خواهشا این پسوردها را نگذارید!

موسسه‌ی امنیتی NordPass گزارش خود در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده که نکات جالبی را در خود پنهان کرده است. گزارش‌های سالانه‌ی این موسسه معمولا نکات جالبی در مورد عملکرد مردم در مسئله‌ی امنیت عمومی را در بر می‌گیرد و تلاش می‌کند تا یک نمای کلی درباره وضعیت نشان دهد. با خواندن این گزارش و اطلاع یافتن درباره‌ی وضعیت مردم می‌توان نقاط قوت و ضعف امنیتی خود را شناسایی کرد و نسبت به قوت بخشیدن و یا برطرف کردن آن اقدام کرد. شایع‌ترین پسوردهای سال ۲۰۲۱ نیز در گزارش امسال این شرکت قرار دارند و در ادامه نگاهی گذرا به آن‌ها می‌پردازیم.

لیست شایع‌ترین پسوردهای سال ۲۰۲۱
مانند سال گذشته، اکثریت مردم همچنان پسوردهایی ضعیف را برای پروتکل‌های امنیتی خود پاورتل می‌کنند. اگر بخواهیم حقیقت ماجرا را به شما بگوییم، برای سارقان امنیتی که به دنبال شکستن این پسوردها هستند، چیزی بیشتر از چند ثانیه طول نمی‌کشد تا پسوردهای شما را بشکنند. به همین دلیل این موسسه‌ی امنیتی هر سال لیستی از ۲۰۰ پسورد ضعیف و شایع دنیا را جمع آوری می‌کند تا کسانی که امنیت برایشان اهمیت دارد، به سراغ آن‌ها نروند. در این تحقیق، میزان زمانی که نیاز است تا هر کدام از این پسوردها شکسته شوند نیز ذکر شده است.

احتمالا شما هم حدس می‌زنید که شایع‌ترین پسورد پاورتلی توسط مردم جهان عبارت “۱۲۳۴۵۶” باشد، که باید به شما اعلام کنیم که درست حدس زدید. نکته‌ی تعجب‌ برانگیز این ماجرا آنجاست که در تحقیقات امنیتی NordPass مشخص شد که بیش از ۱۰۳ میلیون نفر از این پسورد برای پروتکل امنیتی خود استفاده می‌کنند. برخی دیگر هم فکر می‌کنند که با طولانی‌تر کردن این عبارت جلوی شکسته شدن آن را می‌گیرند. در این صورت باید خدمتتان عرض کنیم که طولانی‌تر کردن این عبارت تنها چند ثانیه از وقت سارقان پسورد را می‌گیرد. رتبه‌های دیگر این لیست به عبارت‌های “۱۲۳۴۵۶۷۸۹,” “۱۲۳۴۵,” “qwerty,” “password,” تعلق دارد.

شاید برای شما جالب باشد که در انتهای این لیست عبارت‌هایی همچون “۱g2w3e4r,” “gwerty123,” ”myspace1,” قرار دارند که با مدت زمان بیشتر از ۳ ساعت برای شکستن رمز، در انتهای لیست قرار دارند. هنوز تمام نشده. شرکت NordPass در انتهای گزارش خود از کشورهایی که بیشترین میزان استفاده از این پسوردها را دارند یاد کرده که کشورهای آمریکا، شیلی، اتریش، نیوزیلند، روسیه، فرانسه، ایتالیا و آلمان در آن لیست قرار دارند.

اگر شما هم تاکنون نسبت به تعویض پسوردهای ضعیف خود اقدام نکرده‌اید، امیدواریم با دیدن این گزارش دست به کار شده و حداقل پسورد خود را از این حالت جهانی خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *