جنگ هواوی و آمریکا بالا گرفت

پاورتل/ همانطور که می‌دانید مدتی است دولت آمریکا شرکت هواوی را تحریم کرده و به شرکت‌های آمریکایی اجازه‌ی همکاری با هواوی را نمی‌دهد. اکنون حدود یک سال است شرکت‌های نرم‌افزاری آمریکایی با یک قرارداد موقتی اجازه‌ی همکاری با شرکت هواوی را داشته و با این شرکت تجارت می‌کنند. اما این قرارداد نیز از دیروز منقضی شده و اکنون هواوی دیگر اجازه‌ی همکاری با این شرکت‌ها را هم ندارد.

در حالت کلی تحریم دولت آمریکا بر این عنوان است که کمپانی‌های آمریکایی نمی‌توانند تکنولوژی‌های خود را در اختیار شرکت هواوی قرار دهند. اما پس از اعلام این ممنوعیت، یک قرارداد موقتی وضع شد که به شرکت‌های نرم‌افزاری آمریکایی اجازه می‌داد بروزرسانی‌ها و پچ های خود را در اختیار هواوی قرار دهند تا این شرکت چینی بتواند محصولات مشتریان خود را بروزرسانی کند.

سازمان تجارت آمریکا مدعی شد این قرارداد برای کمک به شرکت‌های مخابراتی کوچک آمریکایی وضع شد. اکثر این شرکت‌ها از تجهیزات ساخت هواوی استفاده می‌کنند و به لطف این قرارداد می‌توانند به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند.   

البته هر اسمارت‌فونی که قبل از تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۹ (۲۶ اردیبهشت ۹۸) تولید شده باشد، هنوز هم بروزرسانی‌های امنیتی گوگل را دریافت می‌کند و می‌تواند از اپلیکیشن‌های تحت نظر گوگل استفاده کند. اما اگر هواوی در یکی از بروزرسانی‌های خود موجب ناسازگاری این گوشی‌ها با اپلیکیشن‌های گوگل شود، دیگر گوگل نمی‌تواند با بروزرسانی مشکل این اپلیکیشن‌ها را حل کند.

همچنین وجود تحریمات تجاری بین آمریکا و هواوی به گوگل اجازه‌ی بررسی بروزرسانی‌های هواوی را نمی‌دهد، پس ممکن است هواوی نتواند بروزرسانی‌های اپلیکیشن‌های گوگل را برای دارندگان گوشی‌های قدیمی‌تر از ۲۶ اردیبهشت ۹۸ نیز ارائه دهد. به عبارت بهتر گوگل برای اینکه به یک تولیدکننده اجازه‌ی توزیع اپلیکیشن‌های خود را بدهد، باید تمام آپدیت‌های آن شرکت را بررسی کند و به‌دلیل وجود تحریم‌های دولت آمریکا، گوگل در حال حاضر قادر به انجام این کار برای هواوی نیست.

متاسفانه هواوی یا سازمان تجارت ایالات متحده هنوز در مورد تجدید این قرارداد موقتی یا ایجاد یک قرارداد جدید حرفی نزده‌اند و مشخص نیست که آیا صاحبان گوشی‌های قدیمی‌تر برند هواوی و آنر قادر به دریافت بروزرسانی‌های اپلیکیشن‌های گوگل و خدمات گوگل پلی هستند یا خیر.در نظر داشته باشید که وقوع چنین اتفاقی احتمال بسیار کمی دارد و اگر از دارندگان گوشی‌های قدیمی‌تر هواوی هستید لازم به نگرانی نیست.

به نظر شما آیا این جنگ اقتصادی پایانی هم دارد یا آمریکا تا آخر پای اتهامات جاسوسی خود می‌ایستد؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *