در اولویت خود قرار داده است. با این‌حال، هیچ سیستمی بدون خطا نیست و همواره نقایص و منافذی برای ورود عوامل جانبی وجود دارند تا بتوانند بدین وسیله گوشی‌های هوشمند را با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Pegasus آلوده کنند.

برای جلوگیری از خطرات احتمالی، می‌توان اقداماتی پیش‌گیرانه و احتیاطی انجام داد تا احتمال استفاده از داده‌های ارزشمند شما برای مقاصد سودجویانه تا حد ممکن محدود شود. بنابراین در ادامه به توصیه مواردی می‌پردازیم که باعث افزایش امنیت آیفون خواهند شد.

۱- ریست دستگاه
راه‌اندازی مجدد دستگاه شما، مبنایی برای ناپدید شدن برخی از مشکلات است. جیلبریک یکی از عواملی است که می‌تواند خطراتی را برای کاربر ایجاد کند، هر چند که نسبت به گذشته کم‌تر رایج باشد. در واقع این عمل، می‌تواند عملکرد iOS را عمیقا تغییر دهد. یک عامل مخرب می‌تواند یک کی‌لاگر را بدین وسیله بر روی گوشی هوشمند کاربر نصب کند و امنیت فرد را با خطرات مختلفی مواجه کند. بنابراین، یک ریست ساده می‌تواند جیلبریک را در آیفون یا آیپد غیرفعال کند.

۲- به‌روزرسانی سیستم‌عامل iOS
یکی از مزایای استفاده از گوشی‌های هوشمند اپل، پشتیبانی بلندمدت این شرکت از دستگاه‌های خود است. حتی اگر از محصولات قدیمی‌تر سری آیفون استفاده می‌کنید، احتمالا هم‌چنان آپدیت‌های منظم iOS را دریافت خواهید کرد. بهترین راه برای جلوگیری از به‌خطر افتادن امنیت گوشی، نصب آخرین نسخه‌ سیستم‌عامل و به‌روزرسانی برنامه‌ها از طریق اپ استور است.

۳- تغییر کدهای دسترسی
یکی دیگر از قوانین اساسی و در عین حال موثر، تغییر کد دسترسی است. اگرچه این لایه امنیتی تنها عامل مقابله کننده در برابر تهدیدها نیست، اما می‌تواند به افزایش محافظت از آیفون شما کمک کند. برای افزایش امنیت خود، بهتر است از تاریخ تولد یا دیگر اطلاعات شخصی که به‌راحتی قابل شناسایی است، خودداری کنید. در واقع، شبکه‌های اجتماعی به‌احتمال زیاد حاوی داده‌های شخصی هستند و توسط افراد مخرب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای تغییر کد دسترسی، با مراجعه به Setting، سپس Face ID and Code، می‌توانید کد جدید را تایپ کرده و برای تنظیم نمونه جدید، تغییر کد را انتخاب کنید. هم‌چنین می‌توان برای یافتن اطلاعات و دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع به وب‌سایت اپل مراجعه کرد.

۴- تایید داده‌های بیومتریک
اگر نگران امنیت آیفون خود هستید، می‌توانید داده‌های بیومتریک ذخیره شده در دستگاه را بررسی کنید. از بخش Setting، می‌توان مشاهده کرد که آیا چهره‌ای جدید به Face ID یا اثر انگشت دیگری به Touch ID اضافه شده یا خیر، بنابراین اگر با موردی مشکوک مواجه شدید، بهتر است تا با حذف همه آنها، مجددا داده‌های خود را اضافه کنید.

۵- فعال‌سازی ویژگی App Tracking Transparency (شفافیت ردیابی برنامه)
از ابتدای انتشار نسخه iOS 14.5، امکان فعال‌سازی گزینه App Tracking Transparecny برقرار شده است. این مورد مزایای بسیاری را در بر گرفته و این امکان را می‌دهد که با فرد مورد نظر خود، فعالیت‌هایتان را به اشتراک بگذارید. می‌توانید در هنگام راه‌اندازی، این قابلیت را فعال یا رد کرده و سپس مجوزهای مربوطه را از طریق تنظیمات حریم خصوصی گوشی مدیریت کنید. این ویژگی در اکثر دستگاه‌های اپل قابل دسترسی است و می‌تواند بسیاری از ردیاب‌های تبلیغاتی را غیرفعال کند.

۶- بررسی برنامه، پیش از نصب آن بر روی دستگاه
اگرچه اپل قوانین نسبتا سختی بر اپ استور اعمال کرده، اما مهم است که پیش از نصب هر برنامه در آیفون خود، آن‌را به دقت بررسی کنید. در ابتدا از این بابت اطمینان حاصل کنید که ناشر قابل اعتماد است و سپس مجوزهای داده شده به برنامه‌ها را چک کنید. در تنظیمات Privacy می‌توان امکان فهرست مجوزهای برنامه را مشاهده کرد.

۷- پاک‌سازی اطلاعات آیفون، پیش از واگذاری دستگاه
این مرحله با اینکه اغلب نادیده گرفته می‌شود، زمانی‌که تصمیم به فروش، انتقال یا مبادله آیفون خود دارید، ضروری است. در واقع، زمانی‌که تصمیم به جدایی از تلفن همراه خود دارید، باقی گذاشتن اطلاعات شخصی خود در دستگاه متداول است. بنابراین مراقب باشید که پس از انتقال داده‌ها به دستگاه جدید، محتویات آیفون قبلی را پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *